oben
spacer
Hry na hrdiny

Hry na hrdiny

VOID: Sci-Fi / Fantasy / Sci-Fantasy 
[ O projektu www.hrynahrdiny.cz ]   [ Co jsou to hry na hrdiny ]    Nenechte se omezovat realitou - ponořte se do světa her a fantazie...  

  Vyhledávání


  Mapa stránek
· Domů
· Archiv aktualit
· Odkazy
· Témata
· Top 10
· Váš účet
· Vyhledávání
· Kniha návštěv

Externí odkazy (cz)
· RPG fórum
· Anotace RPG her
· RPG pedia

  Doporučujeme
Hrdinové Fantasy nabízejí svobodu!
d20
Hulkový rád
Fantasy obchod
Siranie
Srdce Erinelu
RPG Knihovna
Kion
Equilibrie
Ankarie - svet pro DrD+
Legendy Armandie
Genesis Excogitatus
RPG hry
MFantasy - on-line magazín s fantasy povídkami
Altar
Cínoví vojácci
Web príštích spisovatelu

  Podpořte nás
Hry na hrdiny

  Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

  

Kam kráčíš, Hrdino?

Autor: Gorth - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Teorie RPG

Poslední dobou je v módě (aspoň se to tak zdá při pročítání diskusí) hrát za co nejreálněji vypracovaný charakter postavy a světy mít co nejblíže tomu našemu skutečnému. Současně s tímto jsou odsuzováni ti lidé, kteří takto nehrají a spíše holdují vysokým číslům osobních statistik a hordám pobitých nepřátel. Je to tak správné?

Takže tu máme social roleplaying (důraz na realistickou hru za „obyčejnou“ postavu) a heroic game / hack n´slash (řezat to hlava nehlava). Ač to bude vypadat, že se v následujících textech stavím proti roleplayingu, v době, kdy se u nás začíná teprve zabydlovat a konečně se na toto téma objevují články, není to tak - sám ho teď velice prosazuji a měl by si to zkusit každý. Chtěl bych pouze vzkázat lidem, kteří to teď považují za jediný správný styl hraní, že jsou na omylu. Pokud hrajete hry na hrdiny delší dobu, poznáte, že jak hráč stárne, objevuje nové a nové věci na různých způsobech hraní - a to třeba i v akci. Dalo by se to nazvat osobní růst hráče. A já vám teď pár stránek z mého osobního deníku růstu hráče, pro zamyšlení, přináším.

Přehnaný social roleplaying

S oblibou roleplayingu přicházejí reálné světy, avšak mnohdy už ne fantasy světy, fantazie se z nich totiž potichu vytrácí. Postavy mají dopodrobna rozpracovaný charakter, který se podobá psychologickému rozboru osobnosti. Problémy které postavy řeší, jsou problémy, které řeší samotní hráči v reálném světě. Toto puntičkářství přechází i na svět a jeho reálie, které jsou mnohdy převzaty co nejvěrněji z reálií středověku. Hráči, hnáni touhou po reálnosti, třeba srovnávají jednotlivé atletické výkony s výkony na střední škole či na olympiádě. O dostřelech luků se vedou sáhodlouhé debaty. A toto vše se děje u fantasy světů, kde magie je na denním pořádku, kde můžete hrát za trpaslíka či elfa a kde potkáte mnoho nadpřirozených tvorů.

Ohledně těchto úkazů mě napadá úvaha, že se to může dít z důvodu, že Pán/í hry nemá dostatečný respekt (pro tvorbu příběhů?), kdežto reálný svět (paradoxně) ano, a tak se ve sporných situacích PH/hráči obracejí právě na něj. Na první pozici je umístěno budování pozadí světa, místo toho, aby pozornost byla upřena na úžasná dobrodružství, které na „hrdiny“ čekají. V reálném světě žijeme, tak proč si na něj hrát? Chci se nechat unášet příběhy a neskutečnými světy, nechci na každém rohu zkoumat, jak moc reálné jsou.

Možná je to však jen takový mrtvý bod mezi hrami na hrdiny (tak jak je většina zná) a dramatickou hrou (divadlo). Hráči se stále zuby nehty drží her na hrdiny a přitom prosazují (přehnaně) prvky dramatických her, místo aby se zkusili odpoutat a jít dál. Existují večerní kurzy herectví, na které není problém se dostat. Můžete si založit ochotnickou skupinu a nastudovat nějakou hru podle předem daného scénáře. A co třeba natočit amatérský film? Já bych se toho nebál.

Hrdinové nebojte se!

Už se vám někdy stalo, že jste museli člověku neznalému popsat co to jsou hry na hrdiny? Já většinou použiji přirovnání k nějaké fantasy knížce či filmu.

„ … a takovéto příběhy můžeš prožít a přitom jsi omezen pouze svou fantazií.“

Mnohé z her na hrdiny lákají právě na toto. Není pak trochu divné odsuzovat lidi, kteří právě proto začali hrát a takto hrají? Fantasy / sci-fi knížky čteme (koukáme na filmy, hrajeme hry na hrdiny, larpy) abychom „prožili“ něco neobvyklého a třeba si odpočinuli od rodiny, od práce - odreagovali se, zabavili se.

Mnoho „starších“ hráčů, se třeba vysmívá dotazům ohledně házení zbraní (meč, sekera, ...). Avšak toto je součástí většiny fantasy příběhů a neodmyslitelně k nim patří.

A ehlje, najednou mně někdo bude vnucovat reálný svět (u kterého moc nepovolí uzdu fantazii) a problémy od kterých si chci právě odpočinout. Kdepak, nic takového nebude, chci si hrát, chci si užívat. Chci prožít dobrodružství jako Conan či Azumi, porážet davy nepřátel, prožívat velké příběhy, trošku se odpoutat od země a létat na Falcovi. Přesila nepřátel stojících proti mně je jedna z mála věcí, co ve mně dokáže rozproudit krev. Nemají však proti mně šanci, budu to já, kdo se bude nakonec smát :) A v tom co dělám, budu jednoho dne nejlepší na celém světě, ať už se oháním mečem či magií. Budou si o mně u táborových ohňů vyprávět příběhy.

Závěr

Ptáte se, co jsem tím vším chtěl říct? Lidé očekávají od her na hrdiny (na role, na životní příběhy) odlišné věci, které se časem mohou měnit (třeba i ve spirále :). Tato očekávání (různé styly hraní) jsou z hlediska zábavy často na stejné úrovni a není důvod některými z nich opovrhovat, jenom proto, že nejsou zrovna na pořadu dne.

 
  Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.75
Účastníků: 8


Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


  Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek


"Kam kráčíš, Hrdino?" | Přihlásit/Registrovat | 5 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: Kam kráčíš Hrdino?
Od: skaven - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Přesně tak. Já bych řekl, že styl a způsob hraní je zcela záležitostí domluvy a vkusu celé herní skupiny. Pakliže se všichni dobře baví a jsou spokojení, teprve pak můžeme říci: "toto je dobrá hra".

Re: Kam kráčíš Hrdino?
Od: Ivan - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Presne tak. Nekdy pri cteni nekterych clanku o roleplayingu mam pocit, ze se clovek znemozni, pokud v "slusne" hracske spolecnosti prizna, ze ma rad Hack´Slash. Ja osobne s kamarady hraju tak nekde mezi a obcas si radi dame proste, jednoduche akcni dobrodruzstvi v nasem oblibenem sci-fi svete. Ono taky pripravit roleplayingove dobrodruzstvi chce docela dost casu a toho neni nekdy moc..
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
Já si myslím, že dobré RP dobrodružstí se dá hrát i bez přípravy.


]


Druhá strana mince
Od: Lischai (gotthardp@atlas.cz) - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Jsem moc rád, že se zde objevil takovýhle článek.
Přesto ale musím s autorem nesouhlasit.

A sice: Je IMHO jen velice málo lidí co hrají extrémní social RP, tak jak ho popisuješ ty. Netvrdím, že já sám nehraji v současném světě s více-méně propracovanými charaktery, ale na pozadí reálného světa vyprávím přeci jenom ten horor. Něco, co obvykle v běźném životě nezažiješ.
Opravdu tu podle mě není moc těch, co by hráli stoprocentí reál. Vždycky je tam nějaký ten prvek fantastiky.
A kouzlo role-playingu a inetrakce by automaticky zmizelo, pokud by jsi předem napsal dialogy a scény, jako v divadle. Takhle to dělat nejde.
Neopovrhuji hack´n´slashem, přesto jsem cítil potřebu negovat tvé názory, které vyznívají, jako by social playing hrál každý kdo neháže kostakami. Tak podle mě opravdu není.
L.

Re: Kam kráčíš, Hrdino?
Od: Goran (PavelVeselsky@seznam.cz) - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Každý ať hraje podle svého gusta...

Podle mě není problém kombinovat akční scény a propracované postavy. Například v GURPS hraju silného válečníka a užívám si zhruba stejně boj a vciťování se do postavy (nebo možná si užívám vciťování do postavy a boj si užívá Kormak, přecejen to má v popisu postavy...). Zvlášť při hraní s šermíři si také užívám popisů bojů jako PJ - pokud aspoň trochu rozumíte šermu, realistický fight hru nádherně obohatí (chudáci ti co nikdy nešermovali :-)).

Zkrátka: hraní postav se s mlácením nevylučuje, zvlášť když je systém hack&slash doprovázen dobrým popisem a zapojí se při něm fantazie =o)
fuss

Free Themes, Templates and Layouts at jooon.de

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.03 sekund