oben
spacer
Hry na hrdiny

Hry na hrdiny

 
[ O projektu www.hrynahrdiny.cz ]   [ Co jsou to hry na hrdiny ]    Nenechte se omezovat realitou - ponořte se do světa her a fantazie...  

  Vyhledávání


  Mapa stránek
· Domů
· Archiv aktualit
· Odkazy
· Témata
· Top 10
· Váš účet
· Vyhledávání
· Kniha návštěv

Externí odkazy (cz)
· RPG fórum
· Anotace RPG her
· RPG pedia

  Doporučujeme
Hrdinové Fantasy nabízejí svobodu!
d20
Hulkový rád
Fantasy obchod
Siranie
Srdce Erinelu
RPG Knihovna
Kion
Equilibrie
Ankarie - svet pro DrD+
Legendy Armandie
Genesis Excogitatus
RPG hry
MFantasy - on-line magazín s fantasy povídkami
Altar
Cínoví vojácci
Web príštích spisovatelu

  Podpořte nás
Hry na hrdiny

  Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

  

DrD+ ... tři roky poté

Autor: Prófa - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Recenze

Pokročilý RPG systém očima obyčejného hráče.

Vývoj DrD+ byl několikrát pozastaven a trval velmi dlouhou dobu, až konečně spatřila světlo světa verze 1.0A. Opravou chyb v těchto pravidlech vyšla opravená edice B, dnešní aktuální pravidla. V současné době jsou na diskusních fórech podrobována četné kritice, neboť mimo opravy chyb způsobila i nevyváženost některých oborů.


Dračí Doupě Plus (zkráceně DrD+), ač by to název napovídal, není žádným rozšířením populárního RPG Dračí Doupě, pouze jeho volným pokračováním a vyústěním přirozeného vývoje. Je zcela samostatnou, ucelenou a dobře propracovanou hrou, která mnohé přitáhne a už nepustí. "Plusko", jak je v žargonu často označováno, bylo vytvářeno v průběhu posledních několika let skupinou autorů kolem nakladatelství Altar. Jeho vývoj byl několikrát pozastaven a trval velmi dlouhou dobu, až konečně spatřila světlo světa verze 1.0A. Opravou chyb v těchto pravidlech vyšla opravená edice B, dnešní aktuální pravidla. V současné době jsou na diskusních fórech podrobována četné kritice, neboť mimo opravy chyb způsobila i nevyváženost některých oborů (např. theurgovo vyvolávání démonů). Našlo si oblibu především u pokročilejších hráčů starého DrD, kterým již nevyhovoval jejich systém.

Systém a zkušenosti s ním

DrD+ je navrženo jako komplexní systém, který se snaží co nejvěrněji simulovat reálné situace, zejména pro "low magic" prostředí - světy, kde je magie vzácná výsada hrstky lidí. Kombinuje v sobě jak systém povolání (class system), tak dovedností (skill system). Umožňuje tak stvořit čaroděje dovedně ovládajícího sečné zbraně stejně dobře jako etikety a historie znalého válečníka.

Postava

V základním systému existuje šest povolání: Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář a Kněz, další se vyvíjejí. Jsou vesměs velmi variabilní - ze zloděje uděláte asasína stejně dobře jako domovního zloděje, kušostřelce, padělatele, vyjednavače nebo obchodníka. Není tedy třeba dalších dvaceti hráčských povolání. Všechna povolání jsou vesměs stejně častá, jen kněz se příliš nehraje (pro svou ideovou náročnost), hraničáře zase nejde hrát od jiné než první úrovně.

Tvorba postavy je časově o něco náročnější, zkušenému hráči trvá zhruba čtvrt hodiny, nováčkům však může trvat i dobrou hodinu. Navíc je nutno připočítat tvorbu tzv. charakterníku, který čítá kolem čtyřiceti otázek k historii a vlastnostem postavy a slouží PJovi k hodnocení hry postavy. Nutno dodat, že charakterník většinou vytváří pouze hráči, ti však mohou počítat u dobře propracované postavy i s celým dopolednem. Na usnadnění mechanismové stránky vytváření postavy však existuje program, který umožňuje PJům i hráčům vynechat počítání. Tvorba postavy i další herní činnosti alespoň základní matematické znalosti, neboť autoři se za těch deset let zdaleka neflákali a výsledkem je velice solidní matematický základ, na který je možno naroubovat prakticky cokoliv, co není v pravidlech popsáno (a že na takové situace se nenaráží často). V žádném případě si pak nemůžeme stěžovat na nelogické pasáže, protože systém je velmi reálný a logický. Oproti starému DrD (DrDo) jde o obrovský posun.

Souboje

Velmi dobře propracovaný je také soubojový systém, postihující skoro všechny možné bojové situace a výpady. Jeho nevýhodou je časová náročnost. Souboj pětičlenné družinky s podobně velikou skupinou nepřátel může trvat hodně přes hodinu, a to tím déle, čím jsou postavy slabší (protože zranění zbraní je na začátku nepoměnrně menší, než počet životů, ale postupem se tento rozdíl srovnává).

V praxi dochází k vývoji dvou skupin zaměření na boj:
  • Ti, kteří zvyšují sílu, se netrefují často, ale jejich zásahy stojí za to (stačí dvě tři rány a člověk beze zbroje leží na zemi).
  • Ti, kteří rozvíjí obratnost, naproti tomu zasahují stále, ale s malým zraněním, a také se lépe brání. Takový souboj může trvat dlouho (zvláště pokud má protivník dobrou zbroj), a tak se podobní bojovníci zaměřují spíše na finty, kterými by protivníka odzbrojili.
Oproti DrDo byl odstraněn paradox s přičítáním kvality zbroje k obratnosti, a tak se nyní kvalita (Ochrana zbroje) pouze odečítá od celkového zranění. Zbroje se vyplatí proti malým zraněním, proti větším však jejich účinnost velmi rychle klesá. (Nutno dodat, že řada družin se ke zbrojím po dobu své existence ani nedostane, protože jsou příliš drahé.) Spolu s postupem vytváření nových postav tak soubojový systém diskvalifikuje DrD+ jako hru do vlaku, na cesty či na půl hodinky při přestávce.

Zkušenosti

I systém zkušeností, zcela odlišný od toho ve starém DrD (DrDo), který pracuje na základě sezení a klade mnohem větší důraz na roleplaying, určuje roli hry hlavně pro stálou skupinu lidí, která se pravidelně a po delší dobu setkává. Tento systém byl velmi pozitivně přijat, neboť motivuje hráče hrát místo řezníků dobře vymyšlené a projevující se charaktery. Naše družina přejala tento systém zkušeností i do jiných RPG, kam se také bez větších úprav hodí. Pokud přecházíte na systém DrD+ z jiných systémů typu d20, můžete mít zpočátku trochu problémy s adaptací, neboť nebudete potřebovat mnoho kostek (stačí dvě klasické k6), ale systém hodu 2k6+ a jiných základních mechanismů je přece jen trochu složitý.

Příručky

Příruček pro DrD+ existuje v současnosti pět - Příručka pro hráče (popis mechanismů společných pro všechna povolání), Příručka pro Pána jeskyně a tři knihy, každá obsahující dvě povolání. V současné době jsou ve většině knihkupectví vyprodány, můžete si je objednat na stránkách e-shopu nakladatelství Altar. Dodatečně byl pak vydán Bestiář, doplňující seznam nestvůr v Příručce Pána jeskyně. Je velmi obsáhlý (cca 200 nestvůr) a dobře zpracovaný, i s obrazovými materiály.

Komunity a doplňky

Z hráčů DrD+ se za čas vytvořila rozsáhlá komunita, shromážděná hlavně na diskusním fóru Lopuch, kam se můžete obrátit s jakýmkoliv dotazem, najdete tam také spoustu užitečných informací a dokumentů ke stažení. Další užitečné doplňky a hráčské úpravy můžete najít na stránkách RomiKovy družiny nebo družiny Budějovických. K Plusku existuje také aplikace pro Asterion, populární svět původně vyvinutý pro DrDo. Lze jej také stáhnout na stránkách Altaru nebo na diskusním fóru Lopuch.

Budoucnost

Do budoucna se plánuje vývoj nových povolání a doplňků:

Z povolání mohu jmenovat Alchymistu, pravděpodobně nejvíce očekávaného, Druida, Barda, z hráčských Paladina, Mnicha a pár dalších. Jsou ve velmi různém stádiu vývoje, Alchymista s Druidem by měli snad být dokončeni do příštích Vánoc, ostatní jsou velmi nejasní. Vzniká také modul Orb, svět primárně pro DrD+. Jeho vývoj probíhá velmi pomalu a čas dokončení je v nedohlednu. V pokročilejším stádiu vývoje je svět Ankarie. Objevují se též zprávy o snaze Altaru vydat "2k6+ Core", tedy mechanismové základy, na kterých DrD+ stojí - bez jakýchkoli konkrétních aplikací, vhodné pro nadšené improvizátory. Bližší informace mi nejsou v této době známy.

Závěr

Jak jsem již poznamenal, DrD+ není vhodné pro úplné začátečníky a děti, neboť jeho systém je poněkud obsáhlý. Pro zkušené hráče, kteří nechtějí být omezováni přílišnou spoustou pravidel, může být zase příliš omezující, vhodnější budou volnější systémy typu Fate. Narozdíl od DrDo si hráč nemůže stěžovat na mnoho nelogických pasáží, protože pravidla se opravdu snaží být co nejvíce reálná a přesná. Navíc umožňují hrát téměř jakéhokoliv hrdinu, jak si jej hráč vybásní, stačí jen vhodně nakombinovat postavu v rámci povolání. Nutno dodat, že k hraní DrD+ je opravdu nejvhodnější stálá a uzavřená skupina zhruba tří až šesti hráčů (ve větším počtu je PJ velmi neúnosně zatížen), pravidelně se scházející, protože systém zkušeností hodnotí postavu po jednotlivých sezeních a každá absence znamená zaostávání ve vývoji. Pokud jste tedy Dračí Doupě Plus ještě nezkusili, vřele doporučuji. Užijete si mnoho zábavy...

Jan Šimbera - Prófa


 
  Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 2.86
Účastníků: 15


Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


  Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek


Související témata

Hry na hrdiny

"DrD+ ... tři roky poté" | Přihlásit/Registrovat | 6 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: DrD+ ... tři roky poté
Od: Dalcor (dalcor at seznam.cz) - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://dragonlance.D20.cz

A kde jsou ty tři roky poté? Tahle recenze toho nikomu o DrD+ s tříletými zkušensotmni hraní nci neřekne. Navíc je podel této recenze hra úžasná a skvělá a pro řadu lidí může být výsledke šeredné zklamání. Škoda, podle toho co Gorth psal že chce jsem čekal trochu jiný článek, ne další PR :)
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (gorth@volny.cz) - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00

Samozrejme, ze si dokazu predstavit lepsi clanek, bohuzel je vsak komunita kolem DrD+ v tomto velice nesdilna ;( Osobne nemam s hranim DrD+ zadnou zkusenost, takze jsem rad, ze Profa tento clanek sepsal. Pokud mas s hranim DrD+ zkusenosti jine, tak mnohem konstruktivnejsi by bylo, kdybys sem aspon nejake sepsal, nez si jenom stezoval.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor at seznam.cz) - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00

Já bohužel zkušensoti s DrD+ nemám ,protože ho nehraju nehraju. Svoje výhrady k systému an zákaldě třech her už jsem různě prezentoval jinde. Žel bohu nemám dostatek zkušeností, nebo arogance abych se prezentoval formou zamyšlení a bilancování nad DrD+.

Nějak se mi nelíbí Tvůj tón v druhé půli. Nevidím důvod proč bych si nemohl stěžovat na kvalitu článku který je spíše oslavnou ódou než nějakým bilancování, nebo reálným zhodnocením vůči současným trendům. Notabene když ta první půlka je vlastně recenze, které jakoby z oka vypadla z Pevnosti, nebo Dechu Draka před třemi elty.

Jelikož jsem viděl tvoji poptávku po článku, těšil jsem se na něco jiného.

Nemám nic proti Prófovi, ale očekával jsem něco jiného. Zymšlení and tím co se povedlo a co se nepovedlo.

Pokud bych naznačil mě se zásadně nelíbí tvorba postavy, zranění, systém dovednsotí.
 

Re: DrD+ ... tři roky poté
Od: paskal - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://erinel.svetjinak.net

taky jsem čekal poněkud jiný článek - tohle je "obyčejná" rezence a v závěru pak trochu reklama ;)

Re: DrD+ ... tři roky poté
Od: Nodiron - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

"Nutno dodat, že řada družin se ke zbrojím po dobu své existence ani nedostane, protože jsou příliš drahé. " Ale cena brenia je predsa taká, aký si vytvoríš svet :-)

Re: DrD+ ... tři roky poté
Od: Termit - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Tak tahle "recenze" je klasický altarovský PR,neboli výplach mozků.Skutečnost je poněkud(poněkud více) jiná...

Tak především,hra je příšerně(ještě slabé slovo,ale výstižnější mě momentálně nenapadá) složitá.Odbojovat nějaký běžný souboj skupinky proti bandě sřetů je záležitost jen pro hodně silné nervy.Tvorba postavy....nejhorší jakou jsem kdy viděl.Především je to tragédie pro PJ,kteří budou podle tohoto tvořit cépéčka.

Dále tu máme vyváženost....katastrofa! Zloděj a theurg kralují všemu,ostatní jsou do počtu.Především zloděj autorům silně "ujel"(mluvím o "opravené" verzi,ta předchozí byla ještě horší).Ono když někdo bojuje efektivněji než bojovník a ještě umí krást,lézt po zdech a vybírat kapsy,tak ten bojovník má pak smysl tak možná jako nosič pro zlodějovy poklady...theurg zase zlikviduje jedním slovem menší město(kontrast např. s hraničářem,který má problém ustřílet i jednoho blbého skřeta)

A jedna z nejhorších věcí,které se této hře přihodily je,že všem postavám,včetně hraničářů a kouzelníků se nejvíc vyplatí rozvíjet postavu jako melee.U hraničáře se píše cosi o tom,že má raději střelbu....no to je hezké,ale když se zaměří na boj zblízka,tak je mnohem efektivnější(mimo jiné proto,že trefit někoho lukem je v pluku skoro zázrak ).Podobně kouzelník je efektivnější když to mlátí holí,než když kouzlí(a to se mu musí to kouzlo ještě vůbec povést seslat).

Další věc,která se nepovedla je,že se každé povolání dělá úplně jinak.Bojovníka tvoříte archetypy,hraničáře RP,zloděje dovednostma atd....jednak je v tom ještě větší zmatek,jednak je to dost nefér,protože postavy tvořené dovednostma si uděláte naprosto jak chcete,zatímco vývoj RP postav už tak svobodný není...

Celkově vzato je to složité,nevyvážené a ztráta času.Spíš bych to doporučoval všem,kteří se chtějí podívat jak se taková pravidla zásadně nemají dělat.



fuss

Free Themes, Templates and Layouts at jooon.de

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.08 sekund