Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších. |
|
 | |
Pasti v RPGAutor: Sniper - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Teorie RPG
Při dobrodružství se postavy setkávají s mnoha nepřáteli - jedovatými hady, jinými dobrodruhy, draky... Jsou zde ale také ti tiší nepřátelé, kteří trpělivě čekají - a to jsou pasti.
Zdroj: sniper.mysteria.cz (Sniperovy osobní stránky)
Co to vlastně pasti jsou?
Já bych pasti považoval za časově nezávislé obranné mechanismy. Tím se myslí, že fungují až tehdy, když je potřeba. Čas na ně samozřejmě působí, nicméně většinou pomalu (pokud jsou dobře zkonstruovány). Pastí je i kbelík s vodou nad dveřmi, ale to spíše připraví nějaký šprýmař. Ve smyslu této úvahy to past není. Pokud by to ale byl džbán s kyselinou, už by to past byla.
Co mají pasti za úkol?
Jakožto obranné mechanismy mají za úkol něco bránit. Mnozí pasti považují za něco, co má zranit dobrodruhy, ale to je nesmysl. Zranění dobrodruhů je jen prostředek dané obrany, ale není to jediný prostředek, který pasti mohou "použít".
Pasti varovné
I kůl s lebkou se dá považovat za past, protože plní obranný účel. Kdyby šel PJ do detailů, asi by si měla každá postava házet na strach (většina her to nezná, přeci jen se hraje na Hrdiny, a nějaká lebka je nerozhází), jestli nevezme nohy na ramena. Past by asi byla dosti nízká a dobrodruzi by ji prakticky 100% přehodili, protože tato past je určená na průměrného obyvatele, nikoliv (v jistém smyslu) na elitu, po stránce statečnosti. Přesto by na ně PJ neměl zapomínat - z důvodu dokreslení atmosféry.
Do těchto pastí patří jakékoliv varování - kůl s lebkou, malba na zdi, cokoliv co řekne "Stůj! Běž pryč, je-li ti život milý". Z globálního hlediska je to proti masám nejefektivnější zbraň - když kvůli ní nějaký vesničan uteče, tak většinou se za svůj strach stydí a snaží se ho ospravedlnit. A tak vznikají pohádky o monstrech a přízracích, která hlídají staré hrady, takže se tam všichni bojí jít (dokud se v hospodě neukáže skupinka dobrodruhů).
Budiž doplňkovou poznámkou, že tyto pasti slouží pro ochranu globálního charakteru. Stěží budou u tajné stěny v paláci, spíše u vstupu do nějakého komplexu, kam nemá chodit nikdo. Jsou tedy někde, kde se počítá s tím, že do dané oblasti cílový subjekt vstoupí a je cílem tomu zabránit.
Pasti výstražné
Takovéto pasti mají klepnout po prstech takového jedince, který se vydá kam nemá. Většinou následují po pastech varovných a už nějak ztrpčí jedinci život. V reálném světě moc asi nebyly, ale s existencí magie jsou vyrobit nádherně. Past střílející základní blesk či způsobující zpomalení je ideálním příkladem. Jejich účel je nabourat sebevíru těch, co si nejsou jisti a hlavně řeší problém mrtvol. Ptáte se jaký? No představte si, že past by seslala nějaké kouzlo smrtícího charakteru (salvu černých blesků) a zasažený by se skácel na zem mrtvý. Za nějaký čas přijde někdo druhý a uvidí mrtvolu. Pokud bude chytrý a dá si dvě a dvě dohromady, tak mu bude jasné, že tady někde je past a vyhne se jí. Dejme tomu že se chytí na další pasti, kde ale opět zůstane mrtvola. A takhle stále dál. Jak vidíte, tyto pasti mají jisté opodstatnění hned v blízkosti vstupu do komplexu. Určité procento vystraší a donutí k úprku, přičemž jsou nadále použitelné.
Pasti podpůrné / oznamující
Tyto pasti v mnoha hrách chybí, ačkoliv jsou velmi vhodné a reálné. Co to je? Zaprvé jsou to ekvivalenty dnešních poplašných zařízení (ať již skrytých, nebo viditelných). Zadruhé to je něco, co pomůže obráncům. Z toho vyplývá, že daná věc stěží bude použitelná v hrobce nebo starých ruinách (což neznamená, že se to v nich nemůže objevit - rozhodně družinu taková věc překvapí, když spustí sirénu, po které následuje ticho bez jakékoliv aktivity), spíše v nějakém střeženém objektu nebo v tajném vchodu do nějaké lokace. Může jít o klasickou hlasitou sirénu, nebo jen vazbu na nějaký předmět, který se po spuštění třeba zahřeje či rozsvítí (a upozorní tak strážníky v hlavní strážnici, inspiraci vezměte z filmu Skála, jen místo pušek se v rukou obránců asi objeví luky, halapartny a meče). Také to může být spojeno s paralýzou či zpomalením (což následně pomůže obráncům v boji). Taková past může být třeba v královské pokladnici, kde zlodějíčka zparalyzuje a upozorní strážníky - ti pak jen odnesou nehybného nešťastníka do vězení. Je to vysoce efektivní a zároveň to pomůže předejít smrti postav (které se každý rozumný Pj snaží vyhnout, pokud nejsou postavy totálně pitomé).
Pasti vražedné - opakovací
Asi nejtěžší pasti na sestrojení a PJi nejčastěji používané jsou opakovací vražedné. Metače blesků, čepele, kuše, propadla (zde jde o poloopakovací). Prostě cokoliv co může vážně zranit až zabít většinu narušitelů. Problém těchto pastí byl zmíněn už výše - co s mrtvolou? Propadla se mohou zpětně zavírat, ale u ostatních je to potřeba řešit. V případě "živých" míst (třeba podzemí normálně fungujícího hradu či už zmiňovaná pokladnice) se o to může starat služebnictvo, ale u ruin a starých hrobek stěží (a pokud byste brali jako odstraňovače nějaké mrchožrouty, tak ti nejspíše taky past spustí, ne?). I proto by se s těmi to pastmi mělo nakládat opatrně a uvážlivě.
Pasti jednorázově vražedné či totálně destruktivní
Valící se kámen, propadavá podlaha, celá padající stavba. To jsou typické jednorázovky. Padající stavby jsou sice krásné, ale poněkud podivné - když už si dá někdo s tou stavbou práci, tak proč by to boural? Pokud se je rozhodnete použít, měli byste mít velice dobrý důvod (samozřejmě důvody existují). U valících se kamenů a podobných pastí je u "živých míst" použitelnost ospravedlnitelná, neboť je opět služebnictvo může vrátit. U propadavých podlah a podobných opravdu jednorázových pastí vyvstává otázka - a co pak? Co bude následovat.
Pasti v "živých" oblastech
Hlavně počítačové hry trpí velkou chybou - pasti jsou zde umístěny nelogicky někde, kde je nemá kdo vyrobit, dát, ani udržovat, popřípadě by je již dávno spustil (když si goblini opevní starou čarodějovu tvrz, tak nejspíše sami většinu spustí). Těmto chybám je dobré se vyvarovat. Dá se jich ale využít - při čistění výše zmíněné tvrze dobrodruzi u dveří na konci věže najdou šípem přišpendlenou mrtvolu goblina - opět to způsobí zajímavé otázky a podpoří opatrnost družiny.
Jak pasti používat?
Pokud se budete držet výše zmíněného, měly by být pasti dosti realistické. Je nutné se ptát k čemu mají sloužit, zda už je někdo nemohl spustit, zda už je nenahlodal zub času a zda jejich používání není v okolí nápadné (zaschlé stopy krve u místa s čepelemi - kostlivci sice odklízejí mrtvoly, ale okolí nečistí, na to jsou příliš hloupí). Hlavně by se mělo ale s pastmi šetřit. Hráče bude nudit když bude platit že co místnost, to past.
| |
Průměrné hodnocení: 3.6 Účastníků: 5

|
|
|
Související témata
 |
|
"Pasti v RPG" | Přihlásit/Registrovat | 0 komentářů |
| Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah. |
|
|
|