Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších. |
|
 | |
Atmosféry – I. dílAutor: Aldarix - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Teorie RPG
V následující sérii článků se pokusím seznámit začínající hráče a PJ s tvorbou dobré atmosféry. Texty samotné jsou spíše a hlavně pro PJ, ale občas udělá dobře, když dá něco přečíst hráčům.
Úvod
Pro hraní her na hrdiny existuje několik prostředí a od nich se odvíjejících atmosfér. Hned na začátku je nutné si uvědomit, že ne všechny družiny snesou jakoukoliv atmosféru. Někomu spíš sedne uvolněná, přátelská atmosféra, jiný dá přednost klasice a někteří se rádi klepou strachem.
Proto je nutné položit hráčům ještě před začátkem hraní několik otázek jako třeba, co od hry čekají a jak by si ji představovali. Nezapomeňte, že hrajete pro zábavu a ta je nadevšechna pravidla všech herních systémů. Proto vybírejte systém ne podle dokonalosti, ale podle vašeho druhu a atmosféry hraní. Ještě bych chtěl říci, že zde uvedené atmosféry budou pouze příklady, málokdy budete hrát pouze jednu atmosféru.
Výběr pravidel
Nad výběrem pravidel, či na pravidlech, která používáte, může a nemusí celá atmosféra stát, přesto jsou důležitým nástrojem, takže doporučuji promyslet. Na českém a slovenském trhu je už nějakou dobu slušný výběr systémů, jak anglických, tak v mateřštině. Co bychom si namlouvali, ty zahraniční patří k vyspělejším, ale to je dáno hlavně tím, že u nás neměly RP hry dost času se vyvinout. V poslední době vyšly dva nové systémy, které mají obstojnou šanci konkurovat, ovšem jejich hlavní výhodou bude stále čeština. Aby se vyrovnaly takovým zahraničním gigantům, jakým dozajista jsou hry z postředí Světa Temnoty a DnD si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.
Pro hry hrdinskéhoa pohádkového rázu bych doporučil staré známé Dračí doupě. Postavy se v něm na vyšších úrovních stávají opravdu silné a spousta lidí se vyřádí na pocitu, že dobyli nový kontinent, nebo že spravují vlastní panství. Oproti tomu Hrdinové Fantasy a Dračí Doupě plus jsou systémy blížící se realitě, takže jsou vhodné pro hororové hraní, klasickou fantasy a vůbec typy atmosfér, kde postavy mohou lehce umírat. Ačkoliv obě zmíněné hry jsou na trhu, k ideálu mají daleko. Je třeba počkat, až se oba systémy ustálí. Ale už nyní se dá říci, že jsou to nejlepší, co na českém RPG trhu vzniklo.
Pokud máte rádi čistý horor a hrůzu, musím vám doporučit hry z dílen společnosti White Wolf. Stávate se v nich upírem, vlkodlakem či něčím takovým a žijete ve společnosti podobných příšerek jako vy. Právě tyto hry mají jednu obrovskou výhodu, jsou přímo přizpůsobené hraní za nelidskou bytost, která je v jiných RPG vnímána jen jako vhodný terč pro kůl. Proto pamatujte: Ačkoliv systém není hra, je k ní prostředek. A pokud jej chcete, vybírejte jej podle hry, ne naopak.
Výběr místa ke hraní
Místo, kde vaše hra probíhá, kde se scházejí hráči také patří k aspektům, které tvoří atmosféru. Naprostým základem, který platí pro jakýkoliv druh hry je, že vás prostředí nesmí rušit. Zapomeňte na televizi, rádio, mladší sourozence a kamarády, kteří se neustále ptají, co to vlastně hrajete a tak podobně.
Je dobré se se všemi spoluhráči domluvit na dané hodině a místě, které předem připravíte. Ano, jistěže můžete oponovat tím, že jste si skvěle zahráli i ve škole o přestávce, či volné hodině, ale jelikož je tento článek o atmosféře a její tvorbě, tak uvedu několik rad, jak se připravit na nastávající hru.
První věcí, kterou by PJ měl udělat je svolat si hráče na zmíněnou poradu ohledně místa a času. Budu předpokládat, že hrajete uvnitř. Na dohodnutém místě by se mělo nacházet co nejméně techniky, jediné co padá v úvahu je přehrávač, pokud si ke hraní chcete pustit hudbu, která samozřejmně odpovídá vaší hře, a světlo. Žádné počítače, notebooky, televize atp. Pokud máte nějaké podklady ke hře v PC, tak si je vytiskněte, protože operovat při hře s počítačem je nesmírně rozptylující.
Další vybavéní místnosti záleží čistě na hře, pro kterou ji chystáte. Krom herních pomůcek doporučuji i nějaké jídlo a pití, v případě, že hrajete v noci, tak něco s kofeinem, lhostejno kávu, nebo jedno z mnoha leptadel žaludku jako je třeba Pepsi. Samozřejmostí je do místnosti dát několik věcí přímo souvisejících s atmosférou, kterou hrajete.
A poslední věc k místu vašeho RPG vyžití. Vím, že to není vždy možné, ale snažte se, aby místonst kde hrajete, sloužila pouze k tomuto účelu. Pokoj spolužáka je stejně nevhodný, už jen proto, že v něm bude počítač, mobil a možná i sourozenci. Když si vyhradíte pro hraní jednu místnost, něco jako klubovnu, získáte takový zvláštní pocit, že prostřednictvým ní vstupujete do jiného světa. Že je to jen vaše místo, pro vaši hru.
Pohádková fantasy
Hrát pohádkovou fantasy chce ten správný naturel. Hra často hraničí s parodií, či se průběhem podobá Zeměploše. Přesto však, když dostanete pod ruku trpělivého a důvtipného PJ, čeká vás nevšední zážitek.
Základním kamenem pohádkového světa bývá velký pytel naivity promíchaný s archetypálností jak postav, tak dějů. Znáte to, kouzelný dědeček, testující povahu postav převlečen za žebráka, srdečný hostinský, falešný handlíř...
Každá z postav v pohádkovém příběhu má jasně danou roli a nedochází u ní k příliš velkému vývoji. Když hráči cokoliv uvidí, měli by to poznat hned na první pohled, popřípadě se nechat dočasně zmást. Ale s žádnou rozvětvenou pavučinou vztahů nepočítejte.
Bylo by vhodné trochu nakousnout alespoň několik dějových linií či zápletek, ze kterých se tato atmosféra může skládat.
Určitě bude dobré a pro hráče zajímavé, když vezmete nějakou nám známou pohádku (O Červené Karkulce, Sněhurka a sedm trpaslíků), smícháte ji s nějakou jinou pohádkou tak aby se děje prolínaly, plus přidáte třeba něco z tradiční fantasy, nějakou zmínku, nebo narážku. (Například jeden z trpaslíků, blízký přítel Sněhurky, má rád, když se mu říká Gimli. Nebo si představte Geralta z Rivie, jak má za úkol najít a zabít vlka, který jde po Karkulce.). Kombinací jsou stovky, použijte cokoliv co znáte, Harryho Pottera, Pána Prstenů, Zaklínače a tak dále. Zamíchejte s pohádkou, hráči budou štěstím bez sebe. Tedy, pokud nebyli ke hraní této atmsféry donuceni.
Zde platí více než kde jinde, pokud bude byť jen jednomu hráči hra připadat hloupá či trapná, což se může lehce stát, pokazí hru všem ostatním. Proto si dejte družinovou poradu, než začnete zkoušet. Jako poslední věc, bych k této atmosféře uvedl, že je určena družinám, které se znají a mají se hraním RP her nějaké zkušenosti.
| |
Průměrné hodnocení: 4.3 Účastníků: 10

|
|
|
Re: Atmosféry – I. díl Od: hater - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) http://rekviem.wz.cz/ | ok, a jak teda zaridim tu pohadkovou atmosku? ;-)
v tomto clanku mi chybi jakekoli konkretni rady jak tuto atmosferu dosahnout.
Celkove i popis toho jak ma takova spravna pohadokova atmosfera vypadat mi prijde dost odflakly. |
|
|
Re: Atmosféry – I. díl Od: Geralt - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) | Krasa, takovýto článek mi chyběl.
Doufám že pokračování vyjde brzy.
Jen tak dále :), Geralt |
[Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | mohu se zeptat v cem je ten clanek tak krasny?
Osobne si myslim, ze neni az tak spatny, ovsem mam z nej pocit, ze autor ma hrubou predstavu o tom co chce psat, nicmene slova tohoto clanku to uplne nevyjadruji.
Obecny uvod je kratky a moc toho nerekne. Chybi tam nejake urceni co to vlastne ta atmosfera je a proc je dulezita. Neni vubec receno, proc by mel byt clanek o atmosfere zajimavy.
dale bych ocekaval bych nejake konkretnejsi predstavy a vyjmenovani neceho typicky pohadkoveho a misto toho se dozvidam, ze pohadka je parodie ala Zemeplocha ;-)
Ale abych autorovi nekrivdil, tak dale se snazi podstatu pohadkoveho vypraveni vystihnout a obecne jej popsat. Jsou to ale jen suche kecy a chybi tomu urcite nejaky stavnaty priklad.
Posledni veta mne opravdu pobavila ;-) pohadkovy zanr je prece urceny predevsim detem ;-) tedy primarne lidem tak do dvanacti let ;-) ovsem to take zalezi hodne na konkretnich osobach ;-) | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | No, on to má být jen prachsprostý teoretický článek. Ale uznávám, že jsem to mohl rozvinout. V další atmosféře se to pokusím rozvinout. | |
|
|