oben
spacer
Hry na hrdiny

Hry na hrdiny

Equilibrie 
[ O projektu www.hrynahrdiny.cz ]   [ Co jsou to hry na hrdiny ]    Nenechte se omezovat realitou - ponořte se do světa her a fantazie...  

  Vyhledávání


  Mapa stránek
· Domů
· Archiv aktualit
· Odkazy
· Témata
· Top 10
· Váš účet
· Vyhledávání
· Kniha návštěv

Externí odkazy (cz)
· RPG fórum
· Anotace RPG her
· RPG pedia

  Doporučujeme
Hrdinové Fantasy nabízejí svobodu!
d20
Hulkový rád
Fantasy obchod
Siranie
Srdce Erinelu
RPG Knihovna
Kion
Equilibrie
Ankarie - svet pro DrD+
Legendy Armandie
Genesis Excogitatus
RPG hry
MFantasy - on-line magazín s fantasy povídkami
Altar
Cínoví vojácci
Web príštích spisovatelu

  Podpořte nás
Hry na hrdiny

  Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

  

ČaroDej – prvé slovenské RPG

Autor: Allathay - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Recenze

Ako blesk z cisteho neba sa objavilo prve slovenske komercne RPG s nazvom CaroDej. Jeho vydanie nesprevadzala ziadna reklama (pokial som si vsimol), pravdupovediac dozvedel som sa o nom nahodne (vdaka Crowenovmu odkazu na RPGfore). Rozhodol som sa trocha zainvestovat a zakupit si toto prve komercne vydane slovenske RPG. Svoj pohlad na tento system by som vam rad ponukol v nasledujucom texte.

[CaroDej - cover] Ti z vas, ktori o CaroDejovi doteraz nepoculi, si urcite kladu otazky ako Co je to zac? popripade Stoji to naozaj za to? Rovnake otazky som si pokladal aj ja - Prve slovenske RPG, to musi byt teda naozaj parada, ked sa uspesne vydalo... bola moja prva reakcia. Nevahal som a pri najblizsej navsteve Brlohu som si pravidla kupil. Prvym prekvapenim bola (mozno az prilis) prijemna cena – iba 59,- Sk. Za sumicku naozaj symbolicku sa mi v rukach ocitla knizocka rozmerov A5 a s 30-timi strankami. Cestou z Brlohu domov som sa dal do citania. Uz z uvodniku mi bolo jasne, ze ide o projekt jedneho z nadsencov HnH, konkretne ide o Zsola Vargu. Vydavatelstvo, ktore sa ujalo CaroDeja vydat ma nazov JW2 – VARGA Zsolt. RPG je teda vydane na vlastne naklady. (pre zaujimavost – CaroDej vysiel v naklade 1000 kusov) Autor v uvodnom prihovore spomina, ze jeho zamerom bolo vytvorit co najjednoduchsi system. S nevyslovenymi otazkami tykajucich sa jeho uspechu, som otocil prvu stranku...

Okamzity pocit, ktory som mal po prvom precitani pravidiel znel: Je to zlatanina DrD, SR, GURPS, FATE a kto vie coho este... Co ma viedlo k tomuto nazoru? Citajte dalej a mozno na to pridete aj vy.

Pravidla CaroDeja niesu zasadene do ziadneho konkretneho sveta, nenajdete tu ani predpripravene dobrodruzstvo, ba ani hlbsie rozvinutu cast pre Rozpravaca. Samtona prirucka je zamerana na hlavne mechaniky potrebne ku hre. Dodatky v podobe Prirucky Rozpravaca, ci Ukazkoveho dobrodruzstva najdete na domovskej stranke tohoto systemu.

http://www.carodej.larp.sk/

Kocky a Hody

CaroDej pouziva vyhradne kocky seststenne (k6)*. Tym odpada potreba zohanat si vsemozne x-stenny, len aby ste si mohli zahrat.

Pincip funguje nasledovne:

Hadze sa Xk6, pricom X je pocet kociek, ktorymi sa hadze, proti cielovemu cislu (Obtiaznosti ulohy). Vsetky kocky, ktore sa rovnaju, alebo prevysuju toto cislo znamenaju uspech (pricom 6 znamena automaticky uspech). Scitanie vsetkych uspechov vam urci vysledok testovanej ulohy. Ak sa pri hode nepodari ani jeden uspech, akcia sa nezdarila. V tomto pripade sa ale scitavaju padnute jednotky, ktore predstavuju fatalny neuspech. Cim vacsi pocet jednotiek na kockach, tym je neusppech kritickejsi. Obtiaznost ulohy predstavuje cislo a slovny popis, ktory urcuje narocnost danej cinnosti. (Kazdodenna uloha = 2, Lahka uloha = 3,Takzka uloha = 4, Velmi tazka uloha = 5 Skoro nemozna uloha = 6, Absolutne nemozna uloha = 7, Bozska uloha = 8)

*a hned na zaciatku je viditelny jeden z vplyvov DrD (ci snad DnD?), i ked sa netyka priamo pravidiel. Ilustacia v tejto sekcii prestavuje kocky – jednu k6 a dve k10.Je tam doslova ako „past na oko“. Co na nej robia k10, ked CaroDej pracuje vylucne s k6? Tak to naozaj netusim...

Postava

CaroDej pracuje so styrmi vlastnostami:
  • Telo (celkova fyzicka zdatnost postavy, pouziva sa hlavne pri boji)
  • Pohyb (pruznost a zrucnost postavy, pouziva sa pri obrane)
  • Mysel (vyjadruje inteligenciu a rozumove parametre, dolezity stat pri magii)
  • Osobnost (charizma a sarm postavy – predstavuje silu osobnosti)
Tvorba postavy v CaroDejovi prebieha nasledovne:

Mate na vyber z troch moznych vycvikov (archetypov):

Bojovy, Poulicny a Magicky (ich vyznam hadam nemusim objasnovat). Ide o akesi smery zivota, ktore ovplyvnia postave zakladne vlastnosti. Pri prvom pohlade na tieto archetypy mi prislo na um, ze v CaroDejovi mozem hrat iba bojovnika, zlodeja, ci maga. Pravdou je, ze v dalsom kroku si hrac vybera dovednosti (schopnosti) postavy. Takze, teoreticky si moze „nakonfigurovat“ akekolvek povolanie – ide teda o SB system, i ked velmi zjednoduseny.

Schopnosti postavy sa delia do troch skupin, a to na:
  • Kockove (Stupen schopnosti urcuje pocet kociek, ktorymi sa hadze proti Obtiaznosti ulohy)
  • Bojove (davaju bonusy do utoku alebo obrany)
  • Zavisle od stupna (na tieto schopnosti sa nehadze, ich ucinok sa zlepsuje postupnym zvysovanim stupna daneho skillu)
Pri tvorbe dostava hrac skillpointy, za ktore si moze dokupit zvysenie vlastnosti alebo nejake schopnosti (kazdy hrac dostava rovnaky pocet bodov) V bestiary sa nachadza popis zakladnych ras, za ktore mozete hrat. Ide o vskutku skromny vyber: clovek, elf, hobit a trpaslik. Niektore rasy maju vrodene schopnosti (ako nap. elf - Strelne zbrane, hobit – Zakradanie, ci Vykradanie vrecak a pod.) Z mojho pohladu ide o „nasilne“ zaradovanie ras do vsemoznych skatuliek – elf = lukostrelec, hobit = zlodej trpaslik = bojovnik ai. Podobny aky pozname z DrD.

Magia a Kuzla

Co sa mi na CaroDejovi asi najviac paci su vsemozne triedy kuziel. Je ich naozaj neurekom (20) ! No tu sa znovu prejavila az prilisna jednoduchost a preto kazda skupina obsahuje iba 5 zaklinadiel, co je trocha malo. Samotne zosielanie prebieha opat hodom Xk6 proti Obtiaznosti kuzla.

Boj

Bojovy system sa zacina hodom na Iniciativu. Dalej sa postupuje znovu podla znameho scenara – Utocnik si hodi proti cielovemu cislu Xk6 (pricom obtiaznost v tomto pripade reprezentuje Obranne cislo protivnika). Podla poctu uspechov sa urci vysledne zranenie, ktore spada do jednej z troch kategorii (Lahke, Tazke a Velmi Tazke)

Samotna kolonka Vybavenia obsahuje okrem zbrani aj celkom slusnu zasobu ostatnych veci, ktore dobrodruh na svojich cestach potrebuje.

Skusenosti, ako to uz u SB systemoch byva su znova v skillpointoch, za ktore zlepsujeme svoje schopnosti ci vlastnosti. Pracuje sa tu s jednoduchym vzorcom – cim tazsia obtiaznost, tym vacsi pocet bodov.

Co povedat na zaver?

CaroDej nieje urcite to najlepsie co ponuka tunajsi trh. V konurencii zahranicnych RPG by zarucene neuspel. O to tu ale nejde. Dolezite je, ze ide o naozaj prve slovenske RPG, ktore sa objavilo na putoch predajni. Pokrocilejsim hracom HnH toho tento system vela noveho neda, no je celkom pravdepodobne, ze si najde svoju cielovu skupinu medzi skolakmi, ktori budu chciet okusit novy svet Hier na Hrdinov.

Carodej je vlajkova lod slovenskej RPG sceny a mozeme dufat, ze konecne doda odvahu ostatnym ludom, ktorym podobne projekty lezia zasunute hlboko v suplikoch...

 
  Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 3.73
Účastníků: 15


Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


  Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek


Související témata

Hry na hrdiny

"ČaroDej – prvé slovenské RPG" | Přihlásit/Registrovat | 13 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: ČaroDej – prvé slovenské RPG
Od: skaven - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Další recenzi naleznete na http://www.nokturno.net/index.php?stranka=clanky/clanek&clanek=477

Re: ČaroDej – prvé slovenské RPG
Od: scolex - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Podle recenze neni carodej nic jineho nez osekany shadowrun, prevedeny do fantasy vcetne neprilis dobreho mechanismu.
Je potreba si uvedomit, ze vydanim spatneho RPG (recenze nasvedcuje, ze carodej neni moc vydarene rpg) se zhorsuji podminky pro vstup dalsich her na trh, nebot investori jsou po neuspechu predchozich titulu mene svolni pustit se do dalsiho projektu. Je mozne, ze cadorej bude mit uspech, tim lepe pro slovenskou scenu, alespon bude mit moznost vydat skutecne kvalitni hru.


Re: ČaroDej – prvé slovenské RPG
Od: sunmaker - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Som hracom CaroDeja, vlastnim pravidla, ktore som (na rozdiel od autora) necital cestou v autobuse, ale mam ich dobre nastudovane.

Pride mi zvlastne, ze niekto kritizuje este aj nizku cenu. Mne osobne 59,- sk vyhovuje a pride mi to rozumne.

Autor clanku sa viac krat "navazal" do ilustracie a pod. Ano, mozeme zacat kritizovat aj to, ze na inych obrazkoch su npc-cka, ktore v pribehu nemusia vystupovat a pod. , pripadne hladat a vyrabat ine malicherne chybicky.

Denniky, ukazkove dobrodruzstvo aj navod pre rozpravaca najdeme na stranke. Na co by nam to potom bolo v pravidlach? Len aby sa umelo zvysila cena?


Ale je RPG a HnH o tom? Nemaju byt nahodou spotredkovatelmi zabavy? Ak ano, podla mna CaroDej tento ucel dokonale splna. Je velmi vhodny pre zaciatocnikov a to svojou cenou, dostupnostou a nenarocnostou.

Dalsou skupinou, ktoru podla mna urcite oslovi, budu nahodni hraci, ktori sa dostanu k hraniu len na nejakej akcii (silvestrovska chata atd.) a budu si moct zahrat bez toho, aby museli stravit hodiny studovanim pravidiel.

Ak mam zhodnotit CaroDeja a tento clanok v kocke: Ide o nove a (podla mna) zaujimave RPG, ktoreho ucel a poslanie zial autor clanku nepostrehol a nepochopil...
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (jakub.dog@gmail.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Nie je to tak, ze by som ucel CaroDeja nepostrehol. Je urceny pre zacinajucich a "nahodnych" hracov (ako si spravne poznamenal). Neprinasa vsak nic nove. Skuseny RPG harcovnik nema preco presedlat na tento system, pretoze mu neda nic, co by nenasiel v ostatnych overenych hrach. Spominane "chybicky na krase" (ilustacia) boli pre mna osobne prvym signalom, ze CaroDej nebude prilis originalny, co sa nasledne aj potvrdilo.
Nie je to tak, ze by som tento system zatracoval. Prave naopak. Prajem mu vela uspechov a tesim sa , ze si nasiel svojich hracov.
Mna vsak nepresvecil natolko, aby som si ho vybral na odohranie svojich hier.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Suhlasim s tym, ze neprekonava zauzivane systemy, no pri pocte stran (z ktorych vypliva nizka cena) sa to podla mna neda.

Nikoho nenutim, aby sa mu CaroDej pacil, vsak na koniec: Proti gustu ziaden disputat. Ale treba si uvedomit, ze univerzalita je z tohto pohladu nedosiahnutitelny ideal. Tym chcem povedat, ze bud chceme nieco extra narocne, pred cim padnu zabehany hraci na pozadie, alebo chceme jednoduchostou a privetivostou pravidiel prilakat novych hracov. Podla mojho skromneho nazoru su to 2 prakticky nezlucitelne veci, ktore sa nemozu stretnut v jednych pravidlach ci systeme.

Pre RPG harcovnikov (medzi ktorych ako pevne verim patris) Zs. Varga (autor CaroDeja) podla mojich informacii pripravuje system, na ktorom pracuju uz dlhsie so svojim kamaratom... CaroDej je len akymsi prototipom, pripadne sposobom prilakania novych hracov.

Osobne nemam pocit, ze CaroDej je najnamakanejsim hernym systemom, ale plni svoj ucel a aj skusenejsi hraci by mohli trochu "povolit" za ucelom vytvorit prostredie pre zacinajucich hracov a ich nasledny rast, co urcite potiahne cely svet HnH...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (jakub.dog@gmail.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Jednoduchost a privetivost pravidiel v tomto pripade znamena skrumaz mechanik "poziacanych" od ostatnych systemov, vysledkom coho su nie prilis vydarene pravidla. CaroDeja som este nemal to potesenie si zahrat, no nepredpokladam, ze by mi zopar sessions zmenilo nazor.
Ci splnil svoj ucel (zaujat "civilistov" na poli RPG) ukaze az cas. Je mozne, ze sa prave CD stane vstupnou branou do sveta ostatnych RPg, tak ako tuto ulohu v sucastnosti (vacsinou este stale) plni DrD0.

Pokial viem, ten System pre "harcovnikov" sa volal tusim Heroika (alebo Historica? nespomeniem si uz) a islo prave o Superrealisticke RPG
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ano, ten system sa vola Heroika a jeho vydanie sa (pokial su moje informacie pravdive) stale planuje...

Neuraz sa prosim, ale preco recenzujes nieco, co si cital cestou v autobuse, ani si to nehral (nie to aby si PJ-il) a vytvoril si si nazor na zaklade ilustracie s kockami, ktoreho sa odmietas pustit?

Chapem, ze CaroDej Ti pride zvlastny. Ale predstav si uplne realnu a modelovu situaciu: Partia, ktora hra DrD alebo D&D sa stretne na silvestrovskej chate. Jeden z tych ludi si prinesie mladsieho surodenca alebo osobu, ktora tieto veci nehra, ale rada sa necha ukecat a nieco podobne by rada skusila.
A teraz si predstav ako sa bude bavit? Ak nie je ten clovek ULTRA chapavy, tak podla mna skoro vobec...
Naopak ked sa partia trosku prisposobi, vezme si pravidla CD, (a ukeca daneho novacika, aby casom presiel na ine pravidla) tak podla mna ten civilista (ako si tuto skupinku velmi trefne oznacil) "vhupne" do svete fantasi a RPG...

PS: Odporucam Ti si to skusit zahrat, zaPJ-it, skusit to ukazat nejakemu novemu, skusit inemu zacinajucemu ukazat DrD alebo D&D a myslim, ze uvidis, co sa Ti snazim vysvetlit...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (jakub.dog@gmail.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ak si myslis, ze som zrecenzoval nieco, co som cital iba raz si na omyle. Ano, pry raz som si CaroDeja skutocne precital cestou v autobuse a tuto skutocnost som som uviedol preto, aby som ilustoval, ze pravidla niesu prilis rozsiahle. Opakovane citania ma vsak z prveho dojmu nevyviedli.
Co sa tyka tej ilustracie, vobec sa jej nedrzim. Iba mi to prislo zvlasne...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Suhlasim, ze pravidla su kratke. (Neviem, preco si si myslel, ze po druhom precitani budu dlhsie, ale to neriesim...) Ale ich kratkost je z pohladu toho, na co su urcene plusom. Tento system je kratky a lacny, a z tychto dovodov (ako uz asi 50.x opakujem) je perfektnym pre zaciatocnikov. Netreba zabudat, ze hlavny ucel hry na hrdinov je zabavit sa. A pre zaciatocnikov su (podla mojho nazoru) najlepsie pravidla: kratke a jednoduche. A tiez mam pocit, ze zabava a dobry pocit z hry sa nemeria hrubkou stran...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Teraz fakt neviem, ci nemas cas na toto forum, alebo Ti dosli argumenty. Ak nastal prvy pripad, tak to uplne chapem, ale ak nadisiel ten druhy, navrhol by som Ti zachovat sa ako chlap: Stiahnut nepravdivu a hanlivu recenziu, ktoru si napisal, poriadne pravidla nastudovat, vyskusat (ako v pozicii hraca, tak i PJ-ja) a nasledne (samozrejme s ospravedlnenim) uverejnit novu recenziu. Myslim, ze by to bolo spravne a ferove. Taktiez mam pocit, ze to par ludom (autor, verni hraci CD) dlzis...

Na zaver si dovolim pripomenut, ze nie je hanbou spravit chybu. Hanbou je si ju nepriznat a nenapravit ju...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (jakub.dog@gmail.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Add1 (prispevok z 24.11. 2006)
Nechytaj ma za slovicka. Druhe precitanie nemalo zmenit dojem z poctu stran (co je btw dost divna uvaha ???), malo zmenit moj nazor na system, ktory sa bohuzial ani po druhom ani dalsich citaniach nepodarilo vyvratit.

Add2 (prispevok zo dna 27.11. 2006 - 22:58:40)
I ked je to zarazajuce, bohuzial nemam tolko casu, aby som cele dni travil nad otvorenou recenziou a cakal co mi kto odpise... clovek ma hold aj ine starosti a povinnosti.
Prepac, ale ja (v tejto chvili) nevidim rozumny dovod, aby som recenziu menil. Je to _moj_ nazor na system CaroDeja a bohuzial je (napodiv) stale rovnaky. Je mozne, ze po odohrani by som videl urcite veci trocha inak, ale na Mastrovanie ci hranie CD niesu ani ludia ani cas...

Ak som sa v clanku vyjadroval hanlivo o systeme Carodej ci jeho autoroch, alebo hracoch ospravedlnujem sa! Ak nieco z toho vyznelo ako urazka ci zamerne zavadzanie ospravedlnujem sa ak to tak vyznelo. Skutocne nebolo mojim zamerom "kydat" na CD. Chcel som vyjadrit iba svoj nazor na CD.

Ak nie si spokojny s mojou recenziou a mas voci nej vyhrady, nic ti nebrani napisat svoje skusenosti a uverejnit ich. Myslim, ze to CD iba pomoze.

Este raz opakujem, ze za vsetkym co som napisal si _absolutne_ stojim a doteraz si mi neposkytol dovod moje stanovisko menit.
 

Re: ČaroDej – prvé slovenské RPG
Od: Nodiron - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Hurá, hurá, mám ho idem hrať ! :D
Zatiaľ mi to pripadá ako klon DnD, ale zatial som taký typ hry nehral (iba DrD+, FATE a pod.) takže sa teším ...
fuss

Free Themes, Templates and Layouts at jooon.de

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.06 sekund