oben
spacer
Hry na hrdiny

Hry na hrdiny

VOID: Sci-Fi / Fantasy / Sci-Fantasy 
[ O projektu www.hrynahrdiny.cz ]   [ Co jsou to hry na hrdiny ]    Nenechte se omezovat realitou - ponořte se do světa her a fantazie...  

  Vyhledávání


  Mapa stránek
· Domů
· Archiv aktualit
· Odkazy
· Témata
· Top 10
· Váš účet
· Vyhledávání
· Kniha návštěv

Externí odkazy (cz)
· RPG fórum
· Anotace RPG her
· RPG pedia

  Doporučujeme
Hrdinové Fantasy nabízejí svobodu!
d20
Hulkový rád
Fantasy obchod
Siranie
Srdce Erinelu
RPG Knihovna
Kion
Equilibrie
Ankarie - svet pro DrD+
Legendy Armandie
Genesis Excogitatus
RPG hry
MFantasy - on-line magazín s fantasy povídkami
Altar
Cínoví vojácci
Web príštích spisovatelu

  Podpořte nás
Hry na hrdiny

  Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

  

Svět fantazie – hra na hrdiny nové doby

Autor: Dolorész - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Recenze

Svět fantazie je několikaletý projekt, jež má za úkol utvořit takový herní systém, který donutí hráče opravdu hrát své postavy, volně cestovat fantazií a nenechat se ovlivňovat, natož pak zpomalovat většinou nezáživnými pravidly.

Svět fantazie je hra na hrdiny třetí generace. Není to prostředek k dokonalé simulaci života v herním světě, ale nástroj, který v rukou dovedného hráče umožní mnohem více, než si zatím dokážete jen představit. Tato hra je tu pro hráče a jejím hlavním cílem byla skutečnost, aby zajistila svým hráčům kvalitní herní základ, který si je možno uzpůsobit k obrazu svému. Díky tomu můžete doopravdy, již od samého základu hry, hrát tak, jak vás baví a nenechat se omezovat nepřeberným množstvím mnohdy nezáživných pravidel.

Tato hra neobsahuje (vlastně je ani nepotřebuje) stovky dokonale propracovaných pravidel, ale fungující, rychlý a hratelný systém, který příliš nezdržuje posun v dobrodružství a přitom je velice zábavný. Základní charakteristika hry na hrdiny třetí generace Svět fantazie by se dala shrnout do těchto desíti bodů:

Charakteristika

  1. Svět fantazie má velice jednoduchá pravidla srozumitelná každému.
  2. Obsahuje herní systém, který vám umožní hrát tak, jak vás baví a v ničem vás nebude omezovat.
  3. Prostředí hry Světa fantazie není předem stanoveno a prakticky se dá použít k jakémukoli stylu hry (fantazy, současnost, budoucnost, horor, sci-fi, cyberpunk apod.)
  4. Od začátku pravidla vedou hráče k hraní svých rolí a k upuštění všech zábran, které se v jejich světě fantazie mohou vyskytovat.
  5. V mnoha případech nabízí i více než jen jedno konkrétní pravidlo a vy si můžete sami vybrat, které budete používat – to nejrychlejší vyžadující zdravý lidský rozum nebo to, ve kterém budete hodně počítat a zabývat se čísly. Nebo třeba i to třetí, které je kombinací předcházejících dvou možností. Volba je pouze na vás a nakonec budete hrát způsobem, jakým chcete cestovat vaší fantazií! Budete se moci bez omezování nebo přetváření již koupených her doopravdy bavit!
  6. Svět fantazie nabízí ucelený základní systém, který se využívá ve všech hodech, takže nepotřebujete ovládat nebo vlastnit spoustu sad mnoha druhů kostek. Ke hře potřebujete pouze dvě desetistěnné kostky, tužku, gumu, papír a samozřejmě dobré kamarády.
  7. Zasvěcení do systému trvá obvykle v řádu deseti minut (v průměru 15 až 20 minut), a tak můžete hrát prakticky kdykoli s kýmkoli.
  8. Celá pravidla jsou sepsána na 32 stranách (údaj se díky aktualizaci pravidel může drobně lišit), a tak budete velice rychle připraveni na první hru. Spousta pasáží je také nepovinná, takže je můžete klidně vynechat.
  9. Ve Světě fantazie můžete hrát za postavu, kterou jste si vždycky přáli, protože vám v její tvorbě nikdo nemůže zabránit (tedy kromě Vypravěče – tj. vůdce celé hry)!
  10. Pravidla se neustále vyvíjí a vzniká spousta doplňků. Navíc se do jejich vývoje může zapojit kdokoli, jehož názory harmonizují s filozofií Světa fantazie!
I když vám Svět fantazie pravděpodobně nenabídne systém typu Dračí Doupě nebo Stín meče, můžete pomocí něho ochutnat něco, co zatím většina hráčů her na hrdiny nezná nebo se toho bojí – totiž hraní „volným“ stylem. Po pravdě řečeno je tato hra určena zkušenějším hráčů (lépe nazváno labužníkům), kteří nepotřebují dva tisíce pravidel, stovky tabulek a pět tisíc předem připravených kouzel. Vlastně i takové hráče, čistě teoreticky, tato hra uspokojí, ale musí věnovat více času k přípravě. Když dojde k nejhoršímu, můžete v klidu opsat kouzla z jiných systémů a drobnou úpravou vložit do systému Světa fantazie. Ovšem toto částečně odbourává základy hry, díky kterým byla vytvořena. Cestovat fantazií je velice jednoduché a tento projekt vám to určitě dokáže!

Cílem autorů ...

Cílem autorů bylo ukázat všem hráčům RPG, že kvalitní zábava není otázkou studování tlustých knih a utrácení spousty peněz, ale že je na dosah každému, kdo o to projeví alespoň malinký zájem. Zkusit to můžete i vy, protože základní pravidla i s mnoha dodatky (včetně graficky pěkně vyvedeného osobního deníku) si můžete ZDARMA stáhnout z oficiálního webu této hry (najdete tam také podrobnosti o tom, jak se zapojit do vývoje hry nebo sekci „Otázky, vzkazy a odpovědi“, kde jsou zveřejněny dotazy k pravidlům, případně k celému projektu).

Kdokoli, kdo touží okusit nové koření v hrách na hrdiny, které se v mnoha jiných státech už dlouho rozšiřuje rychlostí blesku, a nebojí se, může vstoupit do opravdového Světa fantazie. Brána je totiž stále otevřená...

www.svetfantazie.webz.cz

 
  Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 3.60
Účastníků: 23


Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


  Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek


Související témata

Hry na hrdiny

"Svět fantazie – hra na hrdiny nové doby" | Přihlásit/Registrovat | 15 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: Svět fantazie – hra na hrdiny nové doby
Od: Sniper (ssniper@post.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://vsd.pomeranc.cz/hospoda

Pročetl jsem si jak recenzi, tak samotná beta pravidla - a narovinu, oboje je strašné. Recenze není recenzí, ale vzorovou reklamou vychvalující jak je všechno skvělé, ale žádné konkrétnosti, poznámky, rozbory. Už to mě upozornilo že něco není v pořádku - a když jsem začal číst pravidla a několik prvních stránek nebylo nic jioného, než opakování jak tyto pravidla jsou super a ostatní špatné, začalo mi svítat. Jo, tak to je vzorovka jak se pravidla dělat nemají. Obrázky ukradené (ještě že se to přiznává) a zbytečně zabírající prostor (vždyť autoři nedělají pravidla komerčně - nechtějí aby se líbila na pohled, ale aby se podle nich dalo jdnoduše a rychle hrát, navíc jsou určeny pro zkušené hráče a ti už si na takové serepetičky moc nepotrpí).

Organizace je také dosti chaotická - nejen že se neustále dokola opakují věci, důležité pojmy jsou vysvětleny až uprostřed, systém, je chaotický a musím říct, že docela složitý (jejich tvrzení o jednoduchosti v porovnání s ostatními se směju - jsou pouze jiné, ale stejně složité).

Závěrem - tenhle systém se jednou může stát dobrým, ale to co je zmíněno v recenzi je čirá mystifikace (a vzorová komerční reklama vychvalující svůj cíl do nebe bez jakýchkoliv reálných podkladů) a bude potřeba ještě hodně udělat, než si systém zaslouží kladné hodnocení.
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ahoj Snipere!


Jako autoři Světa fantazie musíme na tvoji "kritiku" zareagovat - a to ze dvou důvodů:

1. Díky za opravdu první kritiku z těch více než desítky ohlasů, které jsme na Svět fantazie zatím obdrželi.
2. Chtěli bychom napravit pár dezinformací, které z předchozího textu tak trošku vyplývají.


K organizaci pravidel - "důležité pojmy jsou vysvětleny až uprostřed". Není to pravda, protože ty nejdůležitější pojmy (tj. konkrétně Základní prvky hry a Páteř celého systému) najdeš na stranách 4 až 12 z celkového rozsahu 32 stran. Tohle podle nás není uprostřed. Uprostřed (konkrétně od strany 19) se zabýváme dodatkovými a rozšiřujícími pravidly, která jsou většinou nepovinná, tudíž pro chod systému nedůležitá (záleží ovšem na typu herní skupiny).

K složitosti systému - nevím, zda-li tlustá kniha Shadowrunu s novým pravidlem téměř na každé straně je jednodušší než 32 stran s mnoha nepovinnými pravidly. Jedná se o velice subjektivní věc, ale chtěl jsi čísla, a tak tu jsou. Podle nás je Svět fantazie jednodušší, podle tebe ne. Nebereme ti to...

"Na prvních stranách nebylo nic jiného, než opakování, jak tyto pravidla jsou super a ostatní špatné,..." - Tak toto bohužel musíme brát jako opravdovou křivdu, protože takhle se v systému snad nevyjadřujeme a ani nechceme! Na obhajobu uvedu citát z beta pravidel ze strany 31: "Všechny světy her na hrdiny mají něco do sebe a žádný nelze vyvyšovat nebo absolutně odsoudit. To nechceme!" Ano, my tohle skutečně nechceme a dále dodáváme: "Naším cílem nebylo vybudovat něco geniálního nebo něco, co většinu lidí tzv. posadí na zadek." (str. 3). Pravidla pouze mají nabádat hráče k volnému stylu hraní, a když je to nebaví nebo se toho bojí, tak mají Svět fantazie zahodit (viz. taktéž str. 3: "Pokud hrajete stylem "vejdu do jeskyně ... a všechno tam vymlátím", pak se svět nezblázní a klidně v tom pokračujte."

Ke sporům o recenzi - ano, nejdená se o recenzi a tento text původně vznikl jako "článek o..." nebo spíše propagace systému, a tak se tak také chová. Titulkem "recenze" byl obdařen správcem serveru hrynahrdiny.cz, čili s tímto nemáme nic společného. Asi nás to neomlouvá, a tak se omlouváme my, ale opravdu za to nemůžeme!

A co ještě? Svět fantazie není dokonalou simulací imanigarního světa, "možná není ani systémem hraní" (str. 31), ale má podnítit hráče RPG k opustění všech omezení a všech zábran a volně cestovat svojí fantazií. K tomu bohatě stačí dobří kamarádi a pravidla ze stran 4 až 12 (některá další, mnohdy užívaná, jsou potom dále až do strany 18) nebo kterýkoli další vyhovující systém hraní. Cokoli dalšího v pravidlech Světa fantazie je pouze omáčka či další vysvětlení vysvětleného (o tom si taky psal - ale opakování je matka moudrosti, ne?), aby si byl hráč po dočtení pravidel skutečně jistý, že je tzv. "zmákl". Obrázky snad nemohou zdržovat, každopádně v 1. oficiální verzi (ta bude zveřejněna v červnu 2006) už nic kradeného není.

Závěrem - díky za jakýkoli ohlas na náš projekt. Ovšem je důležité chápat základní myšlenky hry (tj., že pravidla jsou pouze ohraničením, ne hrou samotnou) a mít chuť hrát způsobem, který vám vyhovuje. My jsme si to ve Světě fantazie našli (a spoustu dalších také) a nehodláme tam nic podstatného měnit. Za "recenzi" se znovu omlouváme a doufáme, že nyní je vše jasné. My chceme, aby se všichni hráči RPG bavili - jedno u jaké hry, a tak se bavte a užívejte života. ;o) René Nekuda
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (ssniper@post.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Musím říct, že tak rychlou reakci jsem nečekal. Zkusím udělat analýzu, ale prozatím pro vysvětlení.

Opravdu prvních asi 5 stran neustále dokola omílá to samé. Zkus se na to podívat nezávisle nebo to dát někomu nezaujatému a potvrdí ti, že by to šlo stáhnout na jeden sloupec. A sice tam nikde neříkáte "jsme nejlepší", ale obecně z toho člověku v podvědomí bují pocit, že se systém vyvyšuje. Prostě je to tam mezi řádky. Kdyby se jednoduše konstatovalo - jsme pro pokročilé + jsme hodně založeni na RP + používejte fantasii (což se snažíte říci, pokud jsem pochopil) - tak to zkrátíte a zjasníte. Já neříkám, že jste to chtěli napsat jak to vidím, ale že to co jste napsali, se v mých očích tak chová.

K nepřehlednosti - rozsáhlost a nepřehlednost jsou dvě věci - DrD pro začátečníky - PJe, abych jmenoval příklad, je pro mě také nepřehledné, ale ne proto, že je delší, ale proto, že v něm postrádám logickou strukturu. Dát někam viditelně do jedné části důležitá pravidla, hned na začátek, nebo ke shrnutí nakonec (povšimni si, že skoro každý systém má nějaké volné stránky s výcucy, kde už není vše vysvěleno, jen sepsáno). Obecně je potřeba pracovat s přehledností v poměru k délce - klidně nějakou stránku přidat a nechat konce odstavců volné, aby důležité ěvci byly na nové stránce. Takže zdůrazňuji - nezaměňovat přehlednost, rozsáhlost a jednoduchost, to jsou tři různé pojmy.

Pak by mě zajímalo, kde jste přišli na tu třetí generaci. Ne že bych měl neco vyloženě proti, ale je spousa možných pohledu, z některého stále patříte do druhého, z některého do čtvrté a podobně.

Základní myšlenku chápu velice dobře, sám podle vlastního volného systému hraju, ale třeba zpracování magie a systému vlastností mi jde dost proti. Proč tolik? Proč tak konkrétní? Ono sice říkáte, že se to nemusí použít, ale to říkají i GURPSy. A z nich se také dá vytáhnout 30 stran dostatčných pro hraní bez řešení specifických situací - ty stovky knih kolem řeší něco konkrétního. Ač si možná myslíte, že se lišíte, nelišíte se. Zkus se na svůj (váš) projekt podívat z vnějšku, nezaujatě. Je to těžké (i pro mě), ale když se chce, jde to... pak teprve uvidíš, že ještě máte co dodělávat. Já vám držím place, projekt je mi sympatický, ale říkám - teď to prostě není ono.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Tak jo, supr!

Začneme znovu. ;o) Tentokrát s uznáním některých našich "chyb".

K nepřehlednosti - chápu a v oficiální verzi se snažím polepšit.

K třetí generaci - je to podle jakéhosi anglického článku, který jsme četli kdysi dávno. Nyní už je těch pohledů tolik, že je těžké hry zařazovat. My se dlouho hlásíme k třetí generaci a nebudeme to měnit, ale v podstatě je to jedno, ne? ;o)

Co se týče systému vlastností. "Proč tolik?" Není jich zas až tak moc, ne? ;o) Teď vážně. Je jich trochu víc, ale díky nim se popíší všechny dovednosti tak, aby v každé chvíli byla možnost použít jinou kombinaci třeba i v té samé dovednosti (např. mě teď napadá štěstí a všeobecný předpoklad pro hraní v kostky x štěstí a lstivost pro podvádění ve hře) - což je podle nás skvělý způsob pro dobrou, rychlou a srozumitelnou hru. Systém magie nepatří k nejpropracovanějším částem pravidel (byl teprve později dodělán) a v oficiální verzi se bude malinko lišit.

Ano, základní myšlenka je velice důležitá a myslíme si, že již teď se podle beta pravidel Světa fantazie dá hrát. A my tak hrajeme. :o)

Dále k originálnosti - nejsme zas až tak originální - to musíme přiznat, ale každopádně se trošilinku odlišujeme (alespoň malilinko).

A jinak díky za podporu - budeme dělat vše pro to, aby se Svět fantazie rozvinul pouze tím lepším směrem! Tohle je pouze začátek... A takovéhle ohlasy jsou jen a pouze přínosem. Takže: "Díky moc a zase ozvi." ;o)

RN
 

Re: Svět fantazie – hra na hrdiny nové doby
Od: Ghilt (oldrich tecka dlouhy zavinac seznam tecka cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://divnozem.mysteria.cz

Letmo jsem nahlédl pravidla jak v plné verzi tak i ve verzi "lite", a musím částečně souhlasit se sniperem, pravidla jsou trochu kostrbatá a nepřehledná, na verzi "lite" mne nejvíc zarazil fakt, že jde ve skutečnosti o první čtyři strany textu "full" pravidel, čekal bych spíše výtah toho nejdůležitějšího, podle "lite" pravidel by mělo být možné hrát.

Některé pojmy v textu se mi zdají podivné až matoucí například předpoklady, podhození a nadhození, použil bych spíše slova jako dovednost a rozdíl, ale to je můj osobní názor.

Abych ale jenom nekritizoval, myšlenkou, předevčím používáním slov místo čísel, se Svět fantazie blíží systémům jako je FUDGE, FATE či Window a to považuji za velké plus, stejně jako snahu omezit počet typů kostek.

Vzhledem k tomu že sami autoři označují pravidla jako "betaverzi", myslím že sami tuší že text potřebuje vypilovat a zpřehlednit, takže jim v tom přeji hodně zdaru a úspěchů.

Re: Svět fantazie – hra na hrdiny nové doby
Od: Gorth (gorth@volny.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://www.cyberspace.cz/

Abych se priznal, tak ja radsi clanky primo od autoru te ci one hry, nez recenze. Dobrych recenzentu je v teto oblasti minimum a vetsinou nemaji cas. Vzniknuvsi recenze jsou pak prevazne hazeni spiny na ten ci onen system a z clanku clovek mnohdy citi, ze recenzent si pravidla ani poradne neprocetl, natoz, aby si zkusil s danym systemem par hernich sezeni (coz je dle meho nejdulezitejsi). Samotni autori me pozadali o to, abych recenzi osobne napsal, ci zda nekoho neznam - ma odpoved byla, ze bych radsi text primo od nich.

Chtel bych, aby tyto stranky byly spise informativni a uvolnenejsi, nez aby si hrali na nejakou vaznost a vysokou uroven.

Re: Svět fantazie – hra na hrdiny nové doby
Od: Gabriel_reaper - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://www.sfzin.cz

tadyten systém mě zaujal už od samotného začátku, rozhodně nese moc pěkných věcí, ale tím čím mě skutečně zaujal, to je že jeden z užívaných mechanismů jsem já vymyslel, použil a zpracoval již tak před 3 lety, a nedávno jsem se k němu znovu vrátil...
a pak ho viděl tady. tím nechci nikoho obviňovat z plagiátu, jen to možná trochu ukazuje na otázku, zdali je dobré dělat další systém, který nepřináší zas tak moc nového oproti jiným "volným" systémům jako Widnow, Fudge...
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

smiem vediet, ktoru mechaniku mas konkretne na mysli?
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (jerson@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Buď v klidu, když jsem to začal číst, také jsem si myslel, že poznávám svoje pravidla :-) Holt existuje jen pár způsobů, jak pomocí kostek a čísel dosáhnout rozumných pravidel a každý se k nim blížíme z jiné strany.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ač je to podezřelé, i já trpím onou utkvělou paranoidní představou, že moje pravidla tady někdo četl :D Ačkoli mechanismy, které jsem považoval za přejaté jsem už dávno vypustil...

Ale ke hře. Jak již zde bylo zmíněno, bylo by vhodné pravidla okleštit, odstranit veškerý mudrovný balast. Trochu to sjednotit, udělat pravidlům někjakou logickou kostru.
Hlavně pryč ty povídačky o systémech třetí generace (tohle pochází tuším ze hry windows), je to velmi pofidérní dělení, navíc je zde, podobně jako ve windows, zdůrazňováno, že tohle je opravdu ta super hra nové generace, která je mnohem lepší než veškerý ten šmejd okolo :) Navíc se domnívám, že hra zas tak mnogo "třetí generace" není, protože ještě stále používá spousty mechanismů té "druhé generace" (což já osobně považuji spíše za přednost...).
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Pánové, ujišťuji Vás, že jakákoli podobnost s Vašimi pravidly je čistě náhodná (ani ve skutečnosti nevím, o které jde). Jinak díky za připomínky - beru je na vědomí a v 1. oficiální verzi se většina nedorazů již neobjeví (např. struktura pravidel) + přibude pár vylepšení (sjednocení systému). Co se týče dělení na třetí generaci a druhou - dle nás je Svět fantazie na pomezí 2. a 3. generace s tím, že k třetí má blíže. Záleží z jakého úhlu a podle jeakého dělení se na to koukáte. Ale tohle přeci není zas až tak podstatné, ne? Díky a mějte se a kdyžtak něco ještě napiště.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

O podobnosti či nepodobnosti se nebudem dohadovat. Já osobně považuju za min. etické inspiraci přiznat, sám se nechávám inspirovat a netajím se tím, není na tom nic špatného.

Tož přeju hodně zdaru a mrkněte na http://la.nokturno.net - vyměníme ikonky ;) (pokud máte zíjem, můj email je skaven[at]seznam.cz)
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ahoj Skavene, opravdu musím říci, že jedinou inspirací pro nás byla pravidla Window a o tom se ve Světě fantazie zmiňujeme (tuším, že ve Slově na závěr). Na druhou stranu se v určitém kontextu asi vyskytují některé myšlenky z jiných her, ale to je způsobeno tím, že již poměrně dlouhou dobu hrajeme hry na hrdiny a to tě musí nějakým způsobem poznamenat. Např. jmenujme GURPS a Dračák, u kterých jsme strávili asi nejvíce času, ale mohou to být i hry ze Světa temnoty, Stín meče (dobře, ten tedy asi ne) nebo i Shadowrun či Pán prstenů RPG. Rozhodně to už ale není na vědomé úrovni. Co se týče tvé hry, vidím ji poprvé, čili jakkákoli podobnost je opravdu náhodná. Ale určitě si ji přečteme, neboj. ;o) Bavte se!!!
 
fuss

Free Themes, Templates and Layouts at jooon.de

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund