oben
spacer
Hry na hrdiny

Hry na hrdiny

VOID: Sci-Fi / Fantasy / Sci-Fantasy 
[ O projektu www.hrynahrdiny.cz ]   [ Co jsou to hry na hrdiny ]    Nenechte se omezovat realitou - ponořte se do světa her a fantazie...  

  Vyhledávání


  Mapa stránek
· Domů
· Archiv aktualit
· Odkazy
· Témata
· Top 10
· Váš účet
· Vyhledávání
· Kniha návštěv

Externí odkazy (cz)
· RPG fórum
· Anotace RPG her
· RPG pedia

  Doporučujeme
Hrdinové Fantasy nabízejí svobodu!
d20
Hulkový rád
Fantasy obchod
Siranie
Srdce Erinelu
RPG Knihovna
Kion
Equilibrie
Ankarie - svet pro DrD+
Legendy Armandie
Genesis Excogitatus
RPG hry
MFantasy - on-line magazín s fantasy povídkami
Altar
Cínoví vojácci
Web príštích spisovatelu

  Podpořte nás
Hry na hrdiny

  Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

  

Existují RPG na počítačích?

Autor: Rulemaker - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Hry na hrdiny

Po přečtení titulku by si každý aspoň trochu znalý věci řekl, že si autor dělá legraci nebo jde o nějaký chyták. Zkusme se nad tímto tématem trochu zamyslet a rozebrat si, co mají RPG na počítačích společného s klasickými a čím se liší.

Existují RPG na počítačích? Po přečtení titulku by si každý aspoň trochu znalý věci řekl, že si autor dělá legraci nebo jde o nějaký chyták. Zkusme se nad tímto tématem trochu zamyslet a rozebrat si, co mají RPG na počítačích společného s klasickými a čím se liší.

Terminologie

RPG, tedy Role Playing Game, je do češtiny trošku nešťastně přeloženo jako Hry na hrdiny (HnH). Jelikož se budeme zaměřovat na počítačové hry, budeme se držet termínu RPG.

Pojmeme „klasické RPG“ budeme označovat hry hrané pouze lidmi, tedy společenské, jako počítačové RPG ty na počítačích.

Co je podstatou RPG?

V klasickém podání je RPG o hraní rolí (role playing). Každý hráč má svou postavu, jedná za ni, vkládá jí do úst dialogy, hraje za jejích charakter, překonává její slabosti (které jí sám dal do vínku), používá její schopnosti atd. Hráči společně s PH tvoří příběh.

Více o RPG ...

Atributy a zlepšování

Ve většině klasických RPG (pokud pomineme hry bez přesných pravidel nebo čísel) jsou charaktery popsány sadou čísel vyjadřujících jejich sílu, obratnost, inteligenci a další (podle systému jich je více nebo méně), případně dovedností nebo dalších schopností. Jak se postava vyvíjí a zlepšuje, mohou se tyto atributy zlepšovat.

Kdykoliv se na počítačích objeví tyto atributy, všichni jásají a hovoří o „RPG prvcích“. Přitom atributy jsou v klasické RPG jenom pomůcky, jak popsat postavu, vlastní RPG spočívá v hraní za ně. Hloupá postava (nízká inteligence) bude ústy hráče pronášet jednodušší myšlenky, mluvit v infinitivech nebo řešit věci silou namísto konverzace.

Na počítačích je hraní atributů skutečnou výjimkou, občas nějaká hra podle inteligence či charismatu přizpůsobuje dialogy nebo mění jednání postav (Fallout).

Když vezmeme atributy z druhé strany, může je mít jakákoliv hra, která nemá s RPG vůbec nic společného (často je mají real-time strategie nebo dokonce i akční hry).

Charakter

Na počítači nemají postavy zpravidla žádný charakter. Některé hry aspoň zavedly povahové vlastnosti či přesvědčení (Realms of Arkania, Eye of Beholder), ale nikdy se příliš neprojevovaly a na vlastní hru neměly žádný vliv. V současné době se od takových praktik zcela upustilo.

Definice počítačového charakteru: „Maniakální excentrik na straně dobra a zachraňující svět, který zlikviduje vše co se hýbe pro pouhý zlaťák (i méně) či jen pocit ze zabíjení nebo vlastní trénink. Sebere vše, co není přibité a z nahromaděných peněz si kupuje pouze další nástroje určené k zabíjení, popřípadě kradení . Nemá žádné city, svědomí a potěšení, vše obětuje ve jménu záchrany světa a zabíjení.“

Příběh a questy

(quest = z angl. hledání, používáno pro úkol v RPG na počítačích).

Velké omezení počítačových RPG spočívá v jejich linearitě. Všechny sebevědomě tvrdí, že mají nelineární příběh s mnoha subquesty. Většinou hráč nemá víc než jednu možnost a když má, tak se nakonec stejně linie spojí v jednu. Bez řešení hlavní zápletky se hra nepohne dále a hráč se může „zakysnout“. To je novodobě řešeno dalším zjednodušováním úkolů, aby „to bylo hratelné“.

Většina úkolů a zápletek jsou velmi omezené až stupidní: začátečník je určen ke spáse světa, mocná postava pověří hráče – amatéra vyčištěním oblasti (přičemž sama by to stihla za 5 minut), jediný artefakt může zničit velkého zlouna (a ten artefakt se skládá z 58 dílů).

Za RPG jsou považovány hry skládající se pouze ze zabíjení nestvůr (Diablo). Přídavné úkoly jsou velmi stereotypní, často tvořené generátorem: nošení věci z místa A na místo B, zabití nestvůry, která něco dělá / nedělá, donesení informace z A do B.

Experience

(experience = angl. zkušenost)

Jakmile je ve hře na počítači přidělována zkušenost, hned je to RPG prvek. Přitom vlastní zlepšování s RPG přímo nesouvisí, je to jen pomocná rekvizita k zatraktivnění hry.

Zkušenost je v 99% her udělována za zabíjení. To navádí k brutálnímu vraždění všeho, co se hýbe bez jakéhokoliv důvodu. Přitom, pokud postava nemá v povaze maniakální nenávist ke všemu živému (pohyblivému), asi by neměla jen tak zabíjet… Tento problém se objevuje i v klasických RPG, i když tam je to věcí hráčů (PH) a novodobé systémy se tomu snaží předcházet. Zbylé 1% tvoří přidělování zkušenosti za plnění úkolů. Hraní charakteru, dialogy a plnění cílů samotné postavy (kromě záchrany světa) oceňováno není.

Interakce, inteligence

Na počítačích neumí svět reagovat na hráče. Často je to dáno technickými možnostmi, nicméně tyto problémy zůstávají neřešeny už víc jak 10 let.

Pokud se autoři hodně nesnaží, pak zabití člověka nic neznamená. Často je problém řešen tím, že důležitá osoba prostě nejde zabít.

Pokud je vyřešen problém, nic se nemění a svět je stále stejný. Ani dialogy ani náhled ostatních na hlavní postavu se nezmění.

Tvorové v počítačové RPG většinou nespí a nikdy nejedí.

Dialogy jsou vestavěné a nemění se podle situace. Nelze se například kohokoliv doptat na cestu.

Power-playing

Počítačové hry přímo vybízejí k power-playingu – tedy hře za co nejsilnější postavu. To je sice poměrně časté i při klasickém způsobu hraní RPG, ale na počítačích je to základním pravidlem. Postava musí být co „nejnabušenější“ s co nejlepším vybavením (aby mohla v souladu s charakterem zachraňovat svět a likvidovat více nepřáítel).

Jídlo, pití a spánek

Ve správné počítačové RPG postava nikdy nejí a nepije, protože „to není hrdinské“. Pokud jí (či pije), pak je to jedině z důvodů léčení (prasečí kýta či pivo mají léčivou moc. Hrdina je tvrďák, takže opět je spánek (je-li vůbec možný) je určen pouze k doplnění zdraví či zabití volné chvíle. Světlé výjimky již dávno upadly v zapomnění (Quest for Glory, Realms of Arkania, Dungeon Master).

Totéž platí pro všechny osoby či tvory v každé hře.

Předměty

Počítačový RPG hrdina zpravidla unese neomezený (nebo jen mírně omezený) náklad, věci sbírá všechny, prodává je a nikdo se nepozastaví nad tím, kde a jak k nim přišel.

Náboženství

Počítačový RPG hrdina je neznaboh. Pokud má příležitost (program to umožní), vykrade i svatyni. Vírou se zabývá jedině při sesílání modliteb (je-li kněz, což ovšem není v rozporu s ničím předchozím).

Závěrem

Co říci závěrem? RGP na počítačích a klasické se tak liším, že se jedná o zcela jiný žánr. Ne že by počítačové hry byly nějak špatné, zábavy s nimi může být stejně či více, ale zcela se rozcházejí v podstatě a základních rysech, pod kterými si i představujeme klasickou RPG.

 
  Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4.5
Účastníků: 6


Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


  Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek


"Existují RPG na počítačích?" | Přihlásit/Registrovat | 3 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: Existují RPG na počítačích?
Od: Sniper - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://vsd.pomeranc.cz/hospoda

Hmm, nebylo by lepší si první složit dohromady fakta?

1) RPG v počítači už prostě v dnešní době je definováno jako lepší adventura s možností volby (jestli ji hrát jako válečník, kouzelník...). často akční. Je založena na tom, že PH je počítač - vše má přednastavené, neexistuje improvizace a řešení speciálních situací. Prostě není možné všechny možnosti naprogramovat.

2) RPG jako hraní rolí je o něčem jiném, je o interakci mezi jednotlivými hráči a PH - to prostě počítač v offline verzi dát nedokáže. Na druhou stranu zase PH má problémy zabavit družinu, kde jeden nejraději vraždí, druhý intrikuje, třetí ovládá svět a čtvrtý balí vesnické děvečky. Počítač to zvládne, protože každému z daných hráčů dá hru podle jeho gusta. Bohužel je tak připraví o ty ostatní typy, kterým mohou pod vedením dobrého PH také podlehnout.

3) naprosto ignoruješ MMORPG, které již některé věci, jako je inerakce a běžný život umožňují. Jistě, takový WoW stěží, to je prostě multiplayerová rubačka s omezenými možnostmi, ale kvalitní Shard Ultimy už to umí.

4) Za vším hledej komerci. Průměrná mládež si raději pořídí bojovou než přemýšlecí hru, hlavně když za to má zaplatit. Prostě jsem v akční době. Proto už tvůrci rezignují a moc dobrých RPG už není. Ale zahrej si třeba Planescape: Torment a poznáš, že ho rozhodně nemůžeš hodit do jednoho pytle s Diablem. Sice je příběh lineární, ale za to nádherný a živé RPG mi ještě nedalo tolik nápadů a podnětů k zamyšlení. Jistě, dalo mi jiné věci, které za to stáli...


Ve zkratce - snažit se dát rovnítko mezi RPG naživo a na počítači je jako snažit se dát jej mezi film a knihu. Ač je oboje médium předávající příběh, oboje je o něčem jiném, používá to jiné způsoby a má jiné klady (a i zápory).
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00

Dovoluji si nesouhlasit s tím, že srovnávání RPG na živo a na počítači je jako srovnávání knihy a filmu. To není pravda, jelikož RPG naživo i na počítači používá stejný souhrnný název, čili RPG a tudíž to vysloveně evokuje to, že se jedná o to samé v bledě modrém (ačkoliv opak je pravdou)

V počítačové formě ale odpadá základní prvek živé RPG a to je tvorba příběhu - na počítači buď jdeš podle hotového příběhu, nebo (v případě MMORPG) tam prakticky žádný příběh není.
Hru, kde jde o to pobít co nejvíc potvor, dostat se na další level, vylepšit skill atd. prostě nelze považovat za RPG. Problém je v tom, že spousta lidí zaměňuje RPG s Bodybuildingem.

živé a počítačové RPG jsou rozhodně obsahem rozdílné pojmy, ovšem jsou často strkány do jednoho pytle a myslím, že právě to byl také smysl tohoto článku.
 

Re: Existují RPG na počítačích?
Od: Ghilt (oldrich tecka dlouhy zavinac seznam tecka cz) - Tuesday, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://divnozem.mysteria.cz

Souhlasit se dá jak s Rulemakerem, tak Sniperem.

Skutečné Role-Playing hry tak, jak je známe z živého hraní, neexistují ve verzi pro jednoho hráče, i když některé se o to více či méně úspěšně snaží, například zmíněný Fallout či Deus-ex.

Pokud počítačová hra umožňuje hru více hráčů najednou, už se hraní rolí přibližuje více, byť i zde je tendence podporovat power-playing.

Navíc ale existuje on-line hraní například na různých fórech a specializovaných serverech, kde počítač slouží především jako komunikační médium, zprostředkovává živé hraní a hru vede živý člověk. Díky této variaňtě lze směle říci, že RPG na počítačích existují.
fuss

Free Themes, Templates and Layouts at jooon.de

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.03 sekund