oben
spacer
Hry na hrdiny

Hry na hrdiny

HrdinovĂŠ SvĂŹtĂš 
[ O projektu www.hrynahrdiny.cz ]   [ Co jsou to hry na hrdiny ]    Nenechte se omezovat realitou - ponořte se do světa her a fantazie...  

  Vyhledávání


  Mapa stránek
· Domů
· Archiv aktualit
· Odkazy
· Témata
· Top 10
· Váš účet
· Vyhledávání
· Kniha návštěv

Externí odkazy (cz)
· RPG fórum
· Anotace RPG her
· RPG pedia

  Doporučujeme
Hrdinové Fantasy nabízejí svobodu!
d20
Hulkový rád
Fantasy obchod
Siranie
Srdce Erinelu
RPG Knihovna
Kion
Equilibrie
Ankarie - svet pro DrD+
Legendy Armandie
Genesis Excogitatus
RPG hry
MFantasy - on-line magazín s fantasy povídkami
Altar
Cínoví vojácci
Web príštích spisovatelu

  Podpořte nás
Hry na hrdiny

  Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

  

Mýty a mystifikace v HnH

Autor: Rulemaker - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Teorie RPG

V tomto článku bych rád rozvedl několik témat, která jsou v HnH velmi zažitá, ale přitom jsou velmi diskutabilní. Cílem této úvahy není nějaká kritika, ale spíše námět na diskusi k uvedeným tématům.

Klišé zvané jeskyně

Původ HnH lze určitě spojit s jeskyněmi, vždyť už některé hry k tomu vybízejí přímo v názvu. Hraní s „jeskynním systémem“ mělo (a má) nesporné výhody: hráči (a PH především) si nemusejí příliš lámat hlavu s okolním světem, jeskyně slibují spoustu „dobrodružství“, nestvůr a pokladů . Nicméně, my se na jeskyně podíváme trochu kritičtěji.

Typy „jeskyní“

Pojmem jeskyně je označováno něco uzavřeného nebo odděleného, kde se odehrává příběh postav. Jeskyně může být přírodní, hloubená (doly, šachty) nebo se jedná o stavbu (hrad, věž, kobky, vězení, pyramida) nebo něco jiného, co je skutečné jeskyni hodně vzdáleno (zahradní labyrint, ostrov, les).

Terminologie

Jeskyně je termín přejatý (poněkud nepřesně) podle anglického „dungeon“ = kobka, žalář (v ang. by jeskyně byla „cave“ nebo „cavern“). Od toho některé herní systému odvozují Dungeon Master (DM) = Pán Jeskyně (PJ).

Úsilí

Mnoho „jeskyní“ jsou různé krypty, chodby a další rekvizity naplněné pastmi, otočnými stěnami, nášlapnými dlaždicemi a dalšími věcičkami, které číhají na nebohé dobrodruhy. Pokud se nad tím zamyslíme, zůstává otázka: „Proč by to někdo dělal?“ Podzemí ve stylu Indiana Jonese je jistě velmi efektní, ale není jednodušší a hlavně levnější poklad někde zakopat nebo zazdít, aby se k němu nikdo nemohl dostat, než vydávat peníze a čas na stavbu nějakých komplexů? A mapu k němu spálit … Smysl může dávat například podzemí hradu, kde má/měl hradní pán ukryt poklad. Otázka je, zda-li tam ještě bude. Pokud byl hrad vypleněn, poklad je asi pryč. Pokud ne, může být problém se současnou posádkou.

Cena

Cena takových staveb musí být nesmírná. Často na konci jeskyně čekají poklady za pár zlatých, a přitom cena pastí, stavby a tvorby magických nestvůr na ochranu mnohanásobně převýší cílový poklad. Tato skutečnost mnohým tvůrcům „jeskyň“ uniká. Zde velmi záleží na tom, co a proč chce někdo chránit. Možná se nějaká past vyplatí přímo v hradní pokladnici (ovšem taková, která nezabije pána hradu). Různé otočné stěny mohou být součástí hradu nebo trpasličího komplexu, ale opět v rozumné míře.

Jeskyně za městem

Co je skutečně přitažení za vlasy je počet „jeskyní“ ve světě dobrodruhů. Nejlépe hned první dobrodružství obsahuje „klasický dungeon“

Nebezpečnost

Jít do podzemí, kde jsou nastražené pasti, se jeví jako holý nerozum (i kdyby ta měl být sebevětší poklad). Dobrodruzi jsou sice zvyklí podstupovat určité riziko, ale místo, kde na každém rohu číhá past, je něco jiného. Možná se najde pár odvážlivců, ale určitě by to nemělo být pravidlem. Pokud si totiž někdo dal práci s vytvořením zapasťovaného podzemí, udělá to tak, aby skutečně fungovalo. Pasti budou smrtící, ne jenom nějaké škrábnutí šipkou ve slabém jedu, ale padající bloky kamene, desítky vystřelených šipek, propast hluboká desítky metrů apod.

Mapy podzemí

„Po 7 sázích jste došli na křižovatku typu T. Jdeme doleva. Přišli jste do místnosti 6 x 4 sáhů. Vedou z ní 2 východy …“

Zcela holý nesmysl je kreslení mapy podzemí. Krokováním a podobnými metodami dojde k velmi pochybným výsledkům a navíc nezachytí změnu výšky, pokud podlaha pozvolna stoupá nebo klesá. Navíc, v podzemí se těžko dělají rovné pravoúhlé chodby, takže čtverečkový systém 100% selže … Zkuste si jenom nakreslit mapu většího bytu pomocí krokování …

Orientace

Jelikož nám vlastní mapa moc nepomůže, je otázkou, jak se bude někdo v „jeskyni“ orientovat. Pokud má s sebou družina někoho znalého (trpaslík, horník) může mít jistou šanci, ale běžný člověk po několika odbočkách a křižovatkách ztratí orientaci. Ve větším podzemí prostě postavy bloudí a občas natrefí na něco zajímavého. PH jim řekne, že po hodině chození našly zavřené dveře zdobené ornamenty.

Hledání

„V bludišti o s chodbami a místnostmi o délce několik set metrů začaly postavy hledat tajný spínač.“

Běžná praxe při hraní je hledání tajných spínačů, přepínačů a páček v bludištích. Úsilí, které na to je nutné vynaložit, přesahuje veškeré představy (když si vezmeme, kolik času zabere například hledání ztracených klíčů v bytě …) Zde pomůže náhoda, která může přát jen hrdinům nebo musí mít pro hledání na daném místě skutečně důvod…

Nestvůry

„Vyrazili jste dveře a vrháte se do místnosti. Uvnitř jste překvapili párek medvědů a 7 skřetů“.

Pro větší efekty bývají „jeskyně“ přeplněné nestvůrami. Otázkou zůstává, jakou mají motivaci tam žít, co jedí a pijí, kam chodí vykonat potřebu a zda tam mají vůbec šanci přežít.

Závěr

„Jeskyně“ mohou sloužit jako občasná rekvizita PH pro určité dobrodružství, ale určitě bych na nich nestavěl každou hru. Jeskyně jsou vhodné pro začínající hráče, kterým slibují napětí a zábavu (a kteří si nelámou hlavu s logikou).

 
  Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 3.6
Účastníků: 10


Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


  Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek


"Mýty a mystifikace v HnH" | Přihlásit/Registrovat | 16 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: Mýty a mystifikace v HnH
Od: crowen - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://www.rpg.sk

he he ako keby som cital o prvom dobrodruzstve, co som vytvoril pre drd tak 10 rokov dozadu. teda az na tie medvede...

Re: Mýty a mystifikace v HnH
Od: Nox - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Samozřejmě pravda to je. Ovšem na druhou stranu všeho moc škodí a to platí i o realističnosti. Vše by imho mělo být balancováno tak aby to nebyl úplný nesmysl, ale zároveň skýtalo dostatečné možnosti zábavy. Třeba počet "dungeonů" by byl z hlediska realističnosti imho minimální, což podle mě aspoň nějakou měrou ochuzuje hru, což se dá vztáhnout i na ostatní atributy.

Re: Mýty a mystifikace v HnH
Od: Aldarix - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

No, ono to nemusí být nerealistické, stačí vymyslet, proč právě tam a tam je moc dungeonů. Popřípadě by to mohlo pobídnout zvídavé hráče pátrat v historii, proč je tohle uzemí tak "předungeonované". Dalo by se na tom IMHO postavit slušné tažení.
K tomu nestavění hry na Jeskyních... bylo by zajímavé utvořit delší kapitolu, ve které hráči jsou jen a jen v podzemí či uzavřených prostorách. A ještě lepší je, když se dozví, že to je vězení pro něco hnusnýho s moc chapadla a oni tam jsou zavření s tím:o).
Ovšem je pravda, že dost často PH hodí do okolí hráčů věci zcela bez rozmyslu-například hospodu do vesnice s necelou stovkou obyvatel.:-)
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (oldrich tecka dlouhy zavinac seznam tecka cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ad hospoda ve vsi se stovkou obyvatel, na tom nevidím nic špatného, sto obyvatel je už podle mne docela hodně. Nebude to možná luxusní hostinec nabízející ubytování, ale krčma, kde se lidé schází, popíjejí místní kořalku a probírají lokální události, kolik se urodilo, jestli si Tonka ze statku vezme kováře nebo Pecháčkovic mazánka a podobně.

Jinak k jeskyním, pokud je používám, obvykle je vybavím dvěma až třemi typy kompatibilních nestvůr ala skřeti, krysy, netopíři a podobně. Mapy si pak načrtnu velmi hrubě stylem čára-chodba, kolečko jeskyně a hráčům nikdy neříkám "chodba je třicet sáhů dlouhá", ale jen "dlouhá chodba se stáčí mírně vlevo a trochu stoupá".
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Hospoda ve vsi se stovkou obyvatel se ti neuživý;-). Protože dovážení pitiva něco stojí, stejně tak jídla, údržba atd.
Takové minimum, kdy se může uživit taverna (hostinec jedině v případě, že by se nacházel ve vesnici, která leží na velmi frakventované, nejlépe obchodní, cestě) je 400 obyvatel. A to není můj výmysl, doporučuji přečíst něco literatury o středověké demografii;-). Tak nějak to vycházelo v průměru.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ano, tiez chapem, ze treba dodrziavat nejaku realistickost...ale zase podla mna nie je vhodne sa detailami zaoberat az do tej miery, aka bola predvedena v istej diskusii o demografii sveta Eberron; tam diskuteri zacali operovat s priemernou hustotou osidlenia Francuzska v 14. storoci a vykrikovat, ze svet je navrhnuty zle.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Jásný chápu, ale je dobré mít alespoň hrubý přehled o tom, kolik lidí může země uživit. Ze začátku to postavy nevyužijí, ale pokud se hra přesune do "lepší společnosti", budou to v celku důležité údaje. A dávat hospodu do každého městečka či vesnice kterou postavy procházejí je nuda... Větší sranda je, když je zima a postavy si musejí sehnat přístřeší, například ukecat nevrlou a zatrpklou starou vdovu, aby je k sobě pustila. A Bůh ví, co by od nich mohla chtít na oplátku:-)
 

Re: Mýty a mystifikace v HnH
Od: pepiino - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://klandraku.pepiino.info

Pamatujete si na pravidla pro začátečníky Drd? Byly v podstatě jenom o podzemí, kreslení mapek, počítání čtverečků vyhořelé louče, hledání, bestiář i seznam vybavení byli takoví do "dungeonu". A vzorové dobrodružství jakbysmet. Proč? Kvůli jednoduším pravidlům a hlavně kvůli nezkušenému vypravěči, pro kterého je podzemí snažžší na vedení.

Podívejte se na počítačová RPG (ze kterých si ke své škodě berou hráči inspiraci až moc). Plno dungeonů, aby se hra natáhla (a nebo jeden velký dungeon). Myslím si, že přesycenost hry podzemními labyrinty může být důsledek těchto dvou faktorů.


Ostatně dodnes říkám, že na pravidlech Drd nebyla nikdy špatná pravidla jako taková (na těch nezáleží),ale to jak byla koncipována a jak byly psána doprovodné texty - hlavně pravidla pro začátečníky, ta mohou nezkušené hráče pod nezkušeným vedením naučit divné návyky, kterých se pak budou obtížně zbavovat.

Re: Mýty a mystifikace v HnH
Od: Sniper - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://vsd.pomeranc.cz/hospoda

Co k tomu říct? Tenhle článek vidím jako pohled z jednoho jediného úhlu. Bohužel. Neznamená to, že by to bylo vyloženě špatně, ale celkově to vyznívá konečně a jednoznačně, přitom to ale postihuje pravdy jen pro část herní obce.

Položme si otázku - kdo hraje takováto RPG?

Mohou to být lidičkové, které nebaví realita chtějí se odreagovat. Rádi vymlátí podzemí plné démonů za vesničkou s 20ti obyvateli a velkou hospodou, kde prodají získané vybavení a odpočinou si zde (platí samozřejmě desítkami zlatých). Prostě je to baví. A pokud znáte DrD, dobu, důvod a předlohy podle kterých vzniklo, nemůžete se divit, že takovéto věci jsou jimi podporované. Ač už jsou nové verze, tak je to jen obměna, bay se tohoto zbavilo, musela by se pravidla napsat znovu.

No a pak jsou samozřejmě ti, co hledí na realitu - ale dejte si ruku na srdce - opravdu by vás bavilo bloudit v každém podzemí? Opravdu byste byli radši kdybyste ve většině soubojů zemřeli (protože nepřátelé nejsou blbci, bojují když mají převahu a nenabíhají si na smrt po skupinkách, když vás mohou rozsekat společně. Opravdu by vás bavilo prolézat podzemí, hvozdy, zříceniny s tím vědomím, že většinu pokladů už někdo ukradl, nejspíše si na vás počíhají jen krysy a akorát chytíte rýmu? To je tvrdá realita...

Takže asi opravdu bude potřeba hledat někde tu rovnováhu - a každý ji má jinde. Někomu vadí pasti na každém rohu, někomu ne. Někomu vadí hospoda v každé vesnici, někomu ne (a IMHO ony hospody byly skorov každé vesnici - rozhodně neměli celodenní provoz, dalo se tam sejít jen večer na pivko - ale prostě lidi potřebovali nějaké kulturní centrum). Asi jen malé samoty a osady je neměli. Jistě, zájezdní hostince (což si mylně většina stotožňuje s hospodou) byli jen někde, kde se to vyplatilo, to ano.

Takhle bych mohl jít dál. Je to prostě dosti jedno-úhlový názor. Z daného úhlu je pravdivý, ale jaksi nerespektuje ty ostatní.
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

To vůbec nechci rozporovat, myslím, že odpověď je v úvodu (první dva odstavce). Šlo mi spíše o zamyšlení "pro volný čas" nad tímhle tématem.
Navíc, spousta hráčů nemá kvůli zažitým stereotypům představu, že by se dalo hrát i něco jiného a tenhle článek může být popíchnutím, aby to zkusili :)))
Příště možná napíšu něco pouzitvnějšího, aneb jak hrát ve městě / bez bojů / ve volné přírodě (pokud se mi bude chtít :)
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

No já spíš chci podporovat pohledy na věc z mnoha úhlů.

Třeba zamysli se nad tím, že by se nedělali mapy. Jo, fajn - já to zkusil, ale pak jsem prozřel. Ony se nedělají kvůli postavám, ale kvůli hráčům. Protože postavy jsou v tom světě, chodí těmi místnostmi a pamatují si, alespoň trochu. ALe hráči ne, oni tu chodbu a místnost nevidí.

I proto jsem zvolil zlatou střední cestu - mapu nedělají hráči, ale já, a není přesná podle měřítka, ale načrtnutá - jde v ní spíše o propojení místností než o přesné délky a šířky chodeb. Záměrně tam někdy udělám trochu mystifikace (třeba neratočím chodbu dostatečně, to nemají šanci postavy odhadnout, jak moc zahnuli v táhlém oblouku), z čehož následně udělám překvapivé situace, když zjistíli že se dostali zpět, aniž by to čekali (protože podle mapy měli být jinde).

Celkově tedy chci říct, že je prostě mnoho pohledů na věc - je velmi nešaťastné psát imperativně, vždy je lepší tam dávat i alternativy, či alespoň "já si myslím". Je to drobnost, která ale naprosto mění význam.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Nebyl by zajem napsat nejaky ten clanek pro hrynahrdiny.cz?
 

Re: Mýty a mystifikace v HnH
Od: Goran (PavelVeselsky@seznam.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Souhlasím s tvrzením, že moc jeskyní škodí. Já jsem si vždycky užil víc legrace venku.

Jako argument pro dungeony bývá uváděno, že jsou jednoduché na vytvoření. Podle mě jsou stejně jednoduché questy typu "někdo zmlátil ovčáka a ukradl ovce - chyťte zloděje!" nebo "v lese řádí lapkové - zjistěte, kde mají sídlo"; je to věc přístupu. Přístup "nakreslím chodbu, rozházím potvory a jde se na věc" je pro začátečníky odkojené PC hrami lákavější, ale mnohem méně trénuje fantazii.
Ve skutečnosti ale u obou přístupů stačí nakreslit mapu (chodeb a místností nebo vesnic a lesů), vymyslet nějakou tu potvůrku a jde se na věc. Abych pravdu řekl, tak mě připadá jednodušší nakreslit mapu pohraničního panství a pak už jen vymýšlet skřetí nájezdy než kreslit složité podzemní komplexy (tj. takové, aby se v nich dalo zabloudit aspoň bez mapy); ale možná jen mám větší nároky na propracovanost a dungeon, se kterým by byl někdo jiný spokojen, mi příjde malý a nudný.
fuss

Free Themes, Templates and Layouts at jooon.de

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund