Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších. |
|
 | |
Kostra vs. detailní popis dobrodružství, vedení hryAutor: Gorth - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Rady pro PH
V tomto článku se pozastavím nad přípravou dobrodružství pro hru a zdrbnu u nás oblíbený pojem „Jeskyně“. Bohužel jsem však stručný a tak mně toto téma na celý článek nevyjde. Tudíž jsem se k němu rozhodl přidat internetové zdroje, kde můžete pro svá vlastní dobrodružství a vedení hry najít spousty inspirace.
1.5. 2005: aktulizovány internetové zdroje.
Terminologie „Jeskyně“
Nejdříve bych se chtěl ohradit proti často používanému termínu „Jeskyně“, který je pozůstatkem, u nás první vydané, hry na hrdiny Dračí Doupě pro Začátečníky. Tento termín zbytečně evokuje představu čtverečkové jeskyně s jedním vchodem a jediným cílem – většinou vymlácením všeho živého. Tím nechci říct, že jsem proti pořádné bitce. Pouze se pozastavuji nad herním sezením, které je takto celé situované a nesprávným používáním tohoto termínu.
Rozumím tomu, že pro začátečníky je umístění do uzavřené oblasti mnohem jednodušší. Vedení samotné hry není tak složité, dají se připravit snad veškeré eventuality a hráči nemusí řešit co s nabyvší svobodou. Je třeba si ale uvědomit, že termín „Jeskyně“ by měl být brán jako typ dobrodružství a ne jako synonymum. Řekl bych, že tomuto problému napomáhá i zastaralý termín „Pán Jeskyně“. Pokud by byl tento termín používán v rámci systému, který by byl na „Jeskyních“ postaven, mlčel bych, bohužel tomu však není.
Příprava dobrodružství
Začátečníci jistě ocení detailnější popisy a hlavně návod, jak zápletku skloubit s umístěním stop, jak popisovat cizí postavy, jak moc a jakým způsobem popisovat města, budovy, lesy, hory a další věci tak, aby si o nich hráči dovedli udělat představu. Je však třeba u tohoto způsobu zůstat? S postupem času rozsah mnohých dobrodružství roste a tak se snadno stane, že popis takového dobrodružství zabere mnoho stran textu a map (mnohdy stále čtverečkových). Pán Hry musí neustále listovat v papírech - jelikož je nad jeho síly si vše zapamatovat. Byť je dobrodružství detailně rozpracované, může mu chybět určitá volnost v jeho „řešení“, které je často naplánováno krok po kroku (a stejně tento plán naboří hráči hned při první příležitosti :). Abych to shrnul: Takto připravené dobrodružství se pro pokročilé hráče začne jevit jako hutné, nepřehledné, lineární, nedávající dostatek prostoru pro improvizaci.
Tento moment je třeba si uvědomit a pokusit se jít o trošku dál ve vedení hry. Příběh netvoří jen samotný Pán Hry, ale i samotní hráči a je třeba jim k tomu dát dostatečnou svobodu. Zkuste si někdy připravit jen zápletku (základní kostru příběhu), s tím, že celé rozuzlení ponecháte čistě na hře. Naučte své hráče být při hře aktivnější a podporujte je v tom (ze začátku spíše: a nuťte je do toho). Pasivní hráči reagující pouze na nebezpečí jsou prokletím pánů Hry. Hráčská aktivita usnadní vedení hry a ve většině případů hru obohatí, aneb není v silách pána Hry neustále tahat z rukávu originální nápady. Přeji mnoho štěstí.
Zajímavé internetové zdroje
Všeobecné informace
eKrypta - internetový magazín o záhadách, scifi a tajemnu.
Výtah z rubriky Info pro PJ:
- Zápletka
- Realita dobrodružství
- Jak oživit putování divočinou
- Jeskyně, jeskyňky a drobné či velké podzemní labyrinty
- Tvoříme fantastické světy (seriál)
Asterionští poutníci - stránky hráčské družiny.
Strýček Figgy a jeho průvodce pro PJ …
Tento výborný text pochází původně z anglicky psaných stránek Uncle Figgy's Guides.
Dále je zde možno nalézt:
- Světla velkoměsta
- Velký seznam zápletek
- Zlidšťování nepřátel
- Ženy a RPG
Siranie - fantasy svět.
V rubrice Jak hrát? naleznete:
- Jak vést hru coby Vypravěč a napnout a bavit přitom své hráče.
- Jak se lišily "Dávné časy" od doby (post)moderní v životě a prožívání lidí.
- Zda je opravdu potřeba užívat při hře kostek.
- Jak vzbudit strach a bázeň.
- Jaké chyby Vypravěče nejvíce iritují hráče.
- Jaké hráčské typy často potkáváme. Najdete sebe?
Hostinec U Starého Elfa
Advanced Dungeons & Dragons - tu nájdete články zamerané hlavne na Dungeon Masterov ADAD, ktoré by im mali pomôcť pri tvorbe dobrodružstiev, riešení problémov počas hrania ADAD a tiež im ukázať nejednu zaujímavosť z množstva svetov vytvorených pre túto hru.
Připravená dobrodružství
Snažil jsem se dát do kupy seznam odkazů, vedoucích na stránky, na kterých se nacházejí připravená dobrodružství (v češtině / slovenštině). Nemám však pochyby o tom, že jsem na mnohé zapomněl. Pokud tedy víte o zdrojích, které vám v tomto seznamu scházejí, dejte mi prosím vědět, ať je můžu přidat.
| |
Průměrné hodnocení: 3.85 Účastníků: 14

|
|
|
Související témata
 |
|
Re: Kostra vs. detailní popis dobrodružství, vedení hry Od: skaven - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) | Pěkný článek, který jednoduše shrnuje podstatu přípravy hry, odkazy místo přepsání - výborný nápad. |
|
|
|