oben
spacer
Hry na hrdiny

Hry na hrdiny

 
[ O projektu www.hrynahrdiny.cz ]   [ Co jsou to hry na hrdiny ]    Nenechte se omezovat realitou - ponořte se do světa her a fantazie...  

  Vyhledávání


  Mapa stránek
· Domů
· Archiv aktualit
· Odkazy
· Témata
· Top 10
· Váš účet
· Vyhledávání
· Kniha návštěv

Externí odkazy (cz)
· RPG fórum
· Anotace RPG her
· RPG pedia

  Doporučujeme
Hrdinové Fantasy nabízejí svobodu!
d20
Hulkový rád
Fantasy obchod
Siranie
Srdce Erinelu
RPG Knihovna
Kion
Equilibrie
Ankarie - svet pro DrD+
Legendy Armandie
Genesis Excogitatus
RPG hry
MFantasy - on-line magazín s fantasy povídkami
Altar
Cínoví vojácci
Web príštích spisovatelu

  Podpořte nás
Hry na hrdiny

  Přihlášení
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

  

DrD+, dočkali jsme se...

Autor: Gran - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Recenze

Rok se s rokem sešel... Ne ne ne – takhle začíná každá druhá recenze na nové NHL, což je „obyčejná compová hra bez duše“, řekli by někteří. A pomineme-li skutečnost, že DrD+ bez „duše“ zajisté není, tak samotné vydání DrD+ nebylo tak jasné, jako u NHL – donedávna dokonce někteří jedinci považovali Dračí Doupě Plus za mýtus. A já jsem rád, že se u mýtu nezůstalo.

O samotném vývoji „Pluska“ se zde však rozepisovat nebudu, to již za mně učinili jiní, kteří se například na samotném vývoji, na rozdíl ode mne – „obyčejného“ hráče – přímo či nepřímo podíleli. Jen pro jistotu zmíním skutečnost, že DrD+ není další „modul“ pro staré DrD (dále DrDo). Dračí Doupě Plus je totiž úplně nová hra...

A když je nová, co nového nám přinesla? Co se rozhodla Patnáctka darovat lidem?

Dobrodruzi, hrdinové a zbabělci

Povoláních ve hře je šest, příručky (tedy dvoupříručky) pro povolání (dále jsou ještě dvě – Pro Hráče (PPH) a Pro Pána Jeskyně (PPJ)) jsou tři – Čaroděj a Bojovník, Theurg a Zloděj a Hraničář s Knězem. Rozdělení po dvou není jen kvůli tomu, že jedna tlustá kniha je levnější než dvě tenké (aspoň pokud já vím), ale také z jiného důvodu – Čaroděj a Bojovník jsou zde jako archetypy a vybírají si z šesti směrů. Theurg se Zlodějem jsou povolání dovednostní a mají neomezené možnosti volby schopností. A nakonec jsou tu Hraničář a Kněz, povolání role-playingová, pro jejichž hraní musí mezi hráčem a PJ panovat jistá spolupráce – výsledek ale rozhodně stojí za to.

Dobré také je, že každá postava, ať už je to kdokoliv, se může naučit, ve zmírněné formě, to, co umí jiné povolání (alespoň některé schopnosti), a to pomocí obecných dovedností. Například léčit může umět každý, ne jen Hraničář...

PJ, radujte se

Musím tedy pochválit, kromě samotné hry, i příručku pro Pány a Paní jeskyně (Samozřejmě jsem ji nečetl, vyprávěla mi o ní kamarádka matky bratrance mého PJ.). Je zde vskutku úžasně popsaná nejen Tvorba světa, ale i Tvorba samotného dobrodružství, a je tu vše, co si začínající, a možná i pokročilý, PJ může přát. Je zde rozebráno například to, jak svět vlastně vznikal, jak funguje, příručka vám pomůže vytvořit jeho historii a zasadit do něj překrásné a geniální dobrodružství... jiné totiž za pomoci téhle PPJ snad ani udělat nelze (nechytejte mne za slovo, nějaký zručný PJ by byl jistě schopen udělat dlouhé, nudné a otravné dobrodružství).

Jen bestiář je menší než by měl být a vzorové dobrodružství může chvílemi zůstat viset na mrtvém bodě – bestiář bude ale vyřešen tím, že vyjde nový, samostatný bestiář (nejspíše v kroužkové vazbě), kde bude tolik bestií, že se z toho družina... pobestiuje.

Herní mechanismy

Dle mého názoru je, oproti DrDo, Plusko rozhodně realističtější. Samozřejmě, bylo nalezeno dost chyb (trpaslíci přeskakující hradby z místa a podobně), ty však byly hbitě opraveny (doporučuji diskuzní fórum na Lopuchu, tam zjistíte mnohé (za příspěvky se ale podepisujte, třebas i přezdívkou, budou vás mít radši ;)), ačkoliv u hrdinů některé hrdinské výkony zůstávají (ovšem, co by jste čekali od hrdinů, že).

Pokud v rychlosti proletíte PPH (Příručku Pro Hráče), hlavně druhou polovinu, možná se vám postaví... vlasy hrůzou. Nemusíte se však bát – to je jen první dojem. Většina mechanismů ve hře je totiž řešena v podstatě jedinou tabulkou – ostatní jsou od ní odvozeny. A co tedy vlastně působí ten pocit složitosti? Je to skutečnost, že autoři vymysleli pravidla téměř na vše – upozorňují ale, že pokud to není nutné, pokud to váš PJ zvládne vyřešit „z hlavy od oka“, vůbec ta pravidla používat nemusíte. Tato „maličkost“ je velice příjemná, ačkoliv je to maličkost – jistě se najdou i ti, kteří takové upozornění nepotřebují. Některým se však toto „upozornění“ může hodit.

Jediné zádrhely mohou nastat při chápání snad v nejsložitější části pravidel „Poškození“ (alias zraňování) a při používání bojových mechanismů (dokud se vám nedostanou do krve).

Hody kostkou byly pěkně zjednodušeny – již vás nečeká žádné nadhazování a podhazování hodů na kostkách 1k4, 1k8, 1k10, 1k12, 1k20, 1k%... prostě už nepotřebujete sadu kostiček, pro plynulou hru stačí dvě šestistěnky (2k6), se kterými vyřešíte vskutku vše.

Úrovně se zde oproti DrDo trochu mění, nehledě nyní na samotné přidělování zkušeností, které najdete v odstavci o role-playingu. Rozdíl mezi úrovněmi byl v DrDo takový, že měl dotyčný více bodů života – zde se počet bodů života v podstatě nemění, takže pokud potkáte někoho silného, zabijete ho stejně rychle, jako někoho slabého – za předpokladu, že bude svázaný a nebude patřit k těm, co zabíjí pohledem.

A to je hlavní rozdíl mezi úrovněmi – zatímco zloděj na první úrovni je spíše ořezávátko (oproti vyšším úrovním, to se ho musím zastat – v DrDo byl „úplně na nic“), zloděj o tři úrovně výše mu dostane kudlu mezi lopatky rychleji, než se zelenáč zeptá „Kolik je hodin?“.

Jedinou záchranou proti drsným postavám na vysokých úrovních je to, že jich po světě neběhá mnoho (a že většina z nich neotuží po vaší krvi), za což může pomalý postup po úrovních.

A co že je nového se samotným postupováním?

Role-playing – A jsme v hraní o kus dál

Dračí Doupě Plus má ale i něco, co v jiných systémech (D&D, AD&D, GURPS, DrDo, HF...) v podstatě nenajdete – a to neustálé vyzývání k Role-Playingu.

Jednu zásluhu na tom má to, že zatímco u většiny ostatních systému jsou pravidla „jen suchými pravidly“, v DrD+ je vše protkáno úžasným příběhem, který ve vás vzbudí touhu si „to samé“ užít „na vlastní kůži“. A pokud by se našel někdo, kdo odmítá číst texty kurzívou, máme tu samotný systém zkušeností.

Ano, je to tady. Konec tupému vymlacování jeskyní. Konec plačících a v křečích se kroutících Pánů a Paní Jeskyní, k tomu smrkajících do osnovy hlavní zápletky z důvodu, že ústřední CP má hlavu na kůlu, kam ji umístil válečník družinky. Konec je dobám, kdy PJ ve smrtelných křečích mezi jásotem hráčů křičí „Proč já!?“.

Samotný systém postupování a rozdělování zkušeností v Plusku totiž přímo nutí hrát správně svou postavu. Zde totiž nejsou zkušenosti za zabíjení potvor (chápejte jako „nepřítel“) - zde dostáváte zkušenosti za to, jak se vcítíte do role své postavy, za to, že podle pečlivě připraveného charakterníku elegantně zahrajete reakci vámi hýčkané postavy v těžké situaci rozhodnutí...

Konečně se našel někdo, kdo nováčkům řekne, o čem vlastně Hry na Hrdiny jsou.

Tvorba postavy

Sedl jsem si ke stolu a otevřel příručku pro hráče. Našel jsem list, nazvaný charakterník, a otevřel ho – příručku pak zavřel.

Číselně už byla má postava hotova. Vybral jsem si postavu Theurga, teoretika magie.

Nyní však přišel čas mé postavě vdechnout život. Otevřel jsem si sešit na matematiku, nalistoval volnou stránku a podíval se na první otázku...

Velmi pěkná je skutečnost, že se v nám autoři snaží pomoci vytvořit opravdu kompletní postavu. K tomu zde slouží hora otázek ohledně charakteru, historie a dalších vlastností (nikoliv těch číselných) vaší postavy, některé otázky jsou ještě podrobněji rozebrány a vysvětleny v PPH.

Když se vám podaří prokousat se některými, někdy až zákeřnými, otázkami na konec, budete mít vytvořeného nového člověka (elfa, trpaslíka...), připraveného vyrazit do světa.

Tato část tvorby postavy není ani o špetku méně důležitá, než číselná tvorba – nejspíš je ještě důležitější (a také zábavnější), neboť při hraní svého charakteru budete ze začátku často koukat do charakterníku (inspirovaného herním dotazníkem Vukogvazdské družiny, www.vukogvazd.cz), aby jste svou postavu zahráli co nejlépe a nejvěrněji (a dostali horu zkušeností, he he ;)).

Jízda začala aneb Zážitky z prvních sezeních

Vytvořil jsem si Theurga, moci-chtivého, po většinu života zatracovaného, ale štědrého a přátelského, elfího bastarda.

Jako první dobrodružství jsme se rozhodli zahrát si vzorové dobrodružství z PPJ, a to „Po stopách Démona“ (na což jsem se jako Theurg samozřejmě těšil, ačkoliv jsem nic z démonologie neovládal). To nás bohužel trochu zklamalo, ale alespoň jsme si procvičili pravidla a stmelili družinu.

Při hraní jsme používali nápadů z příruček. Zatemnil jsem pokoj, který byl stylově vprostřed podpírán dřevěnými trámy, šikovně rozmístil reproduktory a dle situace jsme pouštěli hudbu. Vzduch byl cítit vonnými tyčinkami, na stole hořel trojramenný svícen, a pak ještě u PJ stála lebka, do které byla též vložena svíčka.

Musím to přiznat, ale první sezení, kdy jsme tyto rady ještě nepoužívalo, stálo, takříkajíc, za starou bačkoru. Ne a ne se vytvořit žádná atmosféra, každou chvíli poznámky mimo hru a různé vtípky. Role-playing žádný – zkušenosti jsme dostali za to, že jsme slíbili, že příště budeme hodní... a také jeden bod za to, že jsme přišli.

Druhé sezení již bylo lepší, skok mezi ním a tím prvním byl rapidní. Používali jsme všechny možné způsoby co nás zrovna napadly, jak navodit atmosféru, chvílemi se to i dařilo. Stále to však občas něco kazilo a my přemýšleli co – odpověď jsme nenašli.

Páté sezení už jsme se vrhli do intrikánského a temného dobrodružství našeho PJ, který si ho připravil opravdu pěkně (Bylo úžasné, když jsme do potemnělého města vcházeli, plamínek svíčky na stole blikotal. PJ řekl „Odbíjí půlnoc“ a jako na povel zněla z „repráků“ tajemná hudba, na jejímž popředí byly slyšet zvony.). Hned na začátku se nám podařilo vlastní hloupostí poštvat si proti sobě dva cechy, naštěstí jsme si ale jeden spřátelily... na nějakou dobu.

Také jsme měli podezření, co kazí atmosféru.

Šesté sezení bylo moc pěkné – jen dvě věci kazily celkový dojem. Naše čtyřčlenná družinka (my + CP) jsme vedli boj s jinou (4 slabší CP)... trvalo to přes hodinu. Začal jsem přemýšlet o vyvinutí simulátoru boje.

Druhou věcí bylo neustálé přerušování hry a všemožné vtípky.

Kvůli druhému důvodu jsme zavedli ještě jednu věc – družinovské regule. Do prázdné knihy se starobylými deskami jsme napsali základní pravidla chování při sezení. Uvedu několik z nich:
  1. Vtípky prohlašuje pouze postava
  2. Hráč hraje svou postavu
  3. Nerušit atmosféru sezení
  4. Neodbočuje se od hry (nevedou se diskuse o Pánovi Prstenů)
  5. O slovo se každý přihlásí
  6. Chování postavy musí být skutečně v souladu s jejím charakterníkem.
  7. PJ má vždy pravdu.
Ačkoliv se pravidla zdají tak jasná, že je zbytečné je psát, není tomu psát. „Co je psáno, to je dáno“ skutečně platí, a naše sezení se několikanásobně zlepšila.

Nyní mám za sebou asi 8 – 9 sezení. První bylo nejhorší, ale jak jsme postupně všemu přicházeli na kloub, zlepšovalo se to. I když už nyní je hra super, tak vím, že je ještě co zlepšovat – a těším se za, řekněme, 10 sezení, kdy se opravdu vžijeme do svých postav (Já sám mám občas problém v tom, že když se nám podaří navodit temnou atmosféru, tak se mi to tak „líbí“, že mám tendenci se usmát – a to kazí (přeci jen, když je někdo svázán v žaláři, tak se od něj nečeká, že se bude smát)).

Poznámky k povoláním

Ještě bych měl několik poznámek k jednotlivým povoláním, hlavně co se týče role-playingu.

Bojovník – Je dělen na šest archetypů, a pěkné na něm je, že každý archetyp má jiný přístup k boji/světu. Zatímco pro Gladiátora je boj zábavou, pro Barbara je to otázka přežití – čili se to odráží i na povaze postavy. Takže vlastně můžete zjistit archetyp bojovníka (pozor, vy jako hráči, ne jako postavy – ty o nějakých „archetypech“ nejspíše nikdy neslyšeli) jen otázkou „Jdeš si zabojovat?“. Zatímco Gladiátor přikývne, tak Barbar může říct „To bych k tomu musel mít důvod – a pak bych tě musel zabít.“

Čaroděj – K tomu nemám žádné speciální poznámky. Co se týče Role-playingu, tak většina z nás zná citáty typu „Čaroděj nikdy nechodí pozdě. Čaroděj chodí, když se mu to hodí.“

Zloděj – Opět žádné zvláštní poznámky. I když... musím pochválit, že cechy jsou velmi pěkné.

Theurg – Toto povolání se řeší na internetu skoro nejvíce. Theurg je obžalován z toho, že je příliš silný – některá jeho kouzla dokáží likvidovat nepřátele opravdu neuvěřitelně. To, že to není zas tak snadné, vysvětlovat nebudu, to snad pochopí každý, kdo si Theurga přečte. Nejvíce hádek jsem prožil kvůli kouzlu, které dá neuvěřitelnou a skoro stoprocentně smrtící ránu – smrtící i pro vyšší úrovně (kouzlo se jmenuje Úder). Já to kouzlo (resp. můj Theurg) mám, ale z vlastní zkušenosti mohu říci, že pro něj nemám využití... Ne proto, že by nebyly žádné boje... ale spíše proto, že je MOC silné... a já nechci pokaždé někoho zabíjet (omráčit, spoutat, okrást, mučit a vydírat je přece mnohem humánnější ;)).

Hraničář – Hraničář je povolání role-playingové – už za tu skutečnost ho musím pochválit ;) Je udělán... no, abych se přiznal, nestudoval jsem ho, jen jsem ho očima prolétl, takže... je udělán... pěkně.

Kněz – Opravdu, ale opravdu dobré povolání, též role-playingové. Četl jsme ho a velmi, velmi se mi líbil. Třeba někdy dostanu příležitost si ho zahrát... rozhodně by za tu zábavu s ním stál. Více neprozradím.

Závěr a Shrnutí

Co bych k DrD+ řekl nakonec? No, zkusím ho shrnout do jedné věty (pozor: Někteří lidé budou mít ke slovům „dobře“, „realistická“ a „vyvážená“ veliké výhrady, na jejich urážky vůči mne (jako že neznám pravidla a že jsem ******, když tohle říkám) nehodlám nijak reagovat – ze své osobní zkušenosti se nedám zviklat):

„DrD+ je velmi dobře provedená, realistická fantasy hra na hrdiny, která vám kromě vyvážených pravidel přináší i spoustu rad, jak umocnit váš zážitek ze hry.“

 
  Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 3.83
Účastníků: 43


Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné


  Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

 Poslat článek Poslat článek


"DrD+, dočkali jsme se..." | Přihlásit/Registrovat | 83 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: DrD+, dočkali jsme se...
Od: crowen - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://www.rpg.sk

Dračí Doupě Plus má ale i něco, co v jiných systémech (D&D, AD&D, GURPS, DrDo, HF...) v podstatě nenajdete – a to neustálé vyzývání k Role-Playingu.

Tak s tymto trochu nesuhlasim, vynechal sa World of Darkness ktory velmi nabada na roleplaying, podobne aj ine systemy, hlavne indie rpgs (http://indie-rpgs.com/) ako fudge (www.fudgerpg.com) a ine...

Re: DrD+, dočkali jsme se...
Od: Dalcor (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://dragonlance.D20.cz

Já si nemůžu pomoc, ale nadšený z DrD+ nejsem. Přečetl jsem si tuto recenzi, prohlédl jsem si pravidla, dvakrít jsem je rozečetl a u tvorby postav jsem skončil ztracený v záplavě tabulek. Vždyť ta hra je snad určená jen studentům Mat Fyzu kteráí jsou schopni řešit nerovnici DrD+ a Dobrá RPG.

Nevím jakým zázrakem jsi dospěl k tomu že jiné hry nepodporují roleplaying? Je to zmiňováním v textu? To je směšné. Zkušený hráč přece nepotřebují nabádat k hraní postav. A spolupráce s DM jak jsou prezentována dvě povolání přeci není Role Playing. Vůbec ozančení některých povolání za více roleplayovacích je pochybné.

Nebudu se vyjadřovat nad realističností hry. Každé RPG je v něčem realistické a v něčem ne a říct že jedna je relaističtější než druhá je také o ničem.

Nemůžu se vyjádřit k systému, neboť jsem to vzdal abych se tím prokousával, zvlášť když mi vyhovuje také nedokonalé DnD 3,5E /ano vím má spoustu chyb/ a zbožnuji ADnD ve formě Player´s Option.

Mimochodem když už vylepšovali všechno ostatní mohly vylepšit i tabulku zbraní a zbrojí která!

Prdostě DrD je dobré RPG, určitě ne výborné.

[Chybí předmět]
Od: Anonymní (gran@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Věř mi, jen pro "Mat Fyzáky" to není - například já to plně chápu a to je co říci.

Zkušený hráč přece nepotřebují nabádat k hraní postav.
Ano, zkušený. Ale řekni, existují snad jen zkušení hráči?

A spolupráce s DM jak jsou prezentována dvě povolání přeci není Role Playing.
Psal jsem, že o samotné hře se příliš rozepisovat nebudu... samozřejmě, že v téhle větě máš pravdu! Já jsem ale nic podobného nepsal. Jde o to, že aby jsi vůbec mohl Hraničáře a Kněze hrát, tak musíš s PJ (nebo DM, jak chceš) spolupracovat více než u bojovníka... a jsou Role-playingová proto, že bez "správného hraní" se nenaučíš ani co je to květináč/bible. (je možné, že jsem tvou větu úplně nepochopil - přeci jen ta skladba věty, chmpf...)

Mimochodem když už vylepšovali všechno ostatní mohly vylepšit i tabulku zbraní a zbrojí která!
Nic nebylo vylepšeno, vše je úplně nové. Edice A, verze 1.

Každé RPG je v něčem realistické a v něčem ne a říct že jedna je relaističtější než druhá je také o ničem.
To jsem řekl POUZE v souvislosti se "starým" Dračákem. A dle mého je to pravda.

Prdostě DrD je dobré RPG, určitě ne výborné.
(To "Prd-ostě budu považovat za překlep ;)) Tak s touhle větou nesouhlasím - i když se musím přiznat, že nemám požnost ho porovnat s ADnD a DnD.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

nebudu se vyjadřovat ke osobní kritice /slohu/ jako ty, ale celkově se vyjádřím k tvému komentáři.

Komentář se nevztahuje POUZE na tvůj článek, ale na DrD+ jako takové, aby lidé pod tvou oslavnou recenzí nenaletěli. Snažím se je vrátit zpět na zem.

Řekněme si že systém DrD tvorby postav a celé řady dalších aspektů, jsou rozhodně náročnější a složitější (až zbytečně) než třeba u DnD. Navíc ta kapitola je celá chaotická. Někde jsem slyšel že příprava postavy pro DrD trvá 3 hodiny, to je docela hustý a rozhodně to není jednoduché. pravdou ovšem je že nikdo netvrdí, že DrD+ je jednoduché. BTW tos tím MAtfyze byla nadsázka.

U Role Playe Hraničáře a Kněze jsem se zmiňoval přímo o vydání hry, to není reakce na tvůj článek jed pozastavení nad smyslem takové věty v pravidlech. BTW v tvém článku to je také že Kněz a Hraničář je psotava roleplayovací. Proto se mi ta definice nezdá. Podobně tvořené psotavy jsou ve všech hrách a nejsou označovány jako více roleplayovací než jiné. Označení je nešťastné.

DrD+ volně vychází z DrD. Volně. Minimálně alespoň názvem. Ale že tabulka zbrojí a zbraní zůstane stejně strašná mě fakt nenapadlo. (Bohužel se teď nemůžu odvolat na to co mám přesně na mysli, neboť pravidla v práci nemám. Ale vím že to byla jedna z věcí na která mě zajímala a byl jsem překvapen, bohužel negativně. Takže myšleno je proti starší hře, což jsem neuvedl a za což se omlouvám.

Ono prohlášení o realističnosti hry i ve spojení se starým dračákem je taky pochybné. Mnou Myšleno všeobecně, ne ve spojitosti s tvým článkem, ale celkově na Hry na Hrdiny jako takové.

Vidíš to, já můžu porovnávat s WOD, povrchně znám GURPS, hrál jsem 5 let ADnD, teď vedu Open Gamingv DnD 3,5E. Každá z těch her v něčem exceluje, v něčem zaostává. K ADnD mám osobní vztah a považuju ho za nejlepší (ač zcela určitě není), mě nejvíce vyhovuje.

Na naše podmínky je DrD+ výtečné, ale globálně je jen dobré. Ale stejně jako u všeho jiného se jedná pouze osobní názor, neboť názor objektivní nikdo dohromady nedá.

Promiň že napadám tvůj zjevně oblíbený systém, ale oslavné ódy na něj musím trochu krotit :)

Myslíš si že nabádání hráčů k hraní rolí (byť nezkušených) zlepší jejich "hraní"? To asi ne. Mám s tím osobní zkušenosti.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ještě jedna věc, opravdu jsi napsla že DrD + je realistická hra. Asi jakokaždé jiné RPG :)
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (gran@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Add /sloh/: Ne, neber to jako napadení ;)

Jinak je dobře, že DrD+ nevychvaluješ, alespoň si všichni mohou přečíst opačné názory.

Tvorba postavy - 3 hodiny? No, já jsem tu svou promakával, a trvala mi asi 2 hodiny... z toho 90 minut charakter a historie. Ta číselná část nezabere o moc více...

Hlavním problémem DrD+ je složitost, která je ale také způsobena tím, že se člověk v pravidlech nepříliš dobře orientuje.
Jinak ale jiné chybky nevidím ;)

Nesnažil jsem se být nijak extra objektivní, když jsem tenhle článek psal - jsou to prostě pocity jednoho hráče. A pravdivé.

A když mám takové pocity já, tak proč ne jiní?

DrD+ asi přecijen není tak špatná hra...

A kdo zatne zuby, brzy pochopí, že pravidla zas tak složitá nejsou. Za to skoro ručím.

Příjemné zážitky při hraní, ať už hrajete cokoliv.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Skoda ze treba zatinat zuby, bez toho zatinania by to neslo?
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (gran@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Když jsem to četl já, tak nebylo třeba zuby zatínat. S tím "zatínáním" jsem to myslel tak, že se člověk nesmí nechat hned napoprvé (napodruhé a napotřetí ;)) odradit...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ved to som mal na mysli, ako to moze uspiet, ak sa ludia k tomu musia nutit a nepaci sa im to hned?
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (gran@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Záleží na povaze. Někdo to otevře, zjistí, že se v tom nevyzná, a odhodí to. Jiný to otevře, trochu se zamračí, ale začte se...
Myslím, že za to může... mno, já ti ani nevim ;) Řekněme "Uspořádání", které ten pocit složitosti vyvolává? Myslím, že v dalších verzích to bude opraveno.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Jenže Další veze už je pozdě. Jestliže se mi nelíbí tahle verze tak dod alší už určitě nenahlédnu a tu informaci že to není dobré budu šířit dál (Hele viděl jsi novej Dračák? Jo jo, nic moc) a už je pozdě.

Novej design je určitě zajímavej, ale porovnej ho z dalším systémeme v čechách nejrozšířenějším - DnD? Přehlednost a jasnost sama (vím že na to maj více peněz, mluvím o uspořádání, ne vzhledu).

Navíc když jsem si při minulém Open gamingu koupil pravidla, tak na mě všichni ostatní DM´s a hráči koukali jak na zjevení, jestli mi nepřeskočilo.
Takže DrD prostě mezi jinými systémy moc obliby nemá.

Nehledě na to že je tam dost gramatických chyb podle jiných recenzí.

Na možnosti a náš trh je to dobrý počin, ale skvělý určitě ne.

To jsem ještě diplomatický, protože mám vůči Altaru respekt, ale kdyby jsi viděl jak jsme se na Czech DnD chytli kvůly figurkám k DrD+ :)
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Přátelé, přátelé... :-)

Nemohu soudit DrD+, protože jsem jej nestudoval. Znám jen, jsa zcela neposkvrněn osobní zkušeností, různé ohlasy. Musím říct, že ačkoliv byly ze začátku kladné, postupně začalo přibývat víc a víc zklamaných, ne-li přímo rozhořčených hlasů.. mnohé z nich předtím DrD+ chválily.

Ať už je DrD+ zcela novou edicí nebo jen vylepšením, neodpustím si rýpnutí.. DrD+ vychází z DrD, které zase vychází ve značně okleštěné podobě z AD&D..

Ještě jsem nezažil aby samizdatová kopie předčila profesionální originál.. a klidně mě ukamenujte.. :-)
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ještě jsem nezažil aby samizdatová kopie předčila profesionální originál..

Este som nepocul lepsie zhodnotenie DrD a DrD+ :-)
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (gran@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

DrD+ nevychází ze starého DrD. To za prvé.
Za druhé vím, že je mnoho nepříliš nadšených ohlasů. Já osobně, jako hráč, nikoliv jako recenzent nebo kdokoliv jiný, nechápu proč. Resp. vím, co lidem vadí, ale je to... mno, jako že A: "Mě vadí, že tam je trojka." Já: "Nemyslím si, že tam je trojka.", jestli mi rozumíte.

Prostě a stručně, mně se pravidla opravdu, ale opravdu líbí ;)
Toť vše.


A mimochodem: Četli jste recenzi v Pevnosti? Ne tu starou, ale tu novou.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

V posledním čísle?

To je skoro rekalama a ne recenze, vždyť je to k smíchu.

Nemůžu citovat, protože ji má Drizzt a ne já já jí jenom četl. za prvé= srovnání s 10 ler mrtvým systémem (ADnD) mi příjde zavádějící. NAvíc některé věci které on popisuje jsou hovadina (viz tam bylo v Drd je lepší křivka životů - co je to prosímtebe za výhodu. Křivka životů je přizpůsobená systému, takže porovnávat jí ... prsotě nechápu.

Navíc tam kolikrát píše tohle v tom či onom oproti DrD+ nejde, ale ono to jde.

DrD+ vychází z DrD, sice velice volně ale vychází, a pokud někdo tvrdí že ne, tak je to jenom reklamní tah.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

I kdepak.
Za prve DrD+ nevychazi z DrD a pokud nekdo tvrdi opak, mel by to dolozit na konkretnich prikladech.
Za druhe DrD nevychazi z ADnD. Pri tvorbe prvni verze DrD PPZ se autori inspirovali puvodnim DnD (tedy predchudcem ADnD).
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

L-O-L

Hmm.. konkrétní příklad, jooo.... hmm hmm... nechej mě chvíli přemýšlet.. hmmm... že by třeba napověděl už název?
DrD+?

A ohledně "za druhé".. tenhle původ hovoří sám za sebe. :-)

Ale doufám že to berete jako přátelské škádlení.. Taky jsem začínal na DrD.. kdysi dávno.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Nazdar Bouchi.

Chceš mi říct, že jste si z Drd nevzali ani jeden nápad? Nic nevznikalo postupným přerodem z DrD?
To ej vtip. BTW Bouchi se na vývoji DrD podílele, tj cokoliv řekne je reklama :)
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Dalcor: Jake "my"?
Ne, zadnym postupnym prerodem nic nevznikalo.
A ja se na _vyvoji_ DrD+ nijak autorsky nepodilel.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

OK co já vím jsi z ALTARU, promiň asociace.

Chceš říct že DrD+ je zcela nově tvořený bez jakéhokoliv vztahu k DrD předchozímu?

Hmm to bych ty pravidla nesměl vidět.

Ano systém je novej, ale pořád vychází z DrD, už jenom povoláními, rasami apod.,
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ach jo...
Kdyz to vezmeme obecne - pokud nekdo vytvori fantasy RPG system, ve kterem bude povolani bojovnik, z jake hry vychazi? A co povolani carodej, knez, zlodej, bard,... proste "povolani", ktere se vyskytuji v kazde druhe fantasy knize?
To same s rasami - ma nejaka RPG patent na elfy, trpasliky, pulciky, skrety?
No a jinak jiste i ty vidis rozdil mezi "vzniknout postupnym prerodem z DrD" (k nicemu takoveho nedoslo) a "byt vytvoren od zakladu, nicmene vzit si z DrD nektere zajimave napady" (v tomto pripade treba rasu krolla a povolani theurga).
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

To je to co přesně míním - kdyby to s DrD+ nemělo nic společného tak to tam není! A protože to tam je tak to má s Drd něco společného.

Právě jsi mě odsoudill k sebemrskání, doma si otevřu pravidla na DrD+ a buď se tu veřejně omluvím, nebo ti vypíšu co je stejné a podoobné. A co se mi líbí a nelíbí. A nebudu jako ten exot v Pevnost který srovnává křivky růstu životů (btw DnD nemají životy, ale zásahové body, v pravdlech je přímo napsáno že život má psotava jen jeden)

Bouchi buď sakraupřímnej. Vždyť je to směšné. 90% lidí když vidí Drd+ řekne vylepšený dračák a když prolítne pravidla tak si řekne, sakra vylepšený dračák, ale proč je tu tolik tabulek a dalších blbostí . Srovnávat rozdílné systémy nejde. kdyby si se tu hned nezačal hlásat o práva DrD+ tak by jsi možná zjistil, že netvrdíme že je to špatné, jen že to není tak dobré jak reflektují všechny ty oslavné recenze, které spíše vypadají jak placené reklamy. naštěstí tahle recenze se mi líbila jen jsem krotil nadšení. Jestliže neakceptuješ názor že DrD+ není absolutně nejlepší a převratnyý systém, geniální a nejrealističtější tak se asi upíšeš k smrti. Protože to DrD+ fakt není, DLE MÉHO NÁZORU.

A ještě jsi nikde nedokázal proč tak skvělý je, jediné co umíš je ostatní chytat za slovo a ukazovat jak jiné systémy mají stejné a větší chyby jako DrD+. Ale to není dobrý přístup. Já jsem proto si i DrD+ zahrát s kvalitním DMem, který by byl schopen vysvětlit proč a co a jak funguje a cést hru. Pak bych třeba mohl říct. Už mě to nebaví.

Kdekoliv se oběví něco co DrD+ haní, oběví se bouchi a svými lingvistickými dovednsotmi všem dokáže že vlastně všechno ostatní je plné chyb.

Nic za chvilku jdu domů studovat DrD+ příručku hráče, abych měl nějaké argumenty, než jen to že to prostě skvělé není, jen dobré.

 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Dalcor: Prosim, ukaz mi, kde nejsem uprimnej.
Nikde jsem netvrdil, ze DrD+ nema s DrD nic spolecneho (naopak, jiste je dohledatelne, ze jsem jiz drive - tj. ne dnes - napsal, ze ma spolecne napriklad nektere rasy ci zakladni myslenky nekterych povolani).
Nikde nebrojim proti nazoru, ze "DrD+ není absolutně nejlepší a převratný systém, geniální a nejrealističtější".
Pokud uz proti necemu protestuju, tak proti nepravdivym tvrzenim typu "DrD+ je kopie (A)DnD".
Nikde taky "lingvistickými dovednsotmi" nedokazuju, "že vlastně všechno ostatní je plné chyb". Ani nikoho nechytam za slovo a neukazuju, "jak jiné systémy mají stejné a větší chyby jako DrD+".
Takze, prosim, prestan s osobnimi utoky a dodej vecne argumenty.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ale ona to je kopie D&D, alespoň do té míry, že jím je značně, značně, značně ovlivněna. Můžeš to popírat, ale navždy zůstane faktem, že původní pravidla DrD jsou kompilátem různých zahraničních systémů...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Nechcem, Sylvaen, vyryvat, ale je jeden pripad, ked nahanajuci predbehol nahananeho. V starom DrD bol ku kazdemu atributu bonus alebo postih v zavislosti od vysky atributu, nie? A co bolo jednou z noviniek D&D 3.e?
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Ale to uz zase michas dve veci dohromady.
Puvodni pravidla DrD (tedy PPZ verze 1.0) jsou hodne inspirovana DnD (1. edici) - zadny jiny fantasy RPG system tehdy autori, pokud vim, neznali. To nikdo nepopira.
Zatimco v DrD+ bude jiste mozne nalezt ruzne umyslne ci neumyslne vlivy leckterych jinych systemu (muze jit i o pouhou shodu okolnosti), a to zkratka proto, ze tech systemu uz v dnesni dobe existuje spousta, a tezko se da vymyslet neomezene mnozstvi navajem dostatecne odlisnych mechanismu napriklad pro soubojovy system ci pro urceni uspechu nejake cinnosti. Rozhodne vsak nelze tvrdit, ze nejaky vliv je vyrazny ci dokonce prevladajici (nota bene ze DrD+ je kopie neceho). Tedy leda bys za takovy vliv pozvazoval treba to, ze jde o class&level system - to by pak ale vsechny C&L systemy byly plagiaty toho prvniho a vsechny skill systemy byly plagiaty prvniho skill systemu.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Sylvaen: Ale jdi, ohledne nazvu staci trochu premyslet. Proc se DnD (3. edice z roku 1999) jmenuje stejne jako DnD (1. edice z roku 1974), kdyz se jedna o dve _velmi_ odlisne hry?
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

My víme, kdo byl předchůdce ADnD.
A to, že se jím autoři původní DrD inspirovali nezanmená, že udělali dobře. DnD 1.ed. vyšla někdy v 70. letech a že se tvůrci DrD nechali inspirovat 20 let starým systém jim moc nepřidává.

Co se týče tvé recenze v Pevnosti > dle mého skromného názoru to není nic jiného než oslava více než podivného systému a měl jsem chuť kvůli tomu i Pevnost přestat kupovat. Nechchi tě nějak urážet, ale hrál jsi někdy i jiné systémy? Třebas World of Darkness, zmiňované DnD 3. ed. a další... zjistil bys, že opravdu je z čeho vybírat a nebudeš vědět do čeho dříve a na DrD+ si ani nezvpomeneš...
 

Re: DrD+, dočkali jsme se...
Od: Dalcor (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://dragonlance.D20.cz

Celá diskuze se posunula nesprávným směrem k osočování systémů.

DrD+ není dobrý systém to jsme řekli mi Dalcor, Sylvaen, Drizzt, Crowen. Všichni máme zkušenosti z jinými systémy takže máme s čím provonávat.
navíc jsem pravidla DrD+ četl a četl jsem i pravdila DrD. Podle mě je DrD+ se dá určitě srovnat s ADnD, tedy 20 let starým systémem. Včem zaostává je jak ve zcela nepřehledných pravidlech a prostě celkové složitosti jako jsou odvozené vlastnosti počítané ze dvou hlavních vlastností. Zbytečně se zvyšue počet stran zbytečnými polopříběhy, které tak dávají nádeh knihy zaměřením spíše an školáky, než starší hráče /ty se nad to ale přenesou). Zbytečná složitost mě od jakékoliv zkoušky odrazují, i když jí do budoucna nevylučuji.

Gran a Bouchi na druhou stranu DrD+ obhajují. U Bouchi je to jasné - on je zaměstancem (tuším Altaru), navíc pořád nenapsal proč je DrD+ tak dobré.

Granova polemika je na místě. On hrál zcela nepochybně DrD a pro takového člověka musí být DrD+ jako zlatý důl. Z pohledu Dračákisty je DrD+ geniální systém. Z hlediska nás ostatních je průměrným systémem, který rozhodně nepřevišuje GURPS, či DND 3,5E. Vyrovnává se tak systémům Shadowrunu, či ADnD.

To že vůbec envyhází ani trošičkou z původního DrD je blbost.

Kdyby nevycházel, pak by neměl stejná povolání a pod. Také by stálo za to vymazat takové blbosti jako jsou Rytířské zbroje apod.

HOWGH
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Bereš mi slova z úst.. totiž z klávesnice. :-)

Nechci vyvolávat spory mezi systémy. Protože znám kromě AD&D a D&D (3e i 3.5e) i V:TM, WoD, GURPS i SR, jsou má kritéria položena někde jinde.
Uznávám že DrD bylo svého času poměrně jednoduché na hraní, ačkoliv jsme polovic času trávili hledáním v tabulkách. Mělo to své kouzlo - dokud jsme neobjevili i jiné systémy.

Každý si zahraje, co mu vyhovuje.. ale nesrovnávejte DrD, ať už plus či mínus, se systémy takové propracovanosti jako D&D.. se vším respektem a objektivitou, to je jako porovnávat bicykl s Harleyem...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Také by stálo za to vymazat takové blbosti jako jsou Rytířské zbroje apod.
Take by stalo za to aspon blbosti nepsat - v DrD+ se nic jako Rytirska zbroj nevyskytuje.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Dalcor: DrD+ není dobrý systém
Mohl bys uvest konkretni priklady toho, v cem system DrD+ podle tveho nazoru neni dobry (zatim jsi uvedl jeden, a to jsou odvozene vlastnosti)? To, ze povazujes pravidla za neprehledna a ze ti vlozeny pribeh prijde zbytecny, uz neni otazka samotneho systemu.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Nic ve zlém.. opakuji že pravidla DrD+ jsem viděl jen zběžně. Nicméně mě zaráží tvrzení že "ze povazujes pravidla za neprehledna [...] uz neni otazka samotneho systemu.".

Zkusím se bavit čistě věcně, bez emocí.

Řeknu to asi takto - jak už bylo zmíněno, Dalcorův nejoblíbenější systém je AD&D, které jak známo jednoduchostí zrovna neoplývá. Už samotný fakt, že člověk, který bez zaváhání zvládá AD&D a kromě toho je schopen odrecitovat Humův rodokmen až téměř k samotnému Otci Chaosu, mi napovídá že to nebude čistě jen subjektivní názor. Ostatně, tabulky DrD+ jsem viděl, a také mi z nich šla hlava kolem.

Nemohu si pomoci, chybí mi v něm nějaký jednotící prvek - nějaký základní princip od kterého se všechno ostatní odvíjí. Takový princip, jako je například v D&D 3.x edici DC, jako je v GURPS hod na úspěch a jeho modifikátory, jako je ve WoD hod na úspěch s měnícím se dice poolem atd atd..

Případně, jestliže tam takový princip je, tak je natolik složitý nebo nejasně vyložený, že jsem jej prostě nezaznamenal.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Takze co se tyce toho principu, videl bych ho zrejme v casti Vlastni hra, hned prvni kapitola Cinnosti a hody. Tj. hod na uspech a jeho varianty.
No a samozrejme pak zakladni prevodni tabulka.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Jo Jo, ted jsem to dostudoval hazí se 2K6+, ovsem hod 2K6 muze byt obcas zamenen za 1k6.

To 2K6+ znamena že se k němu připočítává odpovídající hodnota vlastnosti. Pokud hodíš 2 tak si postupem můžeš hod snížit až na záporné hodnoty, když hodíš čistých 12 budeš dalšími hody Oveření činnosti zvyšovat. Trochu složitější DC check. Teď jsem se dostal v Příručce hráče k boji a už mám popsané 3 stránky A4 bloku co se mi nelíbí (objektivně) a líbí, toho nelíbí je tam víc.

Než napíšu recenzi je to v zásadě:

Co se týče knihy - nepřehlednost a chaotičnost
co se týče systému - složitost - máme 15 ABILIT a't už zákaldních nebo různě odvozených (a to nepočítám jakési 4 bojové dovednosti, které jsou tedy počítány no má ucta! Však uvidíte. Zítra do dočtu a napíšu recenzi.

BTW Bouchi, buďto jsem přehlédl a nebo opravdu nikde není napsáno jak se ur Síla léčení (Oprava za rasu + Oprava PJ + 2K6+ - ale jaká Oprava dovednosti?)

A omlouvám se za ty zbrje, to byl nějakej výpadek, ty jsou cekem dobře, i když nesouhlasím s tím že šupinová zbroj poskytuje větší ochranu (jdu si to kontrolovat do mých zdrojů)
 

Diskuse
Od: Gorth - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://www.cyberspace.cz/

Diskuse by dle meho mela byt hlavne o vymene nazoru, ne o snaze presvedcit druhou stranu o "spravnosti" sveho nazoru.

Bohuzel tady v dnesni diskusi spatruji druhy pripad :( a pak to takdlec dopada ...

Re: DrD+, dočkali jsme se...
Od: alef0 - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Vskutku zaujimava debata (odhliadnuc od flame-ov). Ja som napr. nevedel, ze DrDPlus a DrD su vlastne dva rozlicne systemy. Niekto sa snazil naznacit, ze nazov vznikol viacmenej z marketingovych dovodov, podobne, ako to bolo s tretou ediciou D&D -- D&D a AD&D su naozaj dost odlisne systemy (hoci pravdou je, ze ,,Advanced" bolo z nazvu vyhodene viac preto, ze uz vsetci zabudli, ze existuje aj nejake ,,non advanced" D&D).

Rozdiel vsak v tomto pristupe podla mna je, ze kym AD&D si so sebou dlho nieslo akusi znamku kvality (kedysi bolo AD&D synonymom stoloveho RPG), s DrD je to podla mna na povazenie. Vela ludi, co poznam, zacinalo s Dracakom (ach, slastne casy skolskeho vyletu v osmej triede), asi preto, ze bol v rodnej reci a asi preto, ze nic ine k dispozicii nebolo. Lenze mam pocit, ze vela ludi potom, co spoznalo ine systemy, Dracak v mihu opustili a zabudli nan, hlavne kvoli akejsi ,,nevyvinutosti" (neviem momentalne najst krajsi vyraz).

Z tohto dovodu sa sam seba pytam, ci je mudre tazit zo stareho nazvu, ktory podla mna teda nie je (najma u znalcov) takou zarukou kvality, akou bolo AD&D vo vztahu k D&D.

Neviem. Chcem verit, ze DrDPlus nebude len labutou piesnou Altaru, ale ide mi to tazko.

Wow
Od: Gran (gran@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://www.aragorn.cz

Wow, tady se to tak zvrhlo, že se skoro neodvážím sem přispívat ;)
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Prave ze by si to mal brat opacne, ze tvoj clanok vyvolal reakcie a citalo ho vela ludi. Je vsak pravda, ze treba pisat opatrnejsie a mat nastudovanych viacero zdrojov, ale to pride s casom...
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Spravne, nastesti ja jsem nekritizoval tvuj clanek, pouze oslavne recenze na ne prilis dokonaly system, jen prispivej, proc je z tveho hlediska tak dobry, me by treba zajimalo jak dlouho hraješ PnP RPG a jake.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (gran@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Jak dlouho? Dostatečně. Nechci uvádět přesnou dobu, protože by to mohlo narušit přístup mezi diskutujícími vůči mne (napíšu 3 roky - Cha chá, ten je mladej, ňákej puberťák. Napíši 15, 20 let - dědek blbej).
Co přesně? Hmm, asi nejvíc jsem hrál Dračák, ale hraji i Shadowrun a zkusmo i ADnD. Také Gurps.

Nejvíc se mi líbí DrD+.

A dovol mi položit ty samé otázky tobě ;)

P.S. Ku*va, ňák si nemohu vzpomenout, co přesně PnP znamená. ;)
 

nabádání k Roleplayi
Od: Dalcor (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://dragonlance.D20.cz

Tohle mě sestřelilo, družina včetně Hraničářky která dříve prohlásila že nemá ráda zakouřené prostory se rozhdone zajít do hospody kde je zatknou nebo co!

A teď to nejlepší

DM si hodí zda jsou v té hospodě všichni aby dal postavám šanci se z toho vyvléct!

To je spíš příklad jak nehrát

str. 96 tuším.

[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Myslim ze jsi ten priklad silne zkreslil:
1) V prikladu samotnem neni o takove hranicarce rec.
2) Jeikoz postavy jen prohlasily, ze se jdou do hospody rozsoupnout, a neresily presnou cinnost kazde z nich minutu po minute, prijde mi to, ze si PJ hodi, zda si nektera z postav v kritickem okamziku zrovna neodskocila, jako naprosto v poradku.
3) Zminka o hranicarce nesnasejici dusne a hlucne prostory je az _za_ prikladem jako ukazka toho, ze kdyby v predchozim prikladu byla v druzine nejaka takova postava, pak by PJ mel adekvatne tomu posoudit situaci (a tedy je pravdepodobne, ze by v okamziku prichodu hlidky hranicarka u stolu nebyla).

Prosim, argumentuj tim, co je v pravidlech skutecne napsano.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

TO máš možná pravdu, ale celej ten "příběh" na dané stránce je tak špatně pospanej, že výklad si může udělat začínající DM jako já a DrD+ je jak řekl kamarád "my first tabletop RPG". Alespoň takvým způsobemje psané.

No však uvidíme zítra kdy dopíšu recenzi na Příručku Hráče z pohledu hráče Dungeons and Dragons
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

To uz se zase dostavame k subjektivnimu vnimani. Mne ten pribeh prijde naprosto srozumitelny a tvuj vyklad by me opravdu nenapadl.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Jenže recenze je vždy subjektivni, stejne jako nazor. I kdyz se toho snazim vystrihat. Doma si to prectu jeste jednou, stejne dneska dopisu tu recenzi Prirucky hrace.

Jiank muzu se te zeptat na duvod vydani Hracskych prirucek nezavisle na prirucce hrace?
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Money, money,money... :o))
Ale jes to stejné jako u ostatních systémů, kdy vycházejí třebas Complete Warrior, Sword and Fist a podobně... :o))
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Duvod je jednoduchy - jednak nutit hra***** co nejmin veci, ktere nepotrebuji (kdyby byly prirucky povolani soucasti PPH, mel by celek cca 600 stran a stal by tisicovku - takhle si hrac cca za 500 koupi PPH a sve povolani; nebo kdyz to budes pocitat jinak, potreboval bys do druziny tak 3 PPH a 1 PPJ, dohromady za 3 tisice a par set, zatimco ted staci jedna kompletni sada a 2 PPH navic, dohromady neco malo pres 1500, tedy polovic). No a taky trochu ztizit hra***** moznost cist si v priruckach cizich povolani a tim se dovedet, co vedet nemaji.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Toto ma svoju logiku. Ja inak dodam, ze sa mi velmi pacili ,,omacky" k povolaniam v ukazkach na Altare.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Drizzt: Rozdíl mezi PPH a DrD+ je ze si bez přiruček povolání nezahraješ.

Bouchi: Děkuji. Je to sice vachrlatý, ale určitou myšlenku v tom vidím :)
Pravda je že si za 800 koupíš úplně komplexní DnD PHB.
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Nie, vyhodu ja vidim v tom, ze ,,prerozdelis naklady" medzi druzinikov. Plus, kazdy si moze listovat nezavisle v tej svojej prirucke.

Nie je to ale tak, ze koniec-koncov by v druzine mali byt vsetky prirucky?

Porovnanie s D&D podla mna nie je na mieste, pretoze
- za 800 (tak lacno?) si kupis Players' Handbook, ale velmi si s tym nezahras (specialne, ak si zaciatocnik), pokial nemas zvysne dve prirucky (alebo nemas po ruke pocitac so System Reference Do*****entom)
- ak chces mat startovacie prirucky k D&D, potrebujes minimalne 3600 Sk
+ ale: ziskas za to reprezentativnu sadu knih, ktora sa formou s DrD+ neda porovnat
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Dalcor: Ano. Za 800 Kc koupis barevne tisteny DnD PHB o rozsahu cca 320 stran. Za tisicovku poridis cernobile tistene DrD+ PPH a tri dvojprirucky povolani., coz ma dohromady cca dvojnasobny rozsah.
Hacek je v tom, ze pokud by se mela nejaka pravidla - at uz puvodni nebo prelozena - vydat plnobarevne vytistena a tomu by odpovidala i jejich prodejni cena (tedy v pripade DnD PHB nejspis tech cca 800). No a za takovou cenu by si to - bez ohledu na kvalitu - nekoupilo v dostatecne kratkem casovem horizontu (maximalne pul roku) tolik lidi, aby to pokrylo aspon naklady na tisk. Ostatne staci si vzpomenout, jak to dopadlo s ceskym vydanim Shadowrunu. Cili do takovehle investice by nejspis zadny vydavatel nesel (navic by nestacilo vydat jen PHB, musel by vyjit i DMG).
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

OT: ako dopadol ten Shadowrun?
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Já to myslel tak že raději než nějakejch 500 Kč za PPH a dvě povolání dám 900 Kč za kompletní ničím neochuzený a na části vydávaný PHB.

On jinak plnohodná PPH včetně všech příruček povolání stojí 1030 Kč

Pravda že Příručka pro Pána Jeskyně stojí 245 Kč a DM´s Guide také 900 a za Monstrous Manual také 900 Kč. Obsahově jsou však daleko za DrD+
 
[Chybí předmět]
Od: Anonymní (dalcor@czechdm.com) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00

Jeste jedna vec, zda by se omezenim nekterych zbytecne dlouhych "minipribehu" (odhadem 1/4 az 1/3 textu) nesnizil pocet stranek na prijatou mez.
Za chvilku jdu domů dočist v kuse pravidla a pak s toho dám dohromady nějakej text :)
 

Re: DrD+, dočkali jsme se...
Od: Smety (smeety@centrum.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Ja jsem pridelenymi hvezdickami hodnotil recenzi. Vyjadrim se proto k recenzi jako takove.

DRD+ jsem necetl a ted budu predbihat udalostem, v blizke dobe se ani nechystam.

Clanek me nijak nezaujal. Na jeho radcich jsem nenasel duvod pro to si od nekoho pravidla alespon pucit a precist.


Uvod se srovnanim NHL. Jiste umelecke prvky (prave jako srovnani a vtipny uvod a podobne) jsou potreba aby se ctenar nenudil, ja mel chut to rovnou nedocist. Recenze je psana na pravidla fantasy hry, mohla by se proto ve fantasy duchu od zacatku vest, proc tam michat neco o NHL. (velice subjektivni)

Prijemne pak ale prekvapil uvod. Bylo to vecne a obsahovalo to informace, ktere jsem chtel slyset, tedy utridene a celkove o cem to tak asi je. Stejne tak se to neslo az k sekci RPG.

Je dobre, ze se do recenze vydal nekdo, kdo DRD+ hral a tedy tim pomohl kvalite recenze a presvedcil me tak alespon trochu, ze by mohla byt kvalitni. Rozepisovat se ale o vasem hrani, jak na prvni seanci se stalo tohle tohle, na dalsi tohle tohle a pak do stareho sesitu sme si napsali co nebudeme delat. Recenzi na vasi hru si asi nepsal. Dost me to unudilo a popravde me to nezajimalo jak to funguje u vas, ne v recenzi na DRD+!

Dale propadakem je rozebrani jednotlivych povolani. Veta tohle jsem necetl a nemuzu hodnotit (pisi prirozene obsah) je pro me v recenzi nesnesitelna. Chapu nadseni a proto touhu napsat neco pro lidi, ale mohl si to spis vypravet v diskusich an ruznych serverech, ne v recenzi, kde mas urcitou zodpovednost prave k lidem, kteri se chteji dozvedet vic ac necetli. Recenzovat neco co jsem necetl se mi zda jako velice hloupe.

Abych se jeste vratil, velice me zklamala asi kapitola herni mechanismy. Ja jsem cetl cetl a najednou konec a zjistil jsem, ze jsem se vlastne nic poradneho nedozvedel. Proc si to koupit. ktere herni situace se daji vyresit elegantne a proc. Vety jako: A tady musim autory pochvalit, casty problem zapocitat do bojeschopnosti vsechny faktory je kamenem urazu mnoha systemu avsak zde stai kouknout sem pro ty kteri touzi opravdu po realite jeste pricit tohle cisilko a je horovo... (priklady, alespon 3 ale i vice).

Co me zarazilo a dozvedel jsem se az v diskusi. Ty se odrazis od toho, ze jine systemy nevedou hrace k RPG, tedy "asi" vetsi zabave. Nekolik jich vyjmenujes a pak s klidnym srdcem napises, ze si je vlastne necetl. Eh... silny caj. Rekl bych ze GURPS dostatecne vede k rpg uz jen priklady, tim ze nezavede hrace do jeskyni o kterych tam neni zminka po cely text ktery si hraci prectou a jestli je jim venovana jedna mala kapitolka mezi informacemi jak tvorit dobrodruzstvi (pouziji termin ze sentimentalne oblibeneho drd "pod sirym nebem").

Shrnutim. Tve shrnuti mohlo byt delsi.
Informaci v recenzi je malo a rozhodne me neprinutila abych mel pocit, ze neznalosti DRD+ mi neco unika. Ani ve smeru toho ze by to bylo neco, co prorazilo ledy, tak ve smeru toho ze to je tak zprasene ze to proste stoji za to, kdybych se za 50let rozhodl udela system, tak cemu se vyvarovat.

Doporucil bych priste vic myslet a ac je to tezke, utlumit pocatecni horlivost.


Re: DrD+, dočkali jsme se...
Od: White-dragon - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli )

Dalcore dalcore

Ano drdclasic a ostaní hry na hrdiny jsou založené na Role Plaing ale dostáváš a to u většiny a omlouvám se sám za sebe jesli se pletu protože si nebudu hrát na brouka pilíka že všechno vím všechno znam ale dostáváš skušenosti výhradně za zabíjení nestvůr což je velice na draka jelikož ne všichni hráči jsou tak unikum a proto se něktěří honili jak blbci za nestvůrama a hráli jen na to kolik toho zabijou.Ba máme tady ale změnu v DrD+ dostaneš Zk aji za to že sedíš v hospodě a dostanš jich(pokud budeš dobře hrát )možná aji víc než za zabíjení nestvůr což vírazně zlepší hru .

A pokud si myslíš že by to nedokázal pochopit někdo z nížší školi si na omylu ja osobně chodim na učňák a známky žádná sláva sice je to trochu složiťejší ale to sou i rovnice ale když se je naučíš tak už je to jen opakovací rutina kterou hravě zvládneš a pak uš je to jen zábava(myslím drd ne ty rovnice ty sou vždy na hov..)

Re: DrD+, dočkali jsme se...
Od: Gran (gran@aragorn.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
( O uživateli ) http://www.aragorn.cz

S odstupem času si dovolím reagovat sám na sebe. =)
-----------------------------

Achich ouvej, Grane .) Takovejch gramatickej chyb... a to ses tehdá vytahoval, jak umíš psát .) Ale co, o to tak nejde.

Recenze sice docela slušně zavádí k reklamě, ovšem to docela chápu. Tou dobou na Plusko každý házel špínu a tak bylo potřeba zaujmout trochu "opačný" postoj - nebo jako nadšenec jsi to tak rozhodně cítil =)

Pravda však je, že... že o Edici A oněch pravidel to vůbec neplatí. Protože dle Edice A, jak jsem si za tu dobu uvědomil, se téměř "nedá" hrát .) (Resp. dá se hrát podle všeho, ale pokud se člověk 100% řídí pravidly... tady to zrovna moc "nešlo" .))

Ovšem, pokud by byla recenze psaná k Edici B, tak s ní souhlasím =) Ostatně, za ten rok, možná víc, od napsání této recenze, jsem vyzkoušel dost systémů a přesto stále hraji Plusko. Těžko říct, proč .)

Pokud jste tedy majiteli Edice A, mohu vám doporučit stránky několika nadšenců (včetně mě), kde byly sesbírány veškeré chyby, které se v Edici A nalézají a v Edici B jsou již opravené (i když, mám pocit, že tam asi jedna dvě drobnosti ještě chybí, ale pracujeme na tom):
http://dragonlords.wz.cz/drd+_opravachyb.html

A pokud ještě nemáte pravidla zakoupená a myslíte si, že byste do toho "chtěli jít"... mohu jen směle doporučit =) Ovšem dejte si pozor, ať nekoupíte "Áčka" .)

S pozdravem

Dark Master Gran, Váš Astrální Brácha s bandou svejch démonních fellas .)
fuss

Free Themes, Templates and Layouts at jooon.de

Powered by Copyright © UNITED-NUKE. Všechna práva vyhrazena.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.06 sekund