Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších. |
|
 | |
Minulost a budoucnost Dračího doupěte PlusAutor: Wulf - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00
Topic: Hry na hrdiny
Tento článek popisuje a rekapituluje vznik a vývoj Dračího Doupěte Plus, jeho současný stav, a také naznačí, co se chystá do budoucna. Částečně vychází z článku "Trocha zamyšlení nad DrD+", vydaného v Dechu Draka 4 / 2005 a publikovaného na webu Altaru, a je doplněn vzhledem k dalšímu vývoji DrD+ a plánům.
Počátky DrD+
Psal se rok 1995. RPG scéna v Česku tenkrát žila především Dračím doupětem. Vyšla již jeho několikátá verze a po mnoha letech čekání právě vyšli i 'experti'.
Autorům pravidel se ulevilo, ale ne docela. Jak se vydávaly stále další a další verze základních pravidel, většina z nich si uvědomovala množství chyb, které nové verze nemohly napravit. Šlo totiž o takové základní prvky, jako byl třeba rozdíl životů mezi první a desátou úrovní, nebo hody různými typy kostek, kdy se někdy hodnota podhazovala a jindy přehazovala. Pokud tohle chtěli změnit, už by to byla nová hra, ne pouze další verze pravidel. Začali tedy uvažovat o napsání nových pravidel nové hry, kterou zatím pracovně nazvali Dračí doupě plus.
Vláďa Chvátil vymyslel téměř geniální koncepci, jak by měly základy pravidel vypadat. Na tehdejší dobu tam byly myšlenky nevídané. Například vytvořil a popsal zákonitosti světa, které vysvětlovaly, jak se liší celkový přístup kouzelníka a theurga, nebo kde přesně hraničář, zloděj i kněz berou své nadpřirozené schopnosti. Už nemohla nastat situace, kterou by každý PJ řešil úplně jinak než ostatní, jako třeba když v DrD zkoušel hraničář číst myšlenky kostlivci.
Součástí této koncepce byly také sjednocené hody kostkou, rozdělení povolání na fyzická a duševní, což bylo zkříženo s koncepcí pravidel pro povolání archetypální, dovednostní a roleplayovou.
Na GameConu 1996 už Martin Klíma prezentoval, jak ta pravidla budou vypadat. Ta se už sepisovala a o pouhý rok později se dokonce hledali betatesteři. A pak… dlouhá léta o DrD+ nikdo neslyšel.
Pauza
Z původních autorů DrD+ přestali být studenti, začali pracovat, ženit se, měli problémy s bydlením, s rodinou… byli to prostě normální lidé. A na hraní už neměli tolik času, natož na vytváření tak rozsáhlých a provázaných pravidel.
DrD+ tedy spalo. A čas letěl dál. Začal se rozšiřovat internet. Hráči z různých koutů republiky začali spolu o hraní mluvit. Probíraly se různé styly hraní, ale i různé pravidlové systémy, hledaly se jakási "nejlepší pravidla". Snižoval se počet čistě bojových dobrodružství a prolézání podzemí, začaly se daleko více hrát GURPSy i WoD. Slovo roleplaying se skloňovalo ve všech pádech. O RPG se běžně diskutovalo na diskuzních serverech. A lidé se začli znovu zajímat o to, jak to s tím pluskem vlastně je.
Během roku 2001 několik lidí zkontaktovalo původní autory DrD+ a Altar, a věci se daly znovu do pohybu. Největší poděkování zato patří Karlu Makovskému a Jirkovi Buchtovi, kteří tehdy byli známí spíše jako autoři Asterionu. Našli koordinátora, který měl na celý projekt dohlížet a vdechnout mu život, sháněli se autoři jednotlivých kapitol. Pro tento účel byli osloveni většinou lidé z diskusních serverů, kteří byli známí jako špičky v určitém oboru (expert na kouzelníky, expert na vedení hry…). Přesto stále ještě většina z těchto lidí ani nevěřila, že se DrD+ podaří oživit a dotáhnout jej do konce. Z Altaru byla vylákána na projekt finanční záloha pro autory, čímž se pojistilo jednak aby autoři udělali svou práci, jednak aby Altar měl skutečný zájem na dokončení projektu. Jeho oživení se oficiálně oznámilo veřejnosti. A v prosinci 2001 se rozjela práce dál.
Rok 2002
Dohodlo se, že do půl roku se napíše většina pravidel, přes prázdniny se pronajmou nějaké prostory a dokončí se vše, co se nestihlo předtím, a také se pravidla otestují. Na podzim se budou hotová sázet a půjdou do tiskárny. O vánocích 2002 pak měly být na trhu. Plán to byl velmi odvážný a ambiciózní.
Brzy se však začaly projevovat určité aspekty důvěrně známé právě z diskusních serverů. Některé autory nebylo téměř slyšet a mluvili, jen když měli co říci, ale textu napsali spoustu (příkladem budiž Ant, který je autorem dvou příruček), jiní toho zase namluvili hodně a vrtali se ve všem, ale práce odvedli podstatně méně. Také někteří autoři měli na různé věci úplně jiné názory. Někteří lidé odcházeli (či prostě přestali komunikovat), někteří přicházeli. Přesto práce šla rychle od ruky, i když se tušilo, že termín není moc reálný, spoléhalo se však na prázdniny.
O prázdninách se toho stihlo docela dost, ale mimo jiné se zjistilo, že válečník a kněz jsou nepoužitelní, nebo přinejmenším divní. (To se pak, mimochodem, opakovalo v různých podobách ještě několikrát). Hodně se toho dokončilo, ale stále toho ještě mnoho zbývalo. A čas letěl dál.
V říjnu 2002 se začalo trochu panikařit. Dost věcí ještě nebylo hotových, pravidla nebyla pořádně otestovaná, k soubojovému systému byly vážné připomínky. O spoustě hotových věcí se už vědělo, že by se daly udělat jinak, o dost lépe. Dlouho se nad tím diskutovalo, a nakonec se autoři shodli, že bude lepší oddálit vydání a udělat pravidla pořádně. Jinak by se muselo hned po vydání začít pracovat na nové verzi, dost odlišné od té první.
Rok 2003
Práce tedy pokračovaly dál. Spousta věcí se od základu přepracovala k lepšímu, například kněz. Autorský tým se relativně ustálil, outlook (kam předtím chodilo 50 mailů s tématem DrD+ denně) si konečně trochu odpočal. A v srpnu už chodilo jen několik mailů týdně. Tempo se zvolnilo, až se téměř zastavilo.
V září 2003 se probudila Aquila a všimla si, že koordinátor nějak nereaguje. Zanedlouho se zjistilo, že té práce na něj bylo moc a nebyl na tom zrovna psychicky nejlépe. Přitom za chvíli měly jít pravidla do tisku. Tak se chytila koordinace ona. A zase chodilo 30 – 70 mailů denně, práce jela na plné obrátky, byl sestaven přesný časový harmonogram, dokdy má kdo jaký text odevzdat. Pasivnější autoři definitivně odpadli, na jejich místa přišlo několik nových. Přesto už bylo jasné, že není šance to do vánoc vytisknout, protože jen korektury, sazba a tisk příruček zaberou pár měsíců. Rozhodlo se tedy mít hotová pravidla na Pragocon, co měl být v polovině února 2004, což znamenalo odevzdat finální texty během vánoc.
Rok 2004
Když se po vánocích celá práce rekapitulovala, zjistilo se, že stále dost věcí schází. Padl tedy další termín odevzdání textů – Pragocon. A drtivá většina textů se do tohoto termínu opravdu stihla. Altar však neměl na vydání DrD+ stejně peníze a tak se prostě čekalo a dodělávalo se, co nebylo. Dokonce se zjistilo, že některé části dosud ani nemají autora. A opět se na konferenci začala postupně vkrádat letargie, způsobená hlavně zdravotními problémy Aquily. V květnu začal pátrat pro změnu Bouchi, jak to s tou prací vlastně je. Práce se opět rozjela, a byl stanoven nový koordinátor – Kostěj, který předtím vedl testery.
A věci se zase daly do pohybu. Tou dobou už nebyl z "původního" týmu téměř nikdo aktivní, a kdo byl, ten už měl svou práci odvedenou a nechtěl o DrD+ ani slyšet. Na druhou stranu tu bylo hodně nových lidí – kteří se však už na hraní RPG dívali trochu jinak. Ne tak matfyzácky, pravidlově, ale zajímala je daleko víc atmosféra hry, její vedení a vůbec takové to, co dělá hru hrou – a ne pouze pravidla. Začalo se od základu předělávat o vánocích narychlo sepsané "vzorové" dobrodružství. Opět se přepracovávaly věci, které byly považovány za definitivní, ale šly udělat o řád lépe.
Přes prázdniny a v září byla sice konference celkem tichá, ale i tak většina lidí usilovně pracovala. Byl dokončen a otestován soubojový systém. On byl opačným případem, než o jakých jsem mluvil výše – vrátili jsme k původní verzi. Ten novější byl opravdu velmi kvalitní a realistický – ale také velmi matematicky náročný (sedm matematických úkonů končící dělením jednociferným číslem). Stará verze sice dosahovala v extrémech šílených hodnot, nicméně po dlouhém diskutování se k ní opět vrátilo a byla upravena.
Naopak v říjnu a listopadu nastal šílený šrumec. Zjistilo se, kolik drobností schází v PPH (některé dovednosti, pravidla pro světlo...) a dodělávaly se. Pravidla a texty se mezi sebou navzájem slaďovaly a zapracovávaly se poslední připomínky testerů. Začínalo se nabírat zpoždění. Začátkem listopadu šla do tisku PPH a ještě na poslední chvíli se dolaďovaly některé věci, ale stihly se (právě v nich pak bylo nejvíce překlepů). Pár dní poté měla jít do tisku i PPJ - a i když to zpočátku tak nevypadalo, byly u ní komplikace ještě větší, protože jeden z autorů slibovanou práci nedodal. Za dalších několik dní, když šel do tisku jako poslední kněz, se ještě předělávaly zázračné schopnosti. Při tomto tempu už většina autorů přestala reagovat úplně, a ti, kteří zbyli, si vzali dovolené, pracovali jen na plusku a spávali dvě až čtyři hodiny denně. Právě jim je potřeba poděkovat, jinak by DrD+ vyšlo až za kdovíkolik měsíců. Pravda, nebylo by tam ale tolik překlepů.
A tak na vánoce 2004, po osmi letech čekání, se Dračí doupě Plus konečně ocitlo na pultech knihkupectví.
Současnost
Už na Fénixconu, který se konal začátkem prosince 2004, kde byla pravidla poprvé představena veřejnosti, kde je poprvé viděli i samotní autoři, a kde byla víceméně slavnostně pokřtěna, si většina lidí (včetně autorů samotných) povšimla poměrně vysokého počtu překlepů. Netýkalo se to ani tak samotných povolání, na které měli autoři docela hodně času, aby je odladili, jako zejména PPH. Už tam si také hráči povšimli prvních překlepů, které byly i docela závažnější – jako záměna znaménka mínus za plus.
To byly první špičky ledovce, jehož vězšina se odhalila během měsíce a půl od vyjití pravidel. Většina chyb spočívala v překlepech nebo v použití starší verze pravidla namísto té finální, nebo se týkaly extrémních případů (např. jak vysoko vyskočí maximálně nabušená postava na maximální úrovni s nejvhodnější kombinací rasa / povolání), kterých si betatesteři většinou nevšimli. Nicméně většina z těchto chyb nebyla tak zásadních, aby pravidla byla zcela nepoužitelná, nebo které by vadily při každém hraní.
Vyšlé DrD+ není úplně dokonalé, ale je na světe. Nejsou tam chyby, se kterými by si zkušenější hráč RPG neporadil. Tyto chyby sice ještě nejsou oficiálně na webových stránkách Altaru prezentovány, ale můžete je najít zde. A navíc se v PPJ radí, že pravidla se nesmí brát tak vážně, jak jsou psána, hlavní je při hraní zábava a používání fantasie, nikoliv pravidla samotná.
Již za několik měsíců by měl vyjít první dotisk, a v něm už by měly být všechny známé chyby opraveny (a další se nyní budou cíleně hledat). Veškerá tato errata budou samozřejmě ke stažení v elektronické verzi. Také by snad měl být spuštěn bug-tracking systém :-) pro DrD+ na stránkách Altaru, na jehož základě se budou moci hráči dovědět o ohlášených chybách a v jakém jsou stupni řešení.
Když ale pomineme tyto dětské nemoci, je DrD+ hra, která nemá v Čechách příliš obdoby. Poté, co ztroskotalo několik pokusů o vydání nějaké zahraniční hry v češtině (všechny ztroskotaly na tom, že trh v ČR je příliš malý a prostě se to nevyplatí,) se do rukou hráčů dostává systém založený na solidních základech, s propracovaným pozadím a jednotným systémem všech pravidel, se šesti základními povoláními, ke kterým budou přibývat další.
Budoucnost
Zatímco někteří autoři již pracují na dalších věcech, většina z nich momentálně rozebírá dotazy hráčů, přemýšlí nad vyvážeností a snaží se, aby do prvního dotisku odladili většinu pravidel a vychytaly všechny překlepy. I když už nyní je pár nápadů na změny do další verze, tak se další verze neplánuje dříve, než za čtyři roky. Uvažuje se také o tom, že v dotisku budou vyměněny ilustrace v jedné příručce. Pracuje se na aplikacích pravidel DrD+ pro Asterion.
Už teď se debatuje nad dalšími povoláními. Koncepce druida je v podstatě vytvořená, momentálně se rozebírá koncepce alchymisty. Snad mohu prozradit, že se bude mimo jiné zabývat živly, mechanikou, živými a neživými látkami a astrologií. Ale jak říkám, je to zatím velmi předběžné. Také se docela mluvilo o bardu, jeho práci s lidmi a s příběhy. Žádné ani přibližné termíny však ještě nejsou známy.
Oproti tomu na takovém bestiáři se už pracuje. Původně se předpokládalo, že by mohl vyjít už na vánoce 2005, ale spíše to vypadá, že vyjde až o rok později. Je to zejména kvůli kvalitnímu ilustrátorovi – nakreslit za půl roku 120 bestií jde, ale nikoliv v takové kvalitě, jakou by si po určitých zkušenostech autoři přáli. Jak už bylo řečeno, bude tam přes sto nestvůr. Naleznete několik draků, kteří budou zpracováni zcela odlišným způsobem, než na jaký jste zvyklí – zdaleka se nebudou lišit pouze barvami a čísly, jako je tomu v jiných RPG. Dále tu bude několik dalších cizích ras, hromada nemrtvých, ale budou tam i příšerky jen tak, pro atmosféru. Pravděpodobně ne všechny bestie budou podány takovou formou, jako je tomu v PPJ – bude mezi nimi několik, které budou popsány velmi specifickou formou, ale víc nechci prozrazovat. Uvažuje se i o kroužkové vazbě, aby si tam PJ mohl přidávat vlastní nestvůry nebo naopak aby si mohl na stůl připravit ty, které chce použít.
A to je asi tak všechno. Dračí doupě Plus má za sebou bouřlivý vývoj, ale konečně je tady. A možná má před sebou i bouřlivou budoucnost. Každopádně nebude mít zdaleka tolik verzí, kolik mělo po svém vyjití DrD klasické, a nebude mít tolik chyb v samotném základu, i když překlepů v první edici bylo opravdu hodně.
| |
Průměrné hodnocení: 4.09 Účastníků: 31

|
|
|
Re: Minulost a budoucnost Dračího doupěte Plus-ilustrace Od: PethaNg - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) http://ankarie.wz.cz | Ty ilustrace, co se budou měnit, nejsou náhodou z příručky kněze? Doporučil bych autora ilustrací čaroděje a bojovníka. Jsou skvělé.
|
|
|
Re: Minulost a budoucnost Dračího doupěte Plus Od: fenikso - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) | "Také by snad měl být spuštěn bug-tracking systém :-) pro DrD+ na stránkách Altaru, na jehož základě se budou moci hráči dovědět o ohlášených chybách a v jakém jsou stupni řešení."
Něco takového už existuje, ale nesetkalo se to s velkým ohlasem ani autorů ani hráčů. Takže pochybuji, že někdo zkopíruje existující stránky které jsou celkem k ničemu a o kterých autoři ví. |
|
|
Re: Minulost a budoucnost Dračího doupěte Plus Od: Wulf - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) | PethaNg - Pravděpodobně nejsem kompetentní potvrdit, o kterou příručku (a ilustrátora) se jedná, ale ono to není moc těžké uhodnout ;-)
Byla snaha, aby každou příručku ilustroval nějaký jiný ilustrátor, takže ilustrátor bojovníka / čaroděje (Tomáš Kučerovský) to už být nemůže.
Fenikso - Ano, existuje, je to neoficiální aktivita jednoho z hráčů. Vznikla později, než kdy bylo rozhodnuto o zřízení toho systému, v době, kdy se už vyvíjel. Je považován za prozatímtí a je na něj odkazováno z důležitých stránek (např z fóra na Lopuchu), ale jak moc ho kdo z autorů využívá, to nevím. Nicméně ta oficiální varianta již bude pro autory pluska, pokud vím, závazná.
Nejsem si jist, co myslíš tím kopírováním, tak se k tomu nebudu vyjadřovat. |
[Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Tím jsem myslel pouze vynaložit zbytečné úsilí na tvorbu něčeho stejného :o). | |
|
Re: Minulost a budoucnost Dračího doupěte Plus Od: marcus (jpmcz@tiscali.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) | Já jsem akorát rád, že už DrD+ konečně vyšlo. Zbývá již jen přesvědčit některé členy družiny, aby si je přečetli a naučili se je, protože bych si velmi rád zahrál za ou hraničářku (za podobnou jsem hrál i v klasickém DrD, ale musela mít povoleny úpravy pravidel - zde už je nepotřebuje :-)).
BTW skláním se před tvůrci Hraničáře. Je vážně vydařený. |
|
|
Re: Minulost a budoucnost Dračího doupěte Plus Od: Lischai (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) | Invence lidí, kteří dokázali ve svém volném čase vytvořit DrD je NEPŘEDSTAVITELNÁ. Vážím si jich jako málokoho. Dát dohromady tak rozsáhlý tým, zkoordinovat ho a donutit jeho členy (často s úplně rozdílnými názory) spoupracovat na jednom projektu, musela být činnost vskutku obtížná.
DrD+ skutečně NEMÁ v ryze českých herních vodách obdoby.
Ale pochopte, prosím, že srovnávání tvůrčího týmu ALTARu, který je spojen pouze ohromným nadšením, s profesionálními firmami z krajů západních, dopadne vždy v neprospěch ALTARu.
Tyhle firmy na to totiž mají více času, lidi co mají tuto činnost jako profesi a hlavně, jsou na to cvičené.
DrD+ je obdivuhodné, je neuvěřitelné, ale přesto všechno nikdy nedosáhne dokonalosti ADnD, GURPSů nebo podobných her.
Nemáme na to.
Velmi se omlouvám, pokud jsem se někoho dotknul. Občas mluvím s jedním člověkem z tvůrčího týmu. Cítím k němu obdiv a úctu, neboť je to člověk velmi rozumný, zkušený a podílel se na vzniku úžasných pravidel. Nechci mu hanět díťe, na jehož vzniku se podílel...
Ale DrD+ vždy bude v porovnání se zahraničními hrami stejně malé, jako je naše republika. A IMHO jeho jediná a opravdu velká výhoda je, že je česky. |
[Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Jenže jediný problém s AD&D je ten , že málokomu se chce číst pravidla anglicky, resp. já k tomu svou družinku nemůžu donutit.
DrD+ jsou užasné pravidla, tím spíš pokud je člověk bere jako rámcová a hraje si podle svého (PJ), je to fantasticky kreativní kus práce, navíc to není jen cuchý výčet pravidel, třeba nad zlodějem jsem se královsky bavil a naopak propracovanost hraničáře je úžasná.
Snad bych jen jako PJ se stylem naší hry ( i.e. volnější hra založená na realističnosti) uvítal na stránkách Altaru nějký alespoň stručný přehled kouzel, protže jsem minule asi pět minut hledal "Světlo" než mi ho musel najít sám kouzelník.
Ovšem před tvůrci skláním hlavu a Lischai nechť vyřídí naše nadšené díky tomu člověku z tvůrčího týmu .)
Co sakra znamená IMHO? | [Chybí předmět] Od: Anonymní (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | IMHO
In my humble opinion.
Dlé mého skromného mínění. | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Díky... | |
|
Re: Minulost a budoucnost Dračího doupěte Plus Od: Logan - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 ( O uživateli ) http://havcon.mysteria.cz | Já si o pravidlech DrD+ myslím toto:
Pokud je mi známo DrD+ napsaly lidé a lidé mají chyby, tyto chyby se převedli do pravidel. Tímto nechci nikoho urazit a musím říci, že pravidla jsou podle mého názoru povedená a nejvíc se mi na nich líbí právě ony chyby a překlepy. Prostě : chybovat je lidské!
Logan |
[Chybí předmět] Od: Anonymní (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Lidé také mají korektory. | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | ale kdyby v tom nebyly nějaké lidské chybky, tak by to bylo moc robotické. je to jen můj názor... | [Chybí předmět] Od: Anonymní (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Souhlasím.
Možná je to sympatické. I mě připadne roztomilé, když vidím, že se někde někod upsal.
Možná je to sympatické. Rozhodně to ale není úplně profesionální. | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Tady nejde o profesionalitu, ale o zábavu! Jinak si myslím, že stejnak ty pravidla budou číst lidi do věci zasvěcení, takže to pochopí... | [Chybí předmět] Od: Anonymní (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Ano, ano. Tady máš ve všem pravdu.
Myslíš, že se lidem od ADnD stane, že v nějakém rulebooku prohodí + a - nebo že nějaký setting pro GURPSy bude plný překlepů?
DrD+ je velká věc. Lidé co se na ní podíleli toho udělali moc a moc. Vážím si jich. Opravdu.
Ale já si bohužel +ka již nekoupím. | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | ty chyby se časem opraví. já jsem také nebyl nadšen, když jsem viděl, kolik překlepů tam bylo, ale musí se také vzít v potaz, že lidé tvořící Ad&d měli trochu jiné podmínky a jinou platovou motivaci! | [Chybí předmět] Od: Anonymní (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | A teď jsi uhodil hlavičkou o hřebíček.
Lidi od ADnD to měli jako práci. 8 hodinovou řeholi. To proto je tu ten rozdíl.
Který BTW nejde lidem od ALTARu vyčítat, jak neustále zdůrazňuji. | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Nesouhlasím ale, že by plusko nemělo oproti jiným systémům jinou výhodu, než češtinu. Měli při tvoření výhodu, že ostatní herní systémy znali - a mohli si z nich tu a tam něco vypůjčit a k tomu přidat svoje. Je to vlastně dost legrace, číst pravidla, která jsou mutací všech ostatních.
A 2k6+ systém i tabulky s odvoditelnými hodnotami dle jediné dvojice čísel jsou taky vcelku praktické. | [Chybí předmět] Od: Anonymní (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Šálí mé sluch, nebo pokládáš ZA VÝHODU že stejně jako autoři obšlehli původní DrD z DnD, tak teď se opakuje to samé, jen s ADnD, WoDem, Shadowrunem a (možná) GURPSy?? | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Chces snad tvrdit, ze autori DrD+ ho vedome obslehli podle zminenych her? To by bylo docela silne obvineni. | [Chybí předmět] Od: Anonymní (gotthardp@atlas.cz) - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Obšlehli je moc špatné slovo. Omlouvám se.
Spíše "v některých bodech se inspirovali"
Ještě jednou se omlouvám. | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Ano, inspirovali. To pokládám za výhodu. Za značnou. Protože v tomto případě nejde o horší provedení jediného systému (rozuměj DnD), ale o kombinaci mnoha systémů + něco vlastního. | [Chybí předmět] Od: Anonymní - Úterý, 30.11. 1999 - 00:00:00 | Myslím si, že i když se trochu inspirovali, tak že je DrD+ velice revoluční, protože oproti zahraničním systémům přináší některé realistické prvky. Většina nedostatků bude odstrabněna hraním a upraví si je sami hráči (tak jak se to dělalo a dělá v DrD) a později budou vycházet nové a nové verze. Podívejte se na DnD respektive ADnD, jakým prošli vývojem, jak dlouho to trvalo než se dostali na úroveň, kterou představují dnešní edice DnD resp ADnD. Dále je otázkou, že v zahraničí je na vývoj herních systémů dáváno mnoho peněz a lidi, kteří takovýto systém vytváří to mají jako práci. U nás to mají jako takový vedlejší "kšeft" a přitom to má hlavu a patu. Je tedy lehké odsuzovat DrD+, ale v našem prostředí vznikl systém, který je schopen konkurovat zahraničním. Proto tedy hrajme a posílejme své nápady altaru (respektive autorům) a pomožme DrD+ dosáhnout jisté úrovně. Co vy víte, možná se "pluska" přeloží i do jiných jazyků... (třeba do slovenštiny :) ). | |
|
|