Hry na hrdiny .cz

DrD+ ... tři roky poté
Publikováno: Pondělí, 19.11. 2007 - 01:00:00
Téma: Recenze


Pokročilý RPG systém očima obyčejného hráče.

Vývoj DrD+ byl několikrát pozastaven a trval velmi dlouhou dobu, až konečně spatřila světlo světa verze 1.0A. Opravou chyb v těchto pravidlech vyšla opravená edice B, dnešní aktuální pravidla. V současné době jsou na diskusních fórech podrobována četné kritice, neboť mimo opravy chyb způsobila i nevyváženost některých oborů.

Dračí Doupě Plus (zkráceně DrD+), ač by to název napovídal, není žádným rozšířením populárního RPG Dračí Doupě, pouze jeho volným pokračováním a vyústěním přirozeného vývoje. Je zcela samostatnou, ucelenou a dobře propracovanou hrou, která mnohé přitáhne a už nepustí. "Plusko", jak je v žargonu často označováno, bylo vytvářeno v průběhu posledních několika let skupinou autorů kolem nakladatelství Altar. Jeho vývoj byl několikrát pozastaven a trval velmi dlouhou dobu, až konečně spatřila světlo světa verze 1.0A. Opravou chyb v těchto pravidlech vyšla opravená edice B, dnešní aktuální pravidla. V současné době jsou na diskusních fórech podrobována četné kritice, neboť mimo opravy chyb způsobila i nevyváženost některých oborů (např. theurgovo vyvolávání démonů). Našlo si oblibu především u pokročilejších hráčů starého DrD, kterým již nevyhovoval jejich systém.

Systém a zkušenosti s ním

DrD+ je navrženo jako komplexní systém, který se snaží co nejvěrněji simulovat reálné situace, zejména pro "low magic" prostředí - světy, kde je magie vzácná výsada hrstky lidí. Kombinuje v sobě jak systém povolání (class system), tak dovedností (skill system). Umožňuje tak stvořit čaroděje dovedně ovládajícího sečné zbraně stejně dobře jako etikety a historie znalého válečníka.

Postava

V základním systému existuje šest povolání: Bojovník, Čaroděj, Zloděj, Theurg, Hraničář a Kněz, další se vyvíjejí. Jsou vesměs velmi variabilní - ze zloděje uděláte asasína stejně dobře jako domovního zloděje, kušostřelce, padělatele, vyjednavače nebo obchodníka. Není tedy třeba dalších dvaceti hráčských povolání. Všechna povolání jsou vesměs stejně častá, jen kněz se příliš nehraje (pro svou ideovou náročnost), hraničáře zase nejde hrát od jiné než první úrovně.

Tvorba postavy je časově o něco náročnější, zkušenému hráči trvá zhruba čtvrt hodiny, nováčkům však může trvat i dobrou hodinu. Navíc je nutno připočítat tvorbu tzv. charakterníku, který čítá kolem čtyřiceti otázek k historii a vlastnostem postavy a slouží PJovi k hodnocení hry postavy. Nutno dodat, že charakterník většinou vytváří pouze hráči, ti však mohou počítat u dobře propracované postavy i s celým dopolednem. Na usnadnění mechanismové stránky vytváření postavy však existuje program, který umožňuje PJům i hráčům vynechat počítání. Tvorba postavy i další herní činnosti alespoň základní matematické znalosti, neboť autoři se za těch deset let zdaleka neflákali a výsledkem je velice solidní matematický základ, na který je možno naroubovat prakticky cokoliv, co není v pravidlech popsáno (a že na takové situace se nenaráží často). V žádném případě si pak nemůžeme stěžovat na nelogické pasáže, protože systém je velmi reálný a logický. Oproti starému DrD (DrDo) jde o obrovský posun.

Souboje

Velmi dobře propracovaný je také soubojový systém, postihující skoro všechny možné bojové situace a výpady. Jeho nevýhodou je časová náročnost. Souboj pětičlenné družinky s podobně velikou skupinou nepřátel může trvat hodně přes hodinu, a to tím déle, čím jsou postavy slabší (protože zranění zbraní je na začátku nepoměnrně menší, než počet životů, ale postupem se tento rozdíl srovnává).

V praxi dochází k vývoji dvou skupin zaměření na boj:
  • Ti, kteří zvyšují sílu, se netrefují často, ale jejich zásahy stojí za to (stačí dvě tři rány a člověk beze zbroje leží na zemi).
  • Ti, kteří rozvíjí obratnost, naproti tomu zasahují stále, ale s malým zraněním, a také se lépe brání. Takový souboj může trvat dlouho (zvláště pokud má protivník dobrou zbroj), a tak se podobní bojovníci zaměřují spíše na finty, kterými by protivníka odzbrojili.
Oproti DrDo byl odstraněn paradox s přičítáním kvality zbroje k obratnosti, a tak se nyní kvalita (Ochrana zbroje) pouze odečítá od celkového zranění. Zbroje se vyplatí proti malým zraněním, proti větším však jejich účinnost velmi rychle klesá. (Nutno dodat, že řada družin se ke zbrojím po dobu své existence ani nedostane, protože jsou příliš drahé.) Spolu s postupem vytváření nových postav tak soubojový systém diskvalifikuje DrD+ jako hru do vlaku, na cesty či na půl hodinky při přestávce.

Zkušenosti

I systém zkušeností, zcela odlišný od toho ve starém DrD (DrDo), který pracuje na základě sezení a klade mnohem větší důraz na roleplaying, určuje roli hry hlavně pro stálou skupinu lidí, která se pravidelně a po delší dobu setkává. Tento systém byl velmi pozitivně přijat, neboť motivuje hráče hrát místo řezníků dobře vymyšlené a projevující se charaktery. Naše družina přejala tento systém zkušeností i do jiných RPG, kam se také bez větších úprav hodí. Pokud přecházíte na systém DrD+ z jiných systémů typu d20, můžete mít zpočátku trochu problémy s adaptací, neboť nebudete potřebovat mnoho kostek (stačí dvě klasické k6), ale systém hodu 2k6+ a jiných základních mechanismů je přece jen trochu složitý.

Příručky

Příruček pro DrD+ existuje v současnosti pět - Příručka pro hráče (popis mechanismů společných pro všechna povolání), Příručka pro Pána jeskyně a tři knihy, každá obsahující dvě povolání. V současné době jsou ve většině knihkupectví vyprodány, můžete si je objednat na stránkách e-shopu nakladatelství Altar. Dodatečně byl pak vydán Bestiář, doplňující seznam nestvůr v Příručce Pána jeskyně. Je velmi obsáhlý (cca 200 nestvůr) a dobře zpracovaný, i s obrazovými materiály.

Komunity a doplňky

Z hráčů DrD+ se za čas vytvořila rozsáhlá komunita, shromážděná hlavně na diskusním fóru Lopuch, kam se můžete obrátit s jakýmkoliv dotazem, najdete tam také spoustu užitečných informací a dokumentů ke stažení. Další užitečné doplňky a hráčské úpravy můžete najít na stránkách RomiKovy družiny nebo družiny Budějovických. K Plusku existuje také aplikace pro Asterion, populární svět původně vyvinutý pro DrDo. Lze jej také stáhnout na stránkách Altaru nebo na diskusním fóru Lopuch.

Budoucnost

Do budoucna se plánuje vývoj nových povolání a doplňků:

Z povolání mohu jmenovat Alchymistu, pravděpodobně nejvíce očekávaného, Druida, Barda, z hráčských Paladina, Mnicha a pár dalších. Jsou ve velmi různém stádiu vývoje, Alchymista s Druidem by měli snad být dokončeni do příštích Vánoc, ostatní jsou velmi nejasní. Vzniká také modul Orb, svět primárně pro DrD+. Jeho vývoj probíhá velmi pomalu a čas dokončení je v nedohlednu. V pokročilejším stádiu vývoje je svět Ankarie. Objevují se též zprávy o snaze Altaru vydat "2k6+ Core", tedy mechanismové základy, na kterých DrD+ stojí - bez jakýchkoli konkrétních aplikací, vhodné pro nadšené improvizátory. Bližší informace mi nejsou v této době známy.

Závěr

Jak jsem již poznamenal, DrD+ není vhodné pro úplné začátečníky a děti, neboť jeho systém je poněkud obsáhlý. Pro zkušené hráče, kteří nechtějí být omezováni přílišnou spoustou pravidel, může být zase příliš omezující, vhodnější budou volnější systémy typu Fate. Narozdíl od DrDo si hráč nemůže stěžovat na mnoho nelogických pasáží, protože pravidla se opravdu snaží být co nejvíce reálná a přesná. Navíc umožňují hrát téměř jakéhokoliv hrdinu, jak si jej hráč vybásní, stačí jen vhodně nakombinovat postavu v rámci povolání. Nutno dodat, že k hraní DrD+ je opravdu nejvhodnější stálá a uzavřená skupina zhruba tří až šesti hráčů (ve větším počtu je PJ velmi neúnosně zatížen), pravidelně se scházející, protože systém zkušeností hodnotí postavu po jednotlivých sezeních a každá absence znamená zaostávání ve vývoji. Pokud jste tedy Dračí Doupě Plus ještě nezkusili, vřele doporučuji. Užijete si mnoho zábavy...

Jan Šimbera - Prófa







Tento článek si můžete přečíst na webu Hry na hrdiny
http://www.hrynahrdiny.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.hrynahrdiny.cz/m-News&file=article&sid=67