Hry na hrdiny .cz

Mýty a mystifikace v HnH
Publikováno: Čtvrtek, 16.03. 2006 - 08:00:00
Téma: Teorie RPG


V tomto článku bych rád rozvedl několik témat, která jsou v HnH velmi zažitá, ale přitom jsou velmi diskutabilní. Cílem této úvahy není nějaká kritika, ale spíše námět na diskusi k uvedeným tématům.

Klišé zvané jeskyně

Původ HnH lze určitě spojit s jeskyněmi, vždyť už některé hry k tomu vybízejí přímo v názvu. Hraní s „jeskynním systémem“ mělo (a má) nesporné výhody: hráči (a PH především) si nemusejí příliš lámat hlavu s okolním světem, jeskyně slibují spoustu „dobrodružství“, nestvůr a pokladů . Nicméně, my se na jeskyně podíváme trochu kritičtěji.

Typy „jeskyní“

Pojmem jeskyně je označováno něco uzavřeného nebo odděleného, kde se odehrává příběh postav. Jeskyně může být přírodní, hloubená (doly, šachty) nebo se jedná o stavbu (hrad, věž, kobky, vězení, pyramida) nebo něco jiného, co je skutečné jeskyni hodně vzdáleno (zahradní labyrint, ostrov, les).

Terminologie

Jeskyně je termín přejatý (poněkud nepřesně) podle anglického „dungeon“ = kobka, žalář (v ang. by jeskyně byla „cave“ nebo „cavern“). Od toho některé herní systému odvozují Dungeon Master (DM) = Pán Jeskyně (PJ).

Úsilí

Mnoho „jeskyní“ jsou různé krypty, chodby a další rekvizity naplněné pastmi, otočnými stěnami, nášlapnými dlaždicemi a dalšími věcičkami, které číhají na nebohé dobrodruhy. Pokud se nad tím zamyslíme, zůstává otázka: „Proč by to někdo dělal?“ Podzemí ve stylu Indiana Jonese je jistě velmi efektní, ale není jednodušší a hlavně levnější poklad někde zakopat nebo zazdít, aby se k němu nikdo nemohl dostat, než vydávat peníze a čas na stavbu nějakých komplexů? A mapu k němu spálit … Smysl může dávat například podzemí hradu, kde má/měl hradní pán ukryt poklad. Otázka je, zda-li tam ještě bude. Pokud byl hrad vypleněn, poklad je asi pryč. Pokud ne, může být problém se současnou posádkou.

Cena

Cena takových staveb musí být nesmírná. Často na konci jeskyně čekají poklady za pár zlatých, a přitom cena pastí, stavby a tvorby magických nestvůr na ochranu mnohanásobně převýší cílový poklad. Tato skutečnost mnohým tvůrcům „jeskyň“ uniká. Zde velmi záleží na tom, co a proč chce někdo chránit. Možná se nějaká past vyplatí přímo v hradní pokladnici (ovšem taková, která nezabije pána hradu). Různé otočné stěny mohou být součástí hradu nebo trpasličího komplexu, ale opět v rozumné míře.

Jeskyně za městem

Co je skutečně přitažení za vlasy je počet „jeskyní“ ve světě dobrodruhů. Nejlépe hned první dobrodružství obsahuje „klasický dungeon“

Nebezpečnost

Jít do podzemí, kde jsou nastražené pasti, se jeví jako holý nerozum (i kdyby ta měl být sebevětší poklad). Dobrodruzi jsou sice zvyklí podstupovat určité riziko, ale místo, kde na každém rohu číhá past, je něco jiného. Možná se najde pár odvážlivců, ale určitě by to nemělo být pravidlem. Pokud si totiž někdo dal práci s vytvořením zapasťovaného podzemí, udělá to tak, aby skutečně fungovalo. Pasti budou smrtící, ne jenom nějaké škrábnutí šipkou ve slabém jedu, ale padající bloky kamene, desítky vystřelených šipek, propast hluboká desítky metrů apod.

Mapy podzemí

„Po 7 sázích jste došli na křižovatku typu T. Jdeme doleva. Přišli jste do místnosti 6 x 4 sáhů. Vedou z ní 2 východy …“

Zcela holý nesmysl je kreslení mapy podzemí. Krokováním a podobnými metodami dojde k velmi pochybným výsledkům a navíc nezachytí změnu výšky, pokud podlaha pozvolna stoupá nebo klesá. Navíc, v podzemí se těžko dělají rovné pravoúhlé chodby, takže čtverečkový systém 100% selže … Zkuste si jenom nakreslit mapu většího bytu pomocí krokování …

Orientace

Jelikož nám vlastní mapa moc nepomůže, je otázkou, jak se bude někdo v „jeskyni“ orientovat. Pokud má s sebou družina někoho znalého (trpaslík, horník) může mít jistou šanci, ale běžný člověk po několika odbočkách a křižovatkách ztratí orientaci. Ve větším podzemí prostě postavy bloudí a občas natrefí na něco zajímavého. PH jim řekne, že po hodině chození našly zavřené dveře zdobené ornamenty.

Hledání

„V bludišti o s chodbami a místnostmi o délce několik set metrů začaly postavy hledat tajný spínač.“

Běžná praxe při hraní je hledání tajných spínačů, přepínačů a páček v bludištích. Úsilí, které na to je nutné vynaložit, přesahuje veškeré představy (když si vezmeme, kolik času zabere například hledání ztracených klíčů v bytě …) Zde pomůže náhoda, která může přát jen hrdinům nebo musí mít pro hledání na daném místě skutečně důvod…

Nestvůry

„Vyrazili jste dveře a vrháte se do místnosti. Uvnitř jste překvapili párek medvědů a 7 skřetů“.

Pro větší efekty bývají „jeskyně“ přeplněné nestvůrami. Otázkou zůstává, jakou mají motivaci tam žít, co jedí a pijí, kam chodí vykonat potřebu a zda tam mají vůbec šanci přežít.

Závěr

„Jeskyně“ mohou sloužit jako občasná rekvizita PH pro určité dobrodružství, ale určitě bych na nich nestavěl každou hru. Jeskyně jsou vhodné pro začínající hráče, kterým slibují napětí a zábavu (a kteří si nelámou hlavu s logikou).





Tento článek si můžete přečíst na webu Hry na hrdiny
http://www.hrynahrdiny.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.hrynahrdiny.cz/m-News&file=article&sid=51