Hry na hrdiny .cz

Shadowrun
Publikováno: Pátek, 10.03. 2006 - 08:00:00
Téma: Recenze


Pro některé jen zdánlivě nesmyslné slovo, pro jiné je synonymem dobré zábavy. Bylo by na čase, podívat se této RPG hře na zoubek...

Shadowrun, -um. Jakýkoli pohyb, jednání nebo jejich opakování za účelem provednení plánů, které jsou nelegální nebo kvasilegální.

Světový slovní dohled, doplněné vydání z r. 2050


Shadowrun je jedním ze starších herních systémů, dnes obtížně k sehnání v české verzi, pokud ovšem nemluvíme o druhé, takřka vyprodané edici, která byla do češtiny přeložena. Není to tak dlouho, co k nám dorazilo třetí vydání, ale doposud jsem nepocítil potřebu si je koupit.

V základní knize pravidel naleznete události budoucích padesáti let, hra začíná zhruba v roce 2053. Je kupodivu, že autoři hry jejíž základy sahají do roku 1989 tak přesně odhadli budoucí události. Vzestup nadnárodních korporací, války, technologický pokrok. Je zvláštní pocit číst, něco co tehdy bylo sci-fi, ale dnes je krutou realitou. Pokud by se měli vyplnit i další předpovědi, tak se máme na co těšit, svět by měly znovu osídlit draci, elfové a trpaslíci, utlačované přírodní národy dostanou do vínku dar magie a vrátí to všem, co je utlačovali. Vše to začalo Probuzením, tehdy se začali normálním rodičům rodit elfí děti, popřípadě v pubertě začínali děti mutovat a stali se z nich trollové. Datum onoho probuzení se čirou náhodou shoduje s datem, které Aztéci uváděli jako dny velkých změn, ve svých odpočítávajících kalendářích. To vše dokazuje to, jak si dali autoři záležet na zabudování mýtů do světa budoucnosti a nebudu se proto o jeho historii dopodrobna rozepisovat.

Svět roku 2053 je jiný ...

Nelze říci, že je špatný nebo dobrý, záleží jen na tom čím jste, co máte a koho znáte. Mocné korporace jsou více než jakékoliv vlády, vykonávají dokonce i vládní činnost, jako je veřejná bezpečnost, zdravotnictví - to vše je v rukou soukromých společností. Hra je zapracovaná do prostředí Seattlu, skoro městského státu obklopeného zemí indiánů a elfů. Spojené státy už nejsou supervelmocí, jejich zbytky jsou politicky rozdělené a slabé. Nejen ony, ale celý svět se změnil. Ačkoliv je hra zasazena do reálií Severní Ameriky, není nejmenší problém zahrát si v bývalé České republice, pamatuji si na jednu hru ve vybombardované Praze, to byl zážitek...

Atmosféra u Shadowrunu patří k hlavním věcem a je vskutku skvělá. Kontrast metroplexu, vysokých vládních budov, obrovských obrazovek informujících, dejme tomu o přistání na Marsu a zaplivaných slumů, úzkých uliček, přestřelek v kanalizaci, špiónů a dalších. Hráčům (runnerům, jak je nazývají pravidla) se otvírají velké možnosti. Systém tvorby postav je ryzí skill, žádný class and level jako známe z českého Dračího doupěte. Dovedností je velké množství a vymyslet nové není sebemenší problém. I přes relativně volnou tvorbu postavy, obyčejně vždy skončíte u nějakého archetypu, více či méně výrazného.

Archetypy postav

Samuraj, je pouliční zabiják, nebo nájemný vrah z korporací, to je vlastně jedno. Soustředí se hlavně na své bojové vlastnosti a vylepšuje je tzv. kyberwarem a bodywarem. Není problém si nechat na operovat nové, lepší nervy, podkožní neprůstřelné destičky, zatahovací bodce do zápěstí, nové a bystřejší uši či oči, které mohou být dokonce propojeny s osobní zbraní, takže se vám přímo ve vašem oku zobrazuje, kam míříte.

Dalším z archetypů je rigger. Taková postava si kupuje druh tělesných vylepšení, že se s jejich pomocí umí spojit s jakýmkoliv patřičně upraveným dopravním prostředkem a ten se pak stane prodlouženou částí jeho těla. Pouhou myšlenkou ovládá zbraně, jízdu, či let...benzín se doslova stane jeho krví.

Pomalu se dostáváme k deckerům, potomkům dnešních hackerů. V Shadowrunu skončil Internet na smetišti dějin, nahradil jej Matrix, dokonalá počítačová síť. Pracuje se v ní zcela jinak, stačí si do příslušného slotu ve své hlavě napojit kabel a člověk může surfovat a vidí vše, jakoby to bylo skutečné. Deckeři jsou ti, kdo do tohoto světa vstupují proto, aby ukradli informace. Ovšem nemají to lehké, když jsou v Matrixu, nevnímají okolí, a existují jisté programy, které jsou schopné zloděje zabít. Velkou nevýhodou hry za deckera je to, že když decker zjišťuje cokoliv v Síti, ostatní hráči jen sedí a sledují aktivitu svého spoluhráče. Cca po půl hodině začínají pociťovat silné nutkání deckera zastřelit.

Posledním druhem je mág či šaman, liší se hlavně ve způsobu používaní magie. Většinou všichni odmítají jakékoliv zásahy do svého těla, jelikož by tím trpěla jejich schopnost kouzlit. Neexistuje žádná mana či magenergie, čaroděj může čarovat dle libosti, jen každé kouzlo ho nějakým způsobem unaví a nestává se zřídka, že mág v zápalu boje umře vyčerpáním.

Boj, pravidla, skill systém a vůbec

Boj a celý systém je postaven na ověřovacích hodech, ke kterým pohodlně stačí šestistěnná kostka, bohužel je jich třeba velké množství. Naopak odpadají jakékoliv počty, protože se hody nesčítají, jen se bere v potaz, kolik kostek překonalo obtížnost. Počet kostek při hodu je roven vaší dovednosti či schopnosti a úspěšnost je dána počtem kostek, které překonají cílové číslo. Jednoduché a elegantní. Tento systém se pak aplikuje s drobnými obněnami skoro všude. Ať už při souboji v Matrixu, kde na sebe deckeři používají různé útočné kódy, přes souboj na ulici, kde po sobě bojovníci střílí s AK-97 nebo se „jen“ šermují katanami z odlehčené oceli. Systém zahrnuje i pravidla pro přestřelky v autech, vrtulnících či stíhačkách. Jednotlivá kouzla nejsou nic jiného než zbraně (rozuměj: mají podobné statistiky), tudíž neplatí, že hra za mága je pro hráče na pochopení těžší.

Realističnost systému, kámen úrazu velkého množství her. Shadowrun díky bohu obsahuje mechanizmus, který může upravit postavy na akčního hrdinu, či na obyčejného smrtelníka, kterého odpraví jediná kulka. Výchozí nastavení je někde mezi. K čemu bych měl výtku je fakt, že když postava vystřelí (lhostejno z luku či pistole) a má alespoň trochu slušnou dovednost, vždy trefí. Musela by mít velkou smůlu, aby zcela minula. Takže v boji se prakticky rovná co výstřel to zásah, jen se pak musí pořešit, jak moc zásah ovlivní postavu (rozuměj: buď škrábnutí nebo rudá kaše :-))

Díky skill systému jsou postavy vyvážené, závisí jen na nich, zda se budou učit řídit auto, střílet z raketometu či biflovat formule pro kouzlo. Možná si někteří z vás říkají co postavy omezuje v tom, aby do sebe narvali všemožný tělesný upgrade, aby byly neporazitelné. Esence, to je jejich limit, její počáteční hodnota je pro všechny postavy rovna šesti a každá tělesná úprava ji trvale snižuje. Když klesne na nulu z postavy se stane nemyslící a hlavně nehratelná troska. U mágů je jejich schopnost kouzlit přímo úměrná esenci, takže není k podivu, že mágové moc syntetickým svalům či mozkovým čipům neholdují.

Kniha pravidel obsahuje slušný soupis zbraní, výbavy, dopravních prostředků od motorky po stíhačku, seznam tělesných úprav, několik monster jako draci, či fénixové a pár rad pro Gamemastera (obdoba PJ).

Verdikt:

  • + jednoduchá pravidla, čeština
  • + chytlavé herní prostředí, rychlé řešení bojů
  • + upravitelnost systému
  • - občasná nerealističnost, která se sice dá zminimalizovat, přece jen tam bude
  • - nuda při sledování deckera probírajícího se Matrixem
  • - pocit, že jsem za debila, když s sebou táhnu cca 10 šestistěných kostek a mnohdy víc

Odkazy na weby s doplňky

Na internetu je možno najít slušné množství odkazů a doplňků, jako další mapy měst, či světa v roce 2053, nebo nové zbraně, cizí postavy atp. Co je na shadowrunu úžasného je fakt, že systém snese dost věcí, takže je možné si s trochou vůle zahrát za upíra, vlkodlaka, hejkala a podobně. Takový Word of Darkness v budoucnosti. Na internetu k tomu můžete najít podrobná pravidla, dokonce česky (!). To se ovšem atmosféra přesune jinam. Už to nebude o plížení se temnými ulicemi a datakrádežích či boji proti superkorporacím.





Tento článek si můžete přečíst na webu Hry na hrdiny
http://www.hrynahrdiny.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.hrynahrdiny.cz/m-News&file=article&sid=50