Hry na hrdiny .cz

Genesis Excogitatus - We play with rules!
Publikováno: Pondělí, 11.04. 2005 - 00:00:00
Téma: Recenze


Genesis Excogitatus je hra na hrdiny z dílny chrudimských vývojářů – Teamu Genesis. První koncept hry vznikl již v roce 2000, což naznačuje, že nedávno vydaná verze 1.3 rozhodně není šitá horkou jehlou. Genesis je v dnešní době velmi důkladně propracována a otestována. Dalo by se tvrdit, že žánrovým zaměřením vyplňuje mezeru mezi fantasy a cyberpunkem.

Jestli neumíte anglicky a nebo jste se příliš nezamýšleli nad nadpisem článku, pak vám nejspíš unikl dvojsmyslný překlad tohoto hesla. Naznačuji tím, že v dnešním příspěvku se podíváme pod sukni „slečně“ Genesis Excogitatus a dozvíme se, zda si pánové z Teamu Genesis zahrávají s pravidly, či zda si pravidla zahrávají s nimi. Pojďte se však nejprve vcítit do role hráče Genesis E. …

Představte si, že vaše postava je hrdinou ve světě naprosto normálním, podobném Zemi, nijak nedeformovaném mutacemi, magií, anarchií… A přece! Někde na planetě se můžete zaplést s mafií, jinde se namočit do tajných vládních operací, v zaostalejších koutech světa snadno podplácet policii a navzdory tomu se svět v médiích tváří „normálně“, jako ten náš. I tady mají lidé problémy s globalizací, nadnárodní společnosti se soudí s antimonopolním úřadem, ekoaktivisté protestují proti stavbě jaderné elektrárny, Nejvyšší kancléř Uniwestu byl odvolán z funkce kvůli osobnímu skandálu.

Znechuceně odhoďte noviny, odjeďte na dovolenou. Na Ruby Islandu vám totiž okamžitě po vystoupení z letadla dá krásná domorodá dívka pusu a na krk vám pověsí věnec z květin. Pláže jsou plné turistů, po západu slunce se městečko při pobřeží ozáří světlem olejových pochodní a plážových ohňů, z každé hospůdky se line vůně místních mořských specialit, všude zní hudba a lidé tančí v ulicích. Stavte se v horách Articu a bezvadně si zalyžujte. Prohlédněte si historické památky v centru Citadely na Uniwestu. Pak se vraťte domů a zavolejte Dannymu Lišákovi. Ten vám řekne, že má pro vás práci – odstranit pro klienta nepohodlného chlapíka. Seberte parťáky, spáchejte atentát a rázem máte každý vyděláno možná i víc než jste dali za dovolenou.

Hra svým širokým záběrem pokrývá technologické období od časů srovnatelných s 90. lety 20. století, avšak rychlostí dle vůle pána hry se lze postupně propracovat až k futuristickým technologiím, například k energetickým zbraním, pancéřovaným zbrojím které ustojí i výbuch granátu v těsné blízkosti, k notebookům schopným zmenšit se na velikost mobilního telefonu, digitálním displayům ve spreji, levitujícím automobilům které – řízeny počítačem – se prohánějí po dálnicích rychlostí přes 500 km/h,… (seznam vybavení je vskutku rozsáhlý a nápaditý). Existují zde čtyři období (I. – IV). V každém, kromě různých historických událostí, kterými může pán hry obohatit vaše dobrodružství, přibývají nové zbraně, kevlary, vybavení, auta, letadla, lodě atd., které si můžete koupit. Mění se také životní styl. Zatímco v prvním období jste museli platit hospodyni, aby vám uklízela byt, ve třetím období se vám robot vyplatí víc.

Vaše postava tedy žije svým vlastním životem. Může být psancem, vést dvojí život (ředitel podniku ve dne a nájemný vrah v noci), bojovat v armádě, být členem policejní zásahové jednotky atd. Musí si platit bydlení, šaty a stravu (pokud nechce skončit pod mostem), stárne, zlepšuje se, získává zkušenosti a know-how. Tím se dostáváme k další revoluční myšlence a tou je systém zkušeností. Nečekejte žádné levely, speciální ability jednou za čtyři úrovně a jiné věci – ve fantasy snad zábavné – ale jinak naprosto nereálné. Tady chce všechno čas. Máte tři základní okruhy, do kterých můžete „investovat“ svůj čas (resp. VZK – Volné Zkušenostní Body získávané každý týden). Jednak do zlepšení hodnoty v některé z vlastností – síly, obratnosti, odolnosti, postřehu, psychiky, inteligence, osobnosti či vzhledu. (např. sílu zvednete za VZK tak, že budete nějaký čas pravidelně navštěvovat posilovnu). Nebo do zlepšení útoku s nějakým typem zbraní (od pěstí přes samopaly až po počítačem ovládané zbraňové systémy – např. v letadle). Posledním okruhem jsou dovednosti. Každá postava se může učit například automechaniku, zámečnictví, kapsářství, potápění, medicínu apod. Za dobrodružství (ať už úspěšné či nikoliv) vám sice pán hry zlepší například šanci na zásah, nejvíce ale získáte trénováním ve volném čase. Můžete si dokonce zaplatit výcvik a trénovat tak rychleji. Díky tomu vaše postava opravdu žije! A ne že se jenom toulá „od jeskyně k jeskyni“ a stereotypně kosí nepřátele a plní questy.

Další předností je realistický systém poškození. Jen lehce zmíním pravidlo věrohodného zranění člověka, kdy můžete přijít o ruku, nohu, či být zasaženi do těla a dostanete adekvátní postih na všechno, co budete potom dělat (až do doby, než se vyléčíte v nemocnici nebo použijete speciální medikamenty). Při vážném zranění můžete vykrvácet, pokud nebudete včas ošetřeni. Hlavně je však dobré si všimnout, že systém, kdy ke každému materiálu jsou uvedeny tři hodnoty (odolnost materiálu, odolností body a redukce průrazu), umožňuje realisticky a zároveň nekomplikovaně brát v potaz skutečnost, že například náboj může projít skrz přepážku a nepříteli za ní ještě způsobit zranění. Takový systém je vskutku ojedinělý a nenarazíte na něj v žádné jiné hře.

Aby všechno nebylo jen realistické a podobné našemu světu, jsou tu také tzv. talenty. Díky nim je vaše postava výjimečná. Může být například geniálním vynálezcem, sochařem, malířem, básníkem, neuvěřitelným střelcem, zdědit obrovské bohatství, dokáže poznat když jí někdo lže, má fotografickou paměť,…

Ve světě Genesis úplně chybí magie. Ale nezoufejte. Byla nahrazena něčím jiným, originálnějším a přesto stejně nebo možná i více zábavným. Poslední, o čem se zmíním, jsou tzv. PNS, neboli Paranormálně Nadané Subjekty. Pokud čtete (alespoň okrajově) literaturu týkající se nevysvětlitelných záhad a paranormálních jevů, jistě víte o lidech, kteří silou vůle dokážou třídit padající míčky, podat si do ruky sklenici s vodou, donutit stráže aby je nechaly uprchnout z vězení atp. Stejně jako v našem světě, i ve světě Genesis těmto věcem většina lidí a vědců nevěří, a tak příběhy a svědectví o nich zůstávají spíš zajímavou povídačkou. To ovšem nebrání hráčově postavě vytrénovat se na takovou úroveň, že přestane stárnout, dokáže se teleportovat kamkoliv, kde už byla, umí ovládat počasí nebo provádět jiné podivuhodné kousky. Hráč má na výběr ze čtyř druhů PNS, přičemž každý z nich se specializuje na něco jiného (například psychokinetik většinou manipuluje s předměty na dálku, zatímco psychosugestik převážně vstupuje do myslí lidí a může je ovládnout). I postava, která je „obyčejný smrtelník“ má však proti někomu takovému šanci. Tyto nadlidské schopnosti může vyvážit tvrdým tréninkem v jiných oblastech (například střelba, posilování atd.) a supermoderním vybavením, které PNS nenosí, protože jim brání v používání schopností (např. pancéřované zbroje – HTA, implantáty aj.).

Co říci závěrem? Zajděte na www.chrudim.cz/genesis a stáhněte si tuto hru, která je volně dostupná. Vyzkoušejte si Genesis Excogitatus osobně a přesvědčte se sami o pravdivosti tohoto článku. Nejenom v Genesis Excogitatus je tou nejdůležitější složkou (která hru dělá zajímavou a originální) hlavně fantazie pána hry a hráčů samotných, tedy uvedení pravidel do praxe. We play with rules. Play with us.

Wicinoo







Tento článek si můžete přečíst na webu Hry na hrdiny
http://www.hrynahrdiny.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.hrynahrdiny.cz/m-News&file=article&sid=30